מחממים מנועים

חיוכים ומחמאות: א-סיסי בביקור בבית הלבן

ביקור רשמי ראשון של הנשיא המצרי בארה"ב וחימום משמעותי ביחסים בין שתי המדינות לאחר שנות ממשל אובמה בהן נוצר נתק משמעותי בין וושינגטון לקהיר (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ וסיסי (צילום: scott horsley, pool)

מפגש חשוב עם השפעות על האזור כולו מתחולל הערב (יום ב') בוושינגטון בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי בניסיון לפתוח דף חדש ביחסים בין וושינגטון לבין קהיר שמנסה לשקם את מעמדה כאחת המדינות הערביות המובילות.

"אנחנו תומכים בך", אמר טראמפ לסיסי, האיש שהביא להפלת שלטון האחים המוסלמים בו תמך אובמה לפחות בתחילתו. טראמפ האיר פנים במיוחד לנשיא המצרי ואמר לכתבים, "אני חש קרבה לנשיא סיסי מהפעם הראשונה שנפגשנו".

יחסי ארה"ב מצרים ידעו עליות ומורדות במהלך השנים, אחרי שנים רבות בהן הייתה ברית חזקה ביניהן סירבה ארה"ב תחת ממשל אובמה לסייע למובארק ובעצם הביאה להפלתו ולעליית שלטון האחים המוסלמים שגרם לקריסת מצרים ולמצב בו הצבא בראשותו של סיסי השתלט מחדש על השלטון.

אובמה הביע ביקורת נוקבת על הפגיעה בתהליך הדמוקרטי במצרים כפי שראה את מעשיו של סיסי והיחסים בין המדינות הורעו. על רקע מה שנתפש כמשיכת ידיה של ארה"ב ממצרים ומהמזרח התיכון כפי שנאמר על ידי מזכירות המדינה העמיקה רוסיה את קשריה עם קהיר כשהיא נהנית מהוואקום שנוצר באזור.

כזכור, אובמה מעולם לא הזמין את סיסי לבית הלבן, והוא אפשר לממשלו לתקוף שוב ושוב את ממשלתו של סיסי בשל פגיעתה בזכויות אדם. אובמה אף השעה לזמן קצר את הסיוע הצבאי האמריקני למצרים. כעת מנסה טראמפ להחזיר את החום ליחסים עם סיסי.

בפגישה בבית הלבן אמר סיסי כי יש לו הערכה עמוקה לאישיות המיוחדת של טראמפ. הנשיא האמריקני השיב לו כי ארה"ב ומצרים יילחמו יחד בטרור – ו"יהיו חברות לזמן רב". הוא הוסיף: "אני רק רוצה ליידע את כולם, למקרה שיש ספק כלשהו, שאנחנו תומכים מאוד בנשיא סיסי. הוא עשה עבודה נהדרת במצב קשה מאוד. אנחנו תומכים תמיכה עמוקה במצרים ובעם המצרי".

בפגישה ביניהם צפויים טראמפ וסיסי לדון בסיוע הצבאי של ארה"ב למצרים. טראמפ אמר בחודשים האחרונים כמה פעמים שמצרים היא אחת מבעלות הברית המוסלמיות החשובות ביותר שארה"ב צריכה לשמר את השותפות איתן.

המצרים קיוו כי לאור היחסים הטובים בין טראמפ לנתניהו, ירפד האחרון את הביקור עבור סיסי בוושינגטון ואכן רוח הביקור החיובית מראה כי הבית הלבן אכן רואה במצרים בת ברית באזור מה שיכול לסייע למאבק בחמאס ובדאעש בסיני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר