מגיש החדשות יסביר לכם: איך מכינים דרשה טובה?

החוברת "נאה-דורש" מציעה שיטה חדשה ומקורית לדרשות קצרות, זכירות ויעילות - ולא רק לשבת הגדול. העיקרון הפשוט מבוסס על משפט אחד שמסביר איך לקחת כל רעיון תורני ולהפוך אותו לדרשה מוצלחת. אריאל שרפר מסביר (תרבות)

אריאל שרפר | כיכר השבת |
אריאל שרפר (באדיבות המצלם)

איך מכינים דבר-תורה מוצלח? בדיוק כמו שמכינים עוגה! כל מה שצריך זה כמה מצרכים פשוטים שאותם יוצקים לתוך תבנית מיוחדת ואם מבצעים כראוי את ההוראות- טעמה הטוב של העוגה (במשל) או טעמה החדש והרוחני של הדרשה (בנמשל) יישאר לאורך זמן לכל ה"טועמים" וכשמדובר בדברי תורה הרי כבר נאמר "טועמיה חיים זכו".

אז נכון שלא כל בעל-בית הוא הרב הראשי לישראל המוסר בשבת אחת כמה דרשות בהלכה ובאגדה - אבל אם מנסים להכין דבר-תורה לפי השיטה המכונה "נאה-דורש" כל אחד יכול להעביר מסר תורני מעניין לכמה שיותר אנשים בכמה שפחות זמן.

העיקרון הפשוט מבוסס על משפט אחד שמסביר איך לקחת כל רעיון תורני ולהפוך אותו לדרשה מוצלחת וזהו המשפט: רעיון- הצגת הרעיון- הרחבת הרעיון- שאלה/בירור הרעיון ותשובה- סיכום. ואם זה נשמע פשוט להפליא - כך בדיוק צריכה להישמע דרשה טובה.

אך יש להוסיף לה עוד רכיבים חשובים וחיוניים והנה כמה מהם:

1. לימוד מוקדם של הרעיון והחלטה מה הדרשן רוצה לחדש עליו
2. מיקוד ברעיון אחד בלבד(ולא באלף נושאים היוצאים ממנו) ופירושו בדרך מקורית בסיוע פרשני התורה ומדרשי חז"ל
3. התאמת הדרשה לקהל
4. שימוש בהטעמת הדיבור(אינטונציה בלעז) ובחוש דרמטי בסיסי כדי להעצים את המילים
5. מודעות לזמן והגבלתו לבין שבע לעשר דקות ולא יותר!
6. שימוש בשמחת חיים ואנרגיה בזמן הדיבור ורצוי לתבל את הדרשה גם במעט הומור(ומומלץ להשתמש גם במעט הומור עצמי)

הכלל החשוב מבין הכללים שהובאו לעיל הינו התאמת הדברים שעליהם ידבר הדרשן התורן בפני יותר ממניין לקהל המחכה למוצא פיו- ועל זה נאמר: "אם ידוע מראש בפני מי נדרוש- עם הכנה בהתאם את הקהל נכבוש"( וכדאי להפוך זאת לעיקרון קדוש).

המעוניינים לדעת יותר על שיטת "נאה-דורש"(כיצד להכין ולהעביר דבר-תורה) מוזמנים להזמין את החוברת במייל: naedoreshrel@gmail.com ובעזרת השם להיות מאלה שנאמר עליהם: "נאה דורש - ונאה מקיים"...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר