רוסיה זועמת

פוטין: התקיפה בסוריה גרמה לנזק ביחסינו עם האמריקאים

הנשיא רוסי לא רואה בעין יפה את החלטת טראמפ לתקוף בסוריה בתגובה למתקפה הכימית. "ניסיון להסיח את דעת העולם ממותם של אזרחים רבים בעיראק ומכשול רציני במלחמה בטרור" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המתקפה האמריקאית בסוריה שכללה ירי של 59 טילי שיוט מסוג טומהוק נגד מטרות סוריות, בהן בסיס חיל האוויר א-שעיראת במחוז חומס שממנו המריאו המטוסים הסוריים שביצעו את המתקפה הכימית בעיירה ח'אן שייחון. עוררה את זעמם של הרוסים שחשו שהאזור ובמיוחד סוריה נמצאת תחת שליטתם אחרי שנים של הימנעות אמריקאית ממעורבות צבאית באזור.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסר שהתקיפות האמריקניות בסוריה הן תוקפנות נגד מדינה ריבונית שבוצעו בניגוד לחוק הבינלאומי ועל סמך "אמתלה מומצאת". לדבריו, התקיפות האמריקניות גורמות נזק חמור ליחסי ארצות הברית-רוסיה.

הקרמלין מסר שפוטין רואה בתקיפות האוויריות של ארה"ב ניסיון להסיח את דעת העולם ממותם של אזרחים רבים בעיראק. "הנשיא הרוסי מאמין שהתקיפות מהוות מכשול רציני ליצירת קואליציה בינלאומית להילחם בטרור".

ראש ועדת ההגנה והביטחון בבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, ויקטור אוזרוב, מסר שהתקיפה האמריקנית עלולה לפגוע במלחמה נגד הטרור בסוריה. המחוקק הרוסי אמר שרוסיה תקרא לכנס דיון דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם בתגובה לפעולה האמריקנית. "התקיפה עשויה להיתפש כפעולה תוקפנית של ארצות הברית נגד מדינה חברה באו"ם", צוטט אוזרוב בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.

גורם ממשל אמריקני מסר שאזרחים רוסיים שהו בבסיס חיל האוויר הסורי בזמן התקיפה, אבל לא ברור מה בדיוק עשו שם. הפנטגון מסר מוקדם יותר כי ארה"ב דיווחה לכמה מדינות כולל רוסיה, כי היא עומדת לתקוף בסוריה. מה שמסביר את דברי שר ההסברה של סוריה שאמר כי התקיפה האמריקנית בשדה התעופה שבמחוז חומס הייתה צפויה ומוגבלת וכי הוא לא צופה הסלמה צבאית באזור בעקבות התקיפה. זאת לצד דיווחים שהסורים הוציאו מהבסיס את רוב המטוסים לפני התקיפה.

קונסטנטין קוסאצ'ב, יו"ר הוועדה ליחסי חוץ בבית העליון של הפרלמנט הרוסי, אמר שהתקיפות האמריקניות בסוריה נועדו "לפסוק מוקדם מדי באמצעות אבק שריפה לגבי האחריות של בשאר אסד למתקפה הכימית באידליב", צוטט המחוקק הרוסי בסוכנות הידיעות "אינטרפקס".

התמיכה הרוסית בסוריה היא צפויה, רוסיה מסייעת זה יותר משנה למשטרו של אסד במלחמתו במורדים הסורים, כולל נגד הג'יהאדיסטים מ"המדינה האיסלאמית", והיא הצליחה לעכב החלטה במועצת הביטחון של האו"ם נגד דמשק, כשהיא מתנגדת בחריפות להתערבות צבאית בינלאומית במדינה המדממת.

גם בטהרן לא ראו בחיוב את המהלך האמריקני באזור. "איראן מגנה בתוקף כל תקיפה חד-צדדית מסוג זה. צעדים כאלה יחזקו את הטרור בסוריה ויעזרו לסבך את המצב בסוריה ובאזור", ציטטה סוכנות הידיעות האיראנית "איסנא" את דובר משרד החוץ האיראני. בהראם קאסמי.

מנגד זכתה ארה"ב לתמיכן של צרפת ובריטניה. שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו מסר שהוא עודכן על התקיפה האמריקנית מפי מזכיר המדינה רקס טילרסון. הוא הוסיף שעתידה של סוריה הוא בלעדי אסד, ושהאמריקנים מתחילים להבהיר את עמדתם בנושא. לדבריו, "הרוסים והאיראנים צריכים להבין שתמיכה באסד איננה הגיונית. איננו רוצים עימות איתם".

נשיא צרפת פרנסואה הולנד שוחח עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל על המצב בסוריה. בהודעה משותפת שפרסמו נכתב: "מתקן צבאי ששיך למשטר הסורי ושימש לטבח הכימי באידליב נהרס הלילה על ידי ארצות הברית. אסד נושא באחריות מלאה להתפתחות הזו בסוריה".

בריטניה הודיעה כי היא תומכת בתקיפה האמריקנית על שדה התעופה במחוז חומס שבסוריה. דובר הממשלה מסר: "ממשלת בריטניה תומכת באופן מלא בפעולה האמריקנית, שלדעתנו הייתה תגובה הולמת להתקפה הברבית בנשק כימי שהפעיל המשטר הסורי, והיא נועדה להרתיע מעשיית פיגועים נוספים".

הנשיא האמריקני טראמפ מסר הצהרה בעקבות התקיפה: "ביום שלישי, הדיקטטור הסורי, בשאר אסד, ביצע מתקפה כימית נוראית על אזרחים תמימים. בעזרת גז עצבים קטלני, אסד חנק למוות אנשים, נשים וילדים חסרי ישע. מוות אלים ואיטי לרבים כל כך, אפילו תינוקות יפהפיים נרצחו באכזריות בהתקפה הברברית הזו. אף ילד של אלוקים לא צריך לסבול זוועות אלו".

"הלילה הוריתי על תקיפה צבאית בבסיס חיל אוויר בסוריה, שממנו יצאה המתקפה הכימית. זה עניין של ביטחון לאומי, למנוע את ההפצה והשימוש של נשק כימי קטלני. אין מחלוקת שסוריה השתמשה בנשק כימי, הפרה את המחויבות שלה לאמנת הנשק הכימי והתעלמה מהפצרות מועצת הביטחון של האו"ם. שנים של ניסיונות קודמים לשנות את התנהגות אסד נכשלו לחלוטין, ונכשלו באופן דרמטי. כתוצאה מכך, משבר הפליטים ממשיך להעמיק והאזור ממשיך להיחלש, מה שמאיים על ארצות הברית ועל בנות בריתה".

"הלילה, אני קורא לכל האומות המתורבתות להצטרף כדי להביא לסוף הטבח ושפיכות הדמים בסוריה ולסיים את הטרור מכל הסוגים. אנו מבקשים חוכמה מהאל כשאנו ניצבים מול האתגרים של העולם הנורא שלנו. אנו מתפללים לשלומם של הפצועים ולעילוי נשמתם של אלו שמתו. אנו מקווים שכל עוד אמריקה תעמוד לצד הצדק, השלום וההרמוניה בסופו של דבר ינצחו. לילה טוב, ושהאל יברך את אמריקה ואת העולם כולו", סיים טראמפ.

אמש שוחח טראמפ עיתונאים במטוס הנשיאותי "אייר פורס 1", התייחס לטבח של משטר אסד בסוריה – ונשאל איך תגיב ארה"ב. "אני חושב שמה שאסד עשה זה נורא, זו חרפה לאנושות", אמר טראמפ. הוא נמנע מקריאה מפורשת להדחתו אבל אמר שצריך "לעשות משהו" עם נשיא סוריה ואכן כאמור כמה שעות הגיע התקיפה האמריקאית.

שר הביטחון אביגדור ליברמן שהתייחס לתקיפה אמר "התקיפה האמריקנית בסוריה היא מסר חשוב, הכרחי ומוסרי של העולם החופשי בהובלת ארצות הברית, שהוא לא יסבול את פשעי המלחמה של משטר האימה בראשותו של בשאר אסד כלפי אזרחים חפים מפשע. את הזוועות הללו חייבים לעצור, ולאכזריות הזו יש מחיר. טוב שארצות הברית בהובלת הנשיא טראמפ, מנהיגת העולם החופשי, מתחילה לגבות אותו".

שר הביטחון ליברמן הוסיף עוד, כי "העדכון האמריקני לצה"ל ולמערכת הביטחון טרם התקיפה בסוריה, הוא הוכחה נוספת לעוצמת היחסים ולעומק הקשר בין ישראל לבת בריתנו הגדולה ארצות הברית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר