הרב, הטייקונים ואיוונקה

תחקיר חשף: מערכת הקשרים של טראמפ, פוטין והחסידים

תחקיר ענק שמפרסם אתר "פוליטיקו", מגלה את מערכת היחסים בין אנשיו של דונלד טראמפ לאנשי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - והמעורבות של עסקנים חרדים ובכירים בתנועת חב"ד. הפרטים (בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
טראמפ ופוטין (צילום: שאטרסטוק ונתי שוחט / פלאש 90)

במהלך מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב, טענו לא מעט כלי תקשורת במדינה כי מטהו של המתמודד שנבחר לבסוף דונלד טראמפ מקיים קשר רציף עם שלטונות רוסיה, המסייעים לו להיבחר לתפקיד הנכסף. פריצת ההאקרים למחשבי המפלגה הדמוקרטית גרמה לחשדות הללו לצבור תאוצה, ועם הזמן נראה היה כי לא ניתן להתעלם מהקשר ששרר בתקופת מערכת הבחירות בין אנשיו של הנשיא פוטין למקורביו של טראמפ.

כעת, טוענים כלי התקשורת כי מי שאחראים ל"חיבור" בין הנשיא הרוסי ואנשיו לבין הנשיא הנבחר טראמפ - היו דווקא יהודים אורתודוקסים, בהם גם בכירים בקהילת חב"ד. בעיתון "ניו יורק טיימס" הופיע דיווח שבועות לאחר הבחירות, לפיו במהלך הקיץ האחרון נפגש ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, עם הרב ברל לזר - הנחשב למקורב מאוד לנשיא פוטין.

תחקיר מיוחד שמפרסם השבוע העיתון "פוליטיקו", טוען לקשר עמוק במיוחד, במרכזו עומד בניין בית חב"ד במרכז קהילתי יהודי על מפרץ מנהאסט שבמדינת לונג איילנד. לפני שני עשורים, נטען, ביקש הנשיא הרוסי לחזק את כוחו העולמי ולמנות שדרת רבנים ועסקנים יהודים שתהייה נאמנה לו, לצד חיבורים ושיתופי פעולה בתחום הנדל"ן בעולם המערבי ובעיקר בארה"ב, בניו יורק.

לטענת פרשני "פוליטיקו", החל משנת 1,999 גייס פוטין שניים מאנשיו הקרובים ביותר - האוליגרכים לב לבייב ורומן אברמוביץ, המהווים גם הפטרונים הגדולים של חב"ד בעולם, בכדי ליצור את הפדרציה של הקהילות היהודיות ברוסיה בהנהגת הגאון רבי ברל לאזאר, המכונה בתחקיר "הרב של פוטין".

במקביל, וללא קשר לכך, יצר איש העסקים דאז, דונלד טראמפ, קשרים ענפים עם אנשי עסקים בכירים המקורבים אף הם לתנועת חב"ד. בשנת 2007 אירח טראמפ את חתונת בתו של עוזרו של לבייב במר א-לאגו, אתר הנופש שלו בפאלם ביץ. חודשים ספורים לאחר הטקס, נפגש לבייב עם טראמפ בכדי לדון בעסקאות פוטנציאליות במוסקבה.
האתר מדווח כי טראמפ גם נכח בטקס ברית המילה שנערכה שנה אחרי, לבן של הזוג שנישא.

לב לבייב (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

הקשר ההדוק, כך דווח, גרם שלעיתים היה נדמה שמגדל טראמפ והכיכר האדומה של מוסקבה הינם חלק מאותה שכונה - למרות המרחק הרב.

האתר מספר בהרחבה על משמעותה ועוצמתה של חסידות חב"ד ועל היקפי הקשרים שלה בזכות המנהיג הרבי מליובאוויטש זצ"ל, ובזכות מערכת השלוחים שמקיפה את כל העולם. "חב"ד", מתאר פוליטיקו, "הינה דרך שלישית - יהודים רבים מצד אחד מבקשים שלא להיות חילונים ומתבוללים, אך מאידך גם אינם מוגדרים כאורתוקסים קלאסיים, וחב"ד מהווה פתרון נוח בעבורם. חב"ד זה מקום שמקבל את כולם בזרועות פתוחות, זו חסידות מכילה ומקבלת וכולם מרגישים בבתי הכנסת שלה בנוח".

הקמת הפדרציה של הקהילות היהודיות הרוסיות

על פי התחקיר, בשנת 1999, זמן קצר לאחר שהתמנה לראש הממשלה, גייס פוטין את שני מקורביו - אנשי העסקים רומן אברמוביץ' ולב לבייב, בכדי להקים את הפדרציה של הקהילות היהודיות הרוסיות.

מטרתו היתה לערער את הגוף החזק בחברה האזרחית-יהודית ברוסיה באותה תקופה - הקונגרס היהודי הרוסי בראשות האוליגרך ולדימיר גוסינסקי, שהיווה איום פוטנציאלי על פוטין והנשיא דאז בוריס ילצין. שנה לאחר מכן, גוסינסקי נעצר על ידי ממשלת פוטין ונאלץ לצאת לגלות.

אברמוביץ' ולבייב מינו את הרב ברל לאזאר בראשות הארגון החדש, ועד מהרה הוא זכה לתמיכה מלאה וכבש את הציבור.

ברית פוטין-חב"ד הועילה לשני הצדדים, נאמר בתחקיר. תחת שלטונו של פוטין, האנטישמיות הורידה ראש ובפועל חלה הפסקה של תופעות שהתרחשו במשך מאות שנים וכללו אפליה ופוגרומים כלפי היהודים. עד מהרה, הפך הרב לאזר ל"רב הרשמי של פוטין" וליווה אותו בכל הטקסים הרשמיים ברוסיה ובישראל.

בשנת 2013 נפתח במוסקבה מוזיאון יהודי לסובלנות שהקמתו נאמדה ב-50 מיליון דולר - בחסות חב"ד ובמימון אברמוביץ. פוטין מצידו, התגייס לתמוך ותרם משכורת של חודש לפרויקט, ואילו שירות הביטחון הפדרלי, יורשו של הק.ג.ב, העביר את המסמכים הרלוונטיים מהארכיון שלו.

בשנת 2014, הרב לאזאר היה המנהיג היהודי היחיד שהיה נוכח בהכרזה של פוטין על סיפוח קרים, ובעקבות כך נוצר קרע עם ראשי חב"ד באוקראינה.

פוטין והרב לאזאר (ארכיון)

במשך שנים, הממשלה הרוסית התריסה כנגד צו בית משפט אמריקאי להפיכת אוסף ספרי חב"ד בשם "ספריית שניאורסון" למשרדי חב"ד ליובאוויטש בקראון הייטס, ברוקלין. וזמן קצר לאחר הפתיחה של מוזיאון הסובלנות, פוטין הורה להעביר לחב"ד את האוסף, מה שמלמד על ההערכה והקשר החם.

בצד השני של העולם: החיבור של טראמפ וחב"ד

בינתיים, בצד השני של העולם, איש העסקים דונלד טראמפ חיפש לעשות עסקים והשקעות בברית המועצות לשעבר. לצורך כך הוא יצר שיתוף פעולה עם חברה בשם Bayrock-Sapir. ביירוק, הבעלים, היה שותף בהנהגה של פליקס סאטר, חבר משטר מורשע שאביו היה בעל ברית של פוטין ועד לאחרונה היה ברשימת ה-10 המבוקשים ביותר של ה- FBI. סאטר, במקביל, שימש גם כחבר במועצות מנהלים של ארגוני חב"ד רבים בארה"ב ובחו"ל, אם כי לא ברוסיה.

היקף קשרי עסקיו של סאטר עם טראמפ שנוי במחלוקת, אך אין ספק שסאטר שימש כאיש השקעות מטעמו של טראמפ ובהמשך אף כיועצו המיוחד. בשנת 2006, ליווה סאטר את ילדיו של טראמפ, איוונקה ודון ג'וניור בעיר מוסקבה בכדי לאתר פרויקטים פוטנציאליים להשקעה.

סאטר עצמו זכה לכבוד רב בחנוכת אחד מבתי חב"ד המרכזיים בארה"ב, כאשר הנואמים תיארו אותו כבעל קשרים ענפים ואיש מפתח המסייע לחיזוק היהדות. לטענת "פוליטיקו", שותף מרכזי של סאטר - מייסד "Bayrock Tevfik Arif" הינו יזם נדל"ן עשיר, בעל אחוזה בפורט וושינגטון, שבעבר היה בירוקרט סובייטי.

השותף של סאטר, מתברר, היה בעבר שותף של איווניקה ומשפחת טראמפ בבניית מיזמי נדל"ן ברובע הסוהו במנהטן יחד עם משפחת ספיר.

ג'ארד, איוונקה וטראמפ. ארכיון (מתוך הפייסבוק של איוונקה טראמפ)

וכאן מגיעים לצלע נוספת של המשוואה. משפחת ספיר הינם ידידים מובהקים של משפחת טראמפ, שאירחו כאמור באחוזתם במר א-לגו בדצמבר שנת 2007 את חתונת הבת עם החתן רותם רוזן, שכיהן מנכ"ל הסניף האמריקאי של אפריקה ישראל, חברת האחזקות של לבייב - שנפגש שנה לאחר מכן בענינים עסקיים עם טראמפ.

בנוסף, מזכיר "פוליטיקו", את קרבתם של איווניקה טראמפ ובעלה גארד קושנר לחב"ד עוד מימי לימודיו באונברסיטת הווארד ועד לביקורם בקברו של הרבי מליובאוויטש יומיים לפני הבחירות.

מנגנון בעייתי או קשרים לגיטימיים?

קושנר ואיוונקה טראמפ נחשבים על פי "פוליטיקו" כחברים קרובים מאוד של אשתו של אברמוביץ, האוליגרך של פוטין.
אברמוביץ היה האדם הראשון שהמליץ לנשיא הקודם בוריס ילצין לבחור את פוטין כיורשו. בביוגרפיה של אברמוביץ' ב-2004, העיתונאים הבריטים כריס האצ'ינס ודומיניק מידליי כותבים: "כשפוטין נזקק לכוח צללים לפעול נגד אויביו מאחורי הקלעים, אברמוביץ' הוא האיש עליו הוא יכול לסמוך".

אם לא די בכך, הרי שבסוף ינואר נפגש סאטר עם עורך דינו האישי של טראמפ, מיכאל כהן, בכדי לדון בהסכם שלום אוקראיני שיביא לסיום הסנקציות האמריקניות על רוסיה. כהן, הינו מתפלל קבוע בבית הכנסת חב"ד בשדרה החמישית.

ג'ארד ואיוונקה קושנר בבית חב"ד (באדיבות המצלם)

העיתון היוקרתי כאמור משתמש בכל הנתונים הללו על מנת להוכיח מנגנון רב עוצמה וקשרים של הון, שלטון ודת, כאשר רבני ועסקני חב"ד השונים מהווים חוט מקשר ציבורי ועסקי בין נשיא רוסיה פוטין ומקורביו לבין הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ובני משפחתו.

אולם גורמים בחב"ד טוענים כי מדובר בתיאוריה מופרכת חסרת כל בסיס המשוללת מיסודה. "חב"ד הינה אימפריה גם בארה"ב וגם ברוסיה ויש לה קשרים שלטוניים בכל המדינות. מטבע הדברים, הרבה אנשים קשורים לכולם, אולם מפה ועד הקונספירציה המופרכת הדרך עדיין רחוקה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר