ארדואן הסולטן?

משאל העם הדרמטי של טורקיה יצא לדרך

55 מיליון אזרחי טורקיה יוכלו להצביע במשאל העם הגורלי, שבו יוכרע אם המדינה תמשיך להיות רפובליקה פרלמנטרית או שכל הסמכויות יעברו לידיו של הנשיא ארדואן (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

היום (א') היום המכריע של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, החל מהבוקר מצביעים 55 מיליוני אזרחי טורקיה במשאל עם על הרפורמה הנשיאותית בהובלתו של ארדואן שבעצם תרחיב את סמכויותיו בצורה כמעט בלתי מוגבלת.

בסך הכול הוצבו ברחבי המדינה 167,140 קלפיות, שייסגרו לקראת השעה 17:00 אחר הצהריים. אזרחי טורקיה ששוהים מחוץ לארצם כבר הצביעו בהליך ההיסטורי. בסקרים האחרונים שפורסמו לקראת משאל העם, זוכה מחנה ה"כן" ליתרון קל על פני מחנה ה"לא". לטענת ארדואן, השינוי נחוץ על מנת לעמוד מול האתגרים הביטחוניים והפוליטיים של טורקיה אך לטענת מתנגדיו השינוי מעניק לו כוח גדול מידי בדומה למלך.

ארדואן הגיע לקלפי עם רעייתו ושניים מנכדיהם. "ערכנו משאלי עם בעבר", אמר לאחר ההצבעה, "אך המשאל הזה עוסק במערכת ממשל חדשה לרפובליקה הטורקית. זו בחירה בשינוי, עלינו לקבל החלטה לא שגרתית". נשיא טורקיה הוסיף כי הוא מקווה שהאומה תעשה את ההחלטה "הצפויה". "אני מאמין בהיגיון הדמוקרטי של האומה שלי", סיכם.

אם המהלך יקבל את תמיכת אזרחי טורקיה, משרד ראש הממשלה יפורק והסמכויות שלו יינתנו לנשיא. כמו כן, התיקונים בחוקה יאפשרו לארדואן למשול על ארצו עד שנת 2029. באנקרה יודעים שלתוצאת המשאל תהיה השפעה מיידית על היחסים המתוחים ממילא עם האיחוד האירופי שמתנגד למהלך שיהפוך את טורקיה להרבה פחות דמוקרטית.

ברקע ההצבעה איומים של דאעש לבצע פיגועים במהלך ההצבעה. 34 אלף שוטרים הוצבו באיסטנבול כדי לשמור על הסדר.

ערב ההצבעה ערך הנשיא הטורקי ארבע עצרות נפרדות, שבהן קרא לתומכים להגיע בהמוניהם לקלפי ולהצביע בעד השינויים בחוקה. "16 באפריל יהיה נקודה מפנה בהיסטוריה הפוליטית של טורקיה", אמר ארדואן. ההצבעה הזאת תהפוך לאבן פינה לתחייתנו. תתקשרו לכל החברים שלכם, לבני משפחה ולמכרים, ותגידו להם ללכת לקלפיות".

"מחר זה יום מאוד חשוב. אתם חייבים ללכת לקלפיות", אמר ארדואן לקהל. "אל תשכחו שההצבעה הזו היא על הכבוד שלנו".

"השיטה הנשיאותית נחוצה להתפתחות האומה שלנו, לשגשוגה וליציבותה", אמר ארדואן, ושלהב את הקהל: "האם זה 'כן' לאומה אחת? האם זה 'כן' לדגל אחד? האם זה 'כן' למולדת אחת? האם זה 'כן' למדינה אחת? כן, כן כן!".

כאמור, מתנגדיו של ארדואן טוענים שניצחון של הנשיא יהפוך את טורקיה, שעצרה 40 אלף איש אחרי ניסיון ההפיכה בקיץ שעבר שכשל והדיחה עוד 120 אלף ממשרותיהם, לדיקטטורה. אין ספק שמתנגדיו של ארדואן שכבר עתה מתקשים להביע את עצמם לנוכח העריצות של הממשל באנקרה יתקשו עוד יותר להביע התנגדות לגיטימית במידה וארדואן ינצח במשאל העם.

מדינות המערב מתחו ביקורת על התגובה התוקפנית של הנשיא לניסיון ההפיכה ועל יחסיו העכורים עם האיחוד האירופי יחסים שהחמירו לאחרונה לאחר שכמה ממדינות אירופה סירבו לאפשר לטורקים לקיים עצרות לקידום התמיכה במשאל העם. טורקיה נמצאת כבר עשור במו"מ להצטרפות לאיחוד, אך לאחרונה היחסים בשפל והצטרפותה לאיחוד כרגע לא נמצאת על הפרק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר