האזינו להקלטה

הגר"ש דיכובסקי מבהיר: "הראשון לציון מגדולי ישראל בפסיקה ובדיינות"

בעקבות כתבה שפורסמה ב"מקור ראשון", מבהיר הגאון רבי שלמה דיכובסקי, בהקלטה שהגיעה לידי "כיכר השבת", כי הוא מצדד במעמדו ובפסיקותיו של הראשון לציון • האזינו (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגר"ש דיכובסקי והראשל"צ הגר"י יוסף (צילום: פלאש 90, שלומי כהן - פלאש 90)

הגאון רבי שלמה דיכובסקי, דיין בית הדין הגדול לשעבר, מכחיש בתוקף את הדיווחים כי אמר שהראשון לציון והרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף אינו מתאים לשמש בתפקיד נשיא בית הדין הרבני.

בהקלטה שהגיעה לידי "כיכר השבת" נשמע הרב שלמה דיכובסקי משבח היום (רביעי) את הגר"י יוסף ואומר כי הוא מגדולי הדור בדור הנוכחי והקודם.

בכותרת שהתפרסמה בעיתון 'מקור ראשון' נכתב: "דיין בכיר נגד הרב הראשי: מי שלא כיהן כדיין לא יכול לשמש כנשיא בית הדין הגדול", בגוף הכתבה נכתב כי הרב דיכובסקי קבע "שהרב יוסף ממלא את תפקידו כנשיא בית הדין ללא הניסיון הראוי".

אלא שכאמור בהקלטה שהגיעה לידי "כיכר השבת" נשמע הדיין הגאון רבי שלמה דיכובסקי מדבר הפוך מהנטען בכתבה: "הראו לי לפני יומיים כתבה שהתפרסמה ב'מקור ראשון' על ידי עיתונאי בשם יהודה יפרח, ביחס להרצאה שנתתי במכללת מורשת יעקב, הרצאה שהייתה מיועדת בעיקרה לסטודנטים. ההרצאה עסקה בהתפתחות הסמכות הרבנית, מאז ימי חז"ל ועד ימינו".

לדברי הדיין הבכיר: "הזכרתי באותה הרצאה שבעבר הייתה סמיכת חכמים, איש מפי איש, כפי המקובל, ולאחר מכן כאשר פסקה הסמיכה, כל רב היה נותן סמיכה משלו, וכך התנהל המצב במשך דורות. כאן בארץ ישראל, מאז שקמה הרבנות הראשית - ראו שאי אפשר להסתמך על סמיכות של רבנים פרטיים וקבעו מערכת בחינות מסודרת לרבנים ולדיינים".

"למעשה הרבנים והדיינים חייבים לעבור את הבחינות הללו", הוסיף הרב שלמה דיכובסקי, "למעט הרבנים הראשיים לישראל, הסיבה היא: רבנים ראשיים היו נבחרים הגדולים ביותר שנמצאים ולא היה צורך שיעברו את המערכת של בחינות. הרב הרצוג והרב ניסים למשל לא עברו בחינות וללא ספק שהם היו הגדולים שבגדולים".

הכתבה בעיתון "מקור ראשון"

בשלב זה הרב דיכובסקי עבר להתייחס לראשל"צ הגר"י יוסף ואמר: "הנשיא היום הוא בסדר גודל של גדולי הרבנים והדיינים בדורות עברו. הייתי מציב אותו בשורה אחת יחד עם אביו מרן הראשל"צ הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ואני חושב שהאבא לא צריך להתבייש בבן ולא הבן באבא.

"לא ראיתי בדור שלנו וגם לא בדורות קודמים, אדם יחיד שכתב כמות ואיכות גדולה כזו של ספרות תורנית. זה פשוט מבהיל. אינני מבין איך ראש מסוגל להכיל בתוכו את כל הספרות ההלכתית באורח חיים, אבן העזר, בחושן משפט ויורה דעה, יותר מארבעים ספרים ואני חושב שהמספר גבוהה יותר, גדול שבגדולים".

באשר לתפקידו של הראשון לציון כנשיא בית הדין אומר הרב דיכובסקי: "מעבר לזה שהוא עמד בראש כולל לדיינות למעלה מעשרים שנה, וחלק לא קטן של הדיינים שהתמנו לאחרונה הם תלמידיו. אין לי ספק שהוא נמצא בסדר הגודל של גדולי ישראל לא רק בדור שלנו אלא גם בדורות הקודמים. הוא בהחלט יכול להיות שם בשורה הראשונה יחד עם אותם רבנים גדולים".

הרב דיכובסקי הוסיף והדגיש: "מחלוקת בעם ישראל בין גדולי תורה תמיד הייתה ותמיד ישנה ותמיד יהיה. זו דרכה של תורה".

בסיום דבריו הוסיף: "אני מאוד מאוד, לא רק מכבד, אלא מאוד מסתמך על הפסיקות ההלכתיות שלו בכל הנושאים, ואני חושב שהפסיקות ההלכתיות שלו הם יסוד בפסיקה הלכתית, איך מנתחים את ההלכה ואיך בונים את ההלכה. זה פשוט ספר לימוד לפסיקת הלכה.

"הוא שחיבר כל כך הרבה ספרים של פסיקת הלכה שמשמשים כספרי לימוד לאחרים, כולל הרבנים והדיינים, בוודאי שראוי למלא את התפקיד שממלא היום".

יודגש כי בדברים שאמר הרב דיכובסקי מעבר להקלטה שהגיעה לידי "כיכר השבת", הבהיר הרב דיכובסקי למי כוונתו בדברים שצוטטו בשמו ואמר כי "רבנים ראשיים לישראל בדרך כלל אינם זקוקים להסמכה מפורשת לדיינות מאחר ובדרך כלל נבחרים רבנים המתאימים לתפקידם מלבד מקרה בודד מן העבר הידוע לכולם".

יהודה יפרח מסר בתגובה ל"כיכר השבת" כי "ההקלטה של דברי הרה"ג שלמה דיכובסקי בכנס התורה שבעל פה במכללת אורות ישראל ברחובות מצויה בידינו. כבוד הרב מתח שם ביקורת חריפה וחסרת תקדים על ההחלטה לדון בערעור שהוגש על ידי צד שלישי על פסק הדין של הדיין הרה"ג אוריאל לביא, החלטה שכידוע לכולם התקבלה על ידי הרשל"צ הרה"ג יצחק יוסף.

"הרה"ג דיכובסקי הוסיף ומתח ביקורת קשה על רבנים ראשיים שמונו מבלי שכיהנו כדיינים ומבלי שעברו בעצמם את בחינות הסמיכה לדיינות, הוא לא נקב במפורש בשמו של הרה"ג יוסף אולם ההקשר היה ברור כביעא בכותחא לכל בר בי רב דחד יומא מסמיכות הדברים. הרה"ג דיכובסקי חשף בכנס גם את האחריות האישית שלו למחדל ששרר במשך שנים רבות במערך הבחינות לדיינות, כפי שפורט בכתבה שפירסמנו בעיתון מקור ראשון. הרה"ג אומר כעת שהוא חשב שהדברים נאמרים בשיחה סגורה לסטודנטים ולא יגיעו לידיעת הציבור. מצער שהוא חוזר בו ובוחר להטיל דופי בקריינא דאיגרתא שרק מילא את חובתו להביא את הדברים לידיעת הציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר