יום השואה

צפירת דומיה נשמעה ברחבי הארץ; בצהריים: מצעד החיים

בשעה 10:00 בבוקר נשמעה ברחבי הארץ צפירת דומייה בת שתי דקות לאחריה יחלו טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בשעות הצהריים יצא לדרך "מצעד החיים" בפולין בראשות הרמטכ"ל (יום השואה)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ח בניסן תשע"ז | 24.04.17
הרמטכ"ל, רב- אלוף גדי איזנקוט בכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ (צילום: דובר צה"ל)

בשעה 10:00 בבוקר (שני) נשמעה ברחבי הארץ צפירת דומייה בת שתי דקות לאחריה החלו טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

לאחר הצפירה יתקיים טקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, קנצלר אוסטריה ואחרים.

בשעות הצהריים ייערך "מצעד החיים", לאורך שלושת הק"מ בין מחנות אושוויץ ובירקנאו שבפולין, בהשתתפות יותר מעשרת אלפים בני נוער מרחבי העולם המגיעים מכ-50 מדינות, בהן ישראל, מרוקו, ארה"ב, פנמה ועוד.

את המצעד יובילו הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט, הרב הראשי לישראל לשעבר הרב ישראל מאיר לאו ושר החינוך נפתלי בנט.

משלחת הרמטכ"ל לפולין (צילום: דובר צה"ל)

לפני המצעד יתכנסו 12 שרי חינוך מהאיחוד האירופי שיעסקו בשיתופי פעולה בתחומי החינוך, ובדגש על אתגר הנצחת השואה גם בדור ללא ניצולים.

בנט נפגש אתמול עם השרים ומשלחות בני נוער מכל העולם ברובע היהודי בקרקוב ואמר כי "השאלה הגדולה היא איך אנחנו ממשיכים לספר על השואה לא בעוד 50 שנה, אלא בעוד 500 שנה". בנט פנה לשרי החינוך שנכחו בסיור ואמר: "זוהי משימתנו. זוהי אחריותנו".

אתמול הוביל הרמטכ"ל את משלחת ישראל בסיור במחנות ההשמדה וכתב בספר האורחים: "זה ביקור ראשון שלי על אדמת פולין כרמטכ"ל. לראות את הרוע מקרוב והקושי הגדול לתפוש זאת, מכונת הרג ורצח שיטתי של בני עמנו. המילים משואה לתקומה מקבלות משנה חשיבות. ההבנה שרק מדינת ישראל המתקדמת עם צבא חזק ועוצמתי ימנעו מקרים דומים בעתיד".

במהלך טקס יום השואה המרכזי בקרקוב בהשתתפות הרמטכ"ל, הוא אמר כי "כולנו מרגישים במדינה את ההתייחסות לשואה כדבר מרכזי בנו כעם. כשרואים את הדברים מקרוב, הם מקבלים משמעות אחרת לגמרי. אפילו כשמנסים לדמיין מה קרה זה בלתי נתפס. ביום שישי נסעתי למשפחה של אלחי טהרלב שנרצח בפיגוע בבנימין. כשהסתיים הביקור, האבא הרב אוהד טהרלב נתן ספר לקצינה שליוותה אותי על סבתו של אלחי. בפתח הספר מופיע הציטוט של אבן עזרא: 'צמאה נפשי ובשרי לאל חי לבי ובשרי ירננו לאל חי'".

"זיכרון השואה", המשיך איזנקוט, "הוא חלק מרכזי בהוויה של עם ישראל ושלנו בצה"ל. הוא בא לידי ביטוי בשני סמלים. סמל חטיבה שבע, היחיד עם טלאי צהוב. בוגרי הבריגדה היהודית שהקימו את החטיבה שמו על התג את הטלאי כחלק מאמירה של 'משואה לתקומה'. המוטיב השני הוא שהאבות המייסדים בחרו לעטר את עיטור הגבורה בסרט צהוב".

אמש נפתחו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בעצרת הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים. השנה, יום הזיכרון לשואה ולגבורה עומד בסימן "לחלץ תווי פניהם" - סיפורו של היחיד בשואה. הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ניצולי שואה, דור שני ובני משפחותיהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר