אאא

יצרניות הרכב העולמיות ניצבות בשנים האחרונות בפני שורה של תמורות שמקורן בהתעצמות הצריכה הסינית. הכסף הישן של הלקוחות האירופאים והאמריקאים איבד מעט מכוחו אל מול גל הכסף החדש של הלקוחות הסינים ששטף את הענף — והסינים דורשים מכוניות בעלות מאפיינים שונים מאלה המקובלים במערב. ראשית, זיהום האוויר הכבד השורר בסין פיתח אצלם עדיפות ברורה לרכבים בעלי הנעה חשמלית. מלבד זאת, הסינים אוהבים רכבי כביש־שטח, ואילו האירופאים מעדיפים מכוניות קטנות.

יצרניות הרכב רוצות לאותת לסינים שהן קשובות לצורכיהם, ובתערוכת הרכב של שנגחאי, שנפתחה בסוף השבוע, מוצגים אבות טיפוס הרומזים לתוכניותיהם העתידיות של היצרנים, כאלה שמיועדות לגרות את דמיונו של הסיני המצוי ולהבהיר לו שהיום אולי מזוהם, אך העתיד נקי. זאת בשונה מתערוכות באירופה ובארצות הברית, שבהן מוצגות בעיקר מכוניות "מוכנות".

יצרני הרכב המערביים נהנו זו תקופה ארוכה ממונופול בשוק הרכב הסיני בזכות האיכות הגבוהה של תוצרתם. אך בשנים האחרונות קמו יצרנים סינים שזנחו את הדגמים העממיים והנחותים, והחלו להתמקד בשוק היוקרה של העשירון העליון במדינה. יצרנית הרכב הסינית ניאו (NEO), שהציגה עד כה רק מכונית ספורט אחת, היא נמנית עם היצרנים הללו.

בתערוכת שנגחאי היא מציגה את ES8, רכב כביש־שטח חשמלי בעל שבעה מושבים המיועד ללקוחות פרימיום. הרכב עשוי כולו מאלומיניום, במטרה לחסוך במשקל הרכב ועבר, לפי הודעת החברה, הרכב עבר מבחנים מפרכים במדבריות מונגוליה ובערבות אוסטרליה בתנאי קיצון. שיווקו של ES8 יחל בסוף 2018.

ניאו ES (צילום: יח''צ)
ניאו ES (צילום: יח"צ)
הגדלה

מאז פרוץ פרשת "דיזלגייט" בשלהי 2015 נאלצה פולקסווגן הגרמנית לרכוש בחזרה מאות אלפי מכוניות ולבצע שינויים ארגוניים מרחיקי לכת. בתוך כך הצליחה היצרנית לחזור לרווחיות, לא לפני שהודיעה על "שינוי תפיסתי" והציגה דגמים חשמליים. שני דגמים כבר הוצגו, מיניבוס ומכונית עירונית, וכעת בשנגחאי מציגה היצרנית את הדגם השלישי ID CROSS. באופן לא במפתיע מדובר ברכב כביש־שטח, פלח שוק הנהנה מצמיחה ניכרת.

הרכב, שישווקו יחל ב־2020, מצויד בצמד מנועים חשמליים המניעים את הסרן הקדמי והאחורי. טווח הנסיעה המוצהר הוא 500 ק"מ, והמהירות המרבית היא 180 קמ"ש. הנתון החשוב ביותר הוא משך הטעינה: לפי פולקסווגן, במצב טעינה מהירה מיוחד ניתן למלא 80% מנפח הסוללה בתוך חצי שעה בלבד.

עבור סקודה, שוק הרכב הסיני נחשב לחשוב במיוחד, על רקע העובדה שזה עשרות שנים היא אינה משווקת בארצות הברית. בתערוכת שנגחאי היא מציגה את MISSION E, הרכב החשמלי הראשון שהיא צפויה לייצר. על פי סקודה, ב־2025 רבע ממכוניות סקודה שיימכרו בעולם יהיו חשמליות או יצוידו במערכת פלאג אין הייבריד. הרכב משתרע על 4,688 מ"מ, אורך שממצב אותו בקטגוריה של רכבי כביש־שטח בינוניים עכשוויים כגון יונדאי טוסון. רוחבו 1,924 מ"מ, וגובהו 1,591 מ"מ. אף שסקודה לא חשפה את סוג מערכת ההנעה, היצרנית הצ'כית מצהירה כי הספק שני המנועים החשמליים הוא 225 קילו־ואט, וטווח הנסיעה הוא 500 ק"מ.

סקודה MISSION E (צילום: יח''צ)
סקודה MISSION E (צילום: יח"צ)
הגדלה

לטובת המתעשרים החדשים בסין, מרצדס מציגה את S קלאס המחודשת. מדובר בדגם שהוא ספינת הדגל של החברה, מכונית המנהלים הבכירה ביותר שלה כבר עשרות שנים. השדרוג העיקרי של הרכב, בהשוואה לדורות הקודמים, הוא שימוש במנועי טורבו דיזל בעלי שש בוכנות, שאמורים להיות נקיים יותר מהותית מכל גרסאות הדיזל הקודמות של S קלאס. בנוסף מוצגת גרסה בעלת מנוע שמונה בוכנות, שני מגדשי טורבו, המפיקים עד 450 כוחות סוס מנפח "צנוע" של ארבעה ליטרים.

מרצדס מתגאה במיוחד במערכת שמיועדת "להגביר שביעות רצון", הכוללת מערכת בקרת אקלים, מושבים ותאורה פנימית (המחליפה 64 צבעים). המערכת כוללת בין היתר מצב "אימון", מצב "שמחה" ומצב "רעננות". S קלאס החדשה גם נחשבת למכונית האוטונומית ביותר של מרצדס בייצור סדרתי.

מרצדס S CLASS (צילום: יח''צ)
מרצדס S CLASS (צילום: יח"צ)
הגדלה

סיטרואן, שרבע ממניות החברה־האם שלה PSA נרכשו על ידי דונגפנג הסינית, חיזקה את כוחה בסין, וב־2016 מכרה במדינה כ־280 אלף מכוניות. בתערוכת שנגחאי מציגה סיטרואן את C5 איירקרוס, מדובר בכביש־שטח שנועד לייצג את הפאר והנוחות של מכוניות סיטרואן בשנות ה־60 וה־70.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

בחברה מתגאים בטכנולוגיית המתלים, הכוללת מעצורים הידראוליים מיוחדים המותקנים במערכת הבולמים, אשר מרסנים את פעילותם בהתאם לתנאי הדרך. C5 איירקרוס מציג את כל המידע בדבר הנהיגה והנסיעה על מסך ענק המותקן מול הנהג, בגודל 12.3 אינטש. במרכז תא הנוסעים מותקן מסך נוסף, בקוטר 8 אינטש, המציג את פונקציות הרכב העיקריות, כולל מספר מערכות נהיגה סמי־אוטונומיות, החל במערכת המזהה את מהירות הנסיעה של הרכב שמקדימה, ומתאימה אליו את מהירות הסיטרואן, וכלה במערכת בלימה אוטונומית.

היצע המנועים כולל את מנוע הבנזין המוכר של PSA, בנפח 1.6 ליטר, המפיק 200 כוחו סוס בגרסה הבכירה באמצעות מגדש טורבו. למנוע זה מתווספת מערכת פלאג־אין הייבריד המאפשרת לרכב לנסוע לטווח של 60 ק"מ בכוחו של חשמל בלבד, אשר מוזרם אל הגלגלים האחוריים.

סיטרואן C5 איירקרוס (צילום: יח''צ)
סיטרואן C5 איירקרוס (צילום: יח"צ)
הגדלה

בשנים האחרונות העדיפו רוב יצרניות הרכב הסיניות להתמקד בשוק המקומי, בידיעה ברורה ששוק הרכב המערבי אינו מוכן עדיין למוצר סיני הנתפס כנחות. בינתיים יצרניות הרכב המערביות כבשו בעצמם את סין, והיצרניות הסיניות הבינו ששמות כמו "צ'רי", "ג'ילי" ו"דונגפנג" לעולם לא יעשו רושם חיובי על צרכני המערב. מסיבה זו החליטה ג'ילי, מיצרניות הרכב הגדולות בסין, המחזיקה בין היתר בשליטה בוולבו, ליצור מותג חדש לשיווק עולמי, "לינק".

בתערוכת שנגחאי מציגה ג'ילי את הדגם המשפחתי הראשון של לינק: לינק 3. בשונה ממותגי רכב מערביים, עיקר גאוותה של לינק הוא על המכוניות המקושרות שלה, המסוגלות להתחבר לאינטרנט לצורך התקנת עדכונים ושדרוגים, ואשר יימכרו ללקוחות החברה כפי שחברות סלולר מוכרות ללקוחותיהן את מרכולתן. לינק לא חשפה מפרט טכני מלא של לינק 3, אך מבטיחה שהאחריות על הרכב היא לכל חייו.