בדרך להיות אמא - פרק שלישי

את עייפה, כבדה ומותשת, ויש לך בהחלט סיבה טובה לכך. לא נשאר עוד כל כך הרבה זמן עד הלידה המיוחלת, ובכל זאת, בגלל הקושי והכבדות- השליש האחרון נראה לעיתים ארוך עד אימה. מן הסתם תמצאי את עצמך בחלק מהזמן מתפללת שהרגע הגדול כבר יגיע. פרק שלישי בסדרה שתסייע בדרכך הארוכה לחדר הלידה

mame | כיכר השבת |

את עייפה, כבדה ומותשת, ויש לך בהחלט סיבה טובה לכך. לא נשאר עוד כל כך הרבה זמן עד הלידה המיוחלת, ובכל זאת, בגלל הקושי והכבדות- השליש האחרון נראה לעיתים ארוך עד אימה. מן הסתם תמצאי את עצמך בחלק מהזמן מתפללת שהרגע הגדול כבר יגיע, ולחילופין, כשתרגישי אותות של טרום לידה ממש – תלחצי ותעדיפי את המצב הנוכחי על פני הבלתי ידוע – במידה וזו לידה ראשונה, או הגרוע מכל- כשמדובר בלידה חוזרת. למרבה המזל, אין לנו את אפשרות הבחירה, כך שברגע הנכון הוא ייצא – ובתקווה שהרגע הזה יהיה מלווה בכמה שפחות ייסורים.

לעיתים רבות עולים חששות ופחדים בעקבות המחשבה על העתיד להיות. כדאי להירגע ולחשוב מחשבות חיוביות, לשתף מישהו קרוב ותומך, אם זה הבעל, אמא, או חברה שכבר עברה לידה ותשמח לשתף אותך ולהרגיע.

כדאי גם להתחיל ללמוד על מהלך הלידה ולהתכונן לכך נפשית ופיזית, קורס הכנה ללידה יוכל לעזור לך המון, אך מנגד יש אמהות שתעדפנה לוותר עליו בכדי לא להיחשף למה שעתיד להיות. גם זוהי צורת התמודדות.

מעבר לתהליכים הרגשיים שעוברים עלייך, את חשה גם בתהליכים גופניים מואצים. משקלך עלה בתקופה האחרונה והוא ימשיך לעלות. אין זה הזמן לדיאטות הרזיה, חשוב שתשמרי על תזונה מאוזנת ותצרכי את כל אבות המזון. אך אל תכבידי על עצמך בארוחות כבדות.

את ודאי מרגישה כי העובר גדל, בעצם בניית כל חלקי גופו של העובר הסתיימה כבר בשליש הראשון, הוא כבר שומע היטב ויתכן שהוא מזהה את קולך וקולו של אביו. חלה התפתחות מרשימה במוחו, ואם כי עיניו עצומות, הוא בהחלט רגיש לאור ויכול להבחין בצלליות וגופים שונים. משקלו העובר בתחילת שליש זה הוא כ-900 גרם, והעלייה המשמעותית ביותר תחול עד הלידה עצמה, הוא עשוי להכפיל, לשלש ואף לרבע את משקלו במהלך הזמן הזה.

בעקבות העלייה במשקלו, שק ההיריון ירד בתקופה זו אל בין הצלעות ומטה, אם עד היום חשת בלחץ על השלפוחית, הוא יגבר ויגרום לתכיפות רבה במתן שתן.

התכווצויות שרירים, בייחוד באזור הרגליים הן תופעה שכיחה בתקופה זו של ההיריון והלאה. על מנת למנוע אותן תוכלי ליטול תוסף ברזל ולהתמיד בפעילות גופנית מתונה. בכל אופן, אם את חשה התכווצות עזה ובלתי נסבלת במהלך שנתך- אל תתעצלי, עמדי מיד וההתכווצות תחלוף כלא הייתה.

כאבי ראש וסחרחורות. מה עושים?

תופעות נוספות שעלולות להטריד אותך בשלב זה של ההיריון הן כאבי ראש וסחרחורות. שתי הרבה מים והשתדלי לא לעבור בחדות ממצב ישיבה או שכיבה לעמידה. סחרחורת יכולה להיגרם גם ממצב של רעלת הריון, במידה ואת חשה סחרחורת מתמשכת, כאבי ראש, נפיחות בידיים או בפנים פני ללא היסוס לרופא.

מהשבוע ה-28 תתבקשי להגיע לביקורת אצל הרופאה אחת לשבועיים, על מנת לבדוק את מצב ההיריון וכמות מי השפיר.

אם את בעלת סוג דם עם RH שלילי תצטרכי לקבל זריקת אנטי D , שמונעת התפתחות נוגדנים לסוג הדם של עוברך במידה והוא חיובי. זריקה זו תתבצע בשבוע ה-28 להריון וחשיבותה רבה. במידה ומתברר לאחר הלידה כי סוג הדם של תינוקך הוא חיובי, תקבלי זריקה נוספת. מדובר בהליך פשוט שתופעת הלוואי שלו היא נפיחות מקומית וגרד, כך שאין סיבה לחשוש.

בדיקה נוספת שתתבקשי לבצע היא משטח GBS על מנת לוודא שלא קיימים וירוסים וחיידקים שעלולים לפגוע ולעבור אל התינוק במהלך ירידתו בתעלת הלידה. במידה ונמצאת נשאית, תצטרכי לקבל עירוי אנטיביוטיקה במהלך הלידה. נטילת אנטיביוטיקה במהלך ההיריון לא תעזור במקרה זה.

שימי לב, בחודשים האחרונים חשת היטב את תזוזות עוברך אך ככל שיתקדם ההריון, תחושי תזוזת עמומות יותר וזאת מהסיבה שככל שהוא גדל המקום ברחם הופך לצפוף יותר ויותר ומאפשר לו פחות מרחב. בכל מקרה חשוב שתשימי לב לתנועותיו באופן סדיר, אם אינך בטוחה בהרגשתך, אכלי משהו מתוק, שכבי על צד שמאל והמתיני. ואם עדיין אינך מרגישה תזוזות במשך זמן ארוך מהרגיל – פני לבדיקה באופן מידי.

מנח העובר ישתנה במשך תקופה זו והוא יכין את עצמו ללידה ע"י היפוך למצג ראש. גם אם זה לא קרה בתחילת השליש, ההיפוך יכול לקרות גם לקראת הלידה ממש, ואם זה עדיין לא קרה ניתן יהיה לשקול היפוך או טיפול אחר ע"פ עצת רופאי חדר הלידה.

קרובה ללידה ולא מרגישה צירים?

ככל שתתקרבי יותר אל היום הגדול יש סיכויים רבים שתתחילי לחוש בצירים מדומים- המכונים "ברקסטון היקס", אלו צירים שמטרתם להכין אותך לצירים האמיתיים שתחווי בעת הלידה. הם מרגישים כמו התכווצות של הרחם, אך אינם גורמים ללידה. הדרך להבחין בינם לבין צירים אמיתיים היא מידת התכיפות שלהם. צירים אמיתיים ילכו ויתגברו עד ללידה ויהיו סדירים כשככל שהלידה תתקדם הם יהיו תכופים יותר והמרחק בינהם יגיע לכ- 3 -4 דקות בין ציר לציר, לעומתם, צירים מדומים הם אינם סדירים וניתן לסבול אותם ללא משככי כאבים.

גם אם הגעת לשבוע ה-40 ועדיין אינך חשה בתחושות קדם לידה זוהי אינה הסיבה לדאגה. רק 6% מכלל הלידות מתבצעות בתאריך הלידה המשוער. במידה ועברת את התאריך תתבקשי להגיע למעקב הריון עודף מדי יומיים על מנת לבצע בדיקת מוניטור ובדיקת אולטרה סאונד לבדיקת כמות מי השפיר. מדובר בביקורת שגרתית אך לא מדובר במצב מסוכן.

אם הגעת לשבוע ה- 42 ועדיין לא הגעת למצב של לידה, תשקל ע"י הצוות הרפואי אפשרות של זירוז לידה ע"י פקיעת קרומי הרחם.

בכל מקרה חשוב שכבר לקראת השבוע ה-38 יהיה לך תיק מוכן ללידה על מנת למנוע עיכוב כאשר יגיע הרגע הנכון. אל תשכחי לקחת איתך את כרטיס מעקב ההיריון, הוא מכיל פרטים חשובים מאד שעשויים לעזור לך בלידה ולמנוע בדיקות ועיכובים מיותרים.

מעכשיו כל מה שנותר הוא לאחל לך לידה קלה, תינוק ואם בריאים ושלמים והרבה אושר.

בדרך להיות אמא - פרש ראשון

בדרך להיות אמא - פרק שלישי

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית