כל ההתחלות קשות, כך תמיד אומרים. וסביר להניח שאם את לא בת מזל באופן מיוחד, שלושת החודשים האחרונים לא היו עבורך קלים במיוחד. ובכל זאת, עכשיו הגיע הזמן להתעודד, כי מעבר לכך שעברת את שלב הבחילות וההקאות (אם כי תמיד יש יוצאות דופן) מחקרים רבים ישמחו לבשר לך כי הסיכוי להפלה חלילה בשלב זה של ההיריון – פוחת באופן משמעותי.

העלייה במשקלך מתחילה בד"כ בשבועות אלו, ובבדיקת אולטרא סאונד ניתן לגלות שעוברך התפתח יפה, והוא מתחיל להראות כמו תינוק אמיתי. ניתן להבחין בחלקי גופו העיקריים, וגם האיברים שלא תצליחי לראות בבדיקה שגרתית כבר מתחילים להתפתח. משקל העובר שעומד כרגע בין 20-30 גר', ימשיך לעלות ויגיע עד ל-600 גר', ואורכו יגדל מ- 8 ס"מ לערך עד 30 ס"מ בסוף השליש הזה של ההיריון.

מערכות גופו של העובר ממשיכות להתפתח, העצמות כבר נרקמו, גם עצמות השיניים אע"פ שהן תבקענה הרבה אחרי הלידה. המערכות העצביות גם הן מראות נוכחות, ועוברך מתחיל כבר בשלב זה להתנועע באופן רצוני ולבלוע מי שפיר, פעולה שמסייעת לו בפיתוח מערכות העיכול והנשימה. יש סיכוי שתוכלי לגלות שהוא אפילו מוצץ אצבע. ריאותיו מבשילות גם הן וגופו יתכסה בשיער ובשכבת שומן מגינה. הרגע המכונן ביותר בכל המהלך הזה הוא כמובן הרגע בו תרגישי את תנועותיו בתוכך. הפתעה נעימה ומרגשת שתחווי בקרוב ממש.

עם העלייה במשקל תחול גם עלייה בנפח הדם בגופך ובעקבותיה התרחבות של כלי הדם. דבר שעלול לגרום לנפיחות בפנים ובירכיים, ולעיתים לירידת דם מהאף. , אל תיבהלי, תופעות אלו תחלופנה עם הלידה. בכל זאת חשוב שלא תתאמצי מדי, ותשתדלי לעמוד פחות. במידה ואת חשה בכאבי רגליים, תוכלי להרגיעם ע"י שכיבה ברגליים מורמות.

בעקבות העלייה בנפח הרחם, והשקתו לדופן הריאות ייתכן ותחושי קשיי נשימה. לכן כדאי לך לישון על צד שמאל ולהימנע משהייה של זמן רב במקומות סגורים. הרגישי את עצמך. לבשי בגדים נוחים המתאימים לגודלך, זה יכול להיות זמן מצויין לחידוש הגרדרובה, אך זכרי כי יש לך עוד לאן לגדול כך שכדאי לוודא שהביגוד שאת רוכשת יוכל לשמש אותך עד לסוף הטוב. ובתקווה שלא אחר כך. כ"כ הוציאי את נעלי העקב אל מחוץ לתחום, הם עלולים לגרום לכאבי גב וחלילה במצב של נפילה – לפגיעה בעובר.

כתמים בבטן וביריכיים

תופעה נפוצה אצל רוב הנשים היא הופעת כתמי מתיחה באזור הבטן, הזרועות והירכיים שנוצרת בעקבות גדילת הגוף ומתיחה רבה של העור. למרבה הצער עוד לא נמצאה הנוסחה שתמנע אותם לגמרי, אך תוכלי לפחית אותם בעזרת מריחה יומיומית של קרם לחות המיועד לכך ושתיית מים רבים. אלו יגרמו לגמישות העור ויכולתו להימתח.

כתמי פיגמנטציה על עור הפנים היא תופעה נפוצה קצת פחות, אם את בעלת עור בהיר, כדאי לך להישמר מפניהם. אל תצאי החוצה בשעות החמות של היום, ואם אין לך ברירה, מרחי בנדיבות מקדם הגנה. גם כאן, לא בטוח שהעור יחזור למצבו הקודם, ולכן חשוב למנוע זאת מראש. ישנן נשים שעורן יהפוך לשמנוני ופצוע, וזאת משום שהורמוני הגוף מתחילים לחזור לעצמם. ניתן להקל זאת ע"י שטיפה יומיומית, אך שימוש בתכשירים רפואיים יחייב אותך להתייעץ עם רופא. ראי את הצד החיובי שבעניין, ההורמונים גורמים גם לשיפור מצב הרוח והחיוניות.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

תופעה נוספת שעלולה להפריע עם גדילת הבטן היא הקושי במציאת תנוחת שינה. נסי תנוחות שונות, ואם עדיין נוח לך לישון על הבטן עשי זאת ללא חשש. תוכלי גם לרפד את סביבתך בכריות עד למציאת תנוחה נעימה. נשים רבות מתלוננות על ירידה באיכות השינה במהלך תקופת ההיריון, ובכל זאת כדאי לנצל את הזמן שעוד נותר לך לשינה נטולת הפרעות בכי מתוקות אך מעייפות ביותר.

קורס הכנה ללידה, זה הזמן

סוף השליש הנוכחי הוא זמן מצוין לברר על קורס הכנה ללידה. תוכלי לברר עליהם אצל חברות או בקופת החולים תוך כדי שאת ממתינה לבדיקת העמסת סוכר שנעשית בשבוע ה-24 להריון.

כמו בשליש הראשון, ואפילו יותר, הקפידי על ארוחות קטנות ומזינות שתכלנה מרכיבים מכל אבות המזון. והרבי עוד יותר בשתיית מים, למרבה ההפתעה היא על מי ברז היות והם מכילים פלואוריד שיעזור בבניית ובחיזוק שלד העצמות של עוברך.

המשיכי בפעילות גופנית מתונה ושמרי על כושר, השלב הבא יהיה מעייף ומתיש במיוחד.

רק בריאות.

בדרך להיות אמא - פרק ראשון

בדרך להיות אמא - פרק שלישי