לראות, לשמוע או לגעת: איזה סוג של ילד יש לכם

אמא, תקשיבי לי!" "אמא, בואי תראי!" "אמא, אני רוצה חיבוק!" כל אחד מהילדים שלנו מקבל את פנינו בצורה שונה. ולא הכול עניין של אופי. לכל ילד ערוץ תקשורת משלו עם העולם הזה: דרך השמיעה, הראיה או המישוש.

דינה פלר | כיכר השבת |

נתחיל במבחן קצר. תארו את הים. אם הים בשבילכם זה גווני טורקיז במים, שמיים כחולים וחול צהבהב – חוש הראייה הוא החוש המובל אצלכם. אם הים בשבילכם זה רעש הגלים וצחוק של ילדים אתם בוודאי רגילים לסמוך בעיקר על חוש השמיעה שלכם. ואם נזכרתם בליטוף עדין של המים, דגדוג של החול בנעליים ובטעם של הגלידה אז סביר להניח שאתם לומדים על העולם סביבכם דרך תחושות.

כך גם הילדים שלנו. יש כאלה שמעדיפים לראות ולהראות, יש כאלה שרוצים לשמוע ולספר ויש גם כאלה שעבורם אין דבר חשוב יותר ממגע. וככל שההורים מודעים יותר לתכונות האלה של ילדיהם כך קל להם יותר למצוא את הדרך הנכונה לתקשר אתם וללמד אותם.

ילדי התחושות (או בלשון מקצועית יותר בעלי קלט קינסטטי) לעיתים מפותחים מאוד מבחינה מוטורית. הם הראשונים שמתחילים ללכת ולרוץ. אלה ילדים פעלתניים שחייבים למשש את העולם סביבם. לא פעם קשה להם להתרכז בדבר אחד והם מחליפים משחקים לעיתים קרובות. ילדים כאלה בדרך כלל מתחילים לדבר בגיל מאוחר יחסית. יחד עם זאת שפת הגוף שלהם מפותחת מאוד. הלימודים בבית הספר קשים מאוד לילדים האלה. קשה להם להתרכז ולשבת שעות ארוכות ללא אפשרות לצאת לשחק או לרוץ. לא מעט ילדים שמאובחנים כסובלים מבעיות קשב וריכוז הם ילדים בעלי קלט תחושתי. הילדים האלה מצליחים יותר בלימוד האותיות כשמדובר באותיות-מגנטים כי במקרה הזה הם יכולים להחזיק ולמשש כל אות. הם זקוקים יותר מאחרים ללימוד דרך משחק ותנועה. הילדים האלה רגישים ופגיעים מאוד, הם גם זקוקים להרבה מאוד חיבוקים ונשיקות.

ילדי השמיעה משמחים את ההורים בשפתם מפותחת. כבר בגיל צעיר הם מתחילים להגיד את המילים הראשונות ומהר מאוד מגיעים למשפטים מורכבים. הם נהנים להקשיב לשיחות של המבוגרים ולא מתביישים להביע את דעתם. הילדים האלה אוהבים להוביל ולהנהיג, לחלק תפקידים ולארגן משחקים. לא פעם הילדים האלה מוכשרים מאוד בתחום המשחק ומצליחים בחוגי הדרמה. אך הוריהם מתלוננים שבמקום לבצע את המשימה הילדים האלה מתחילים לדון בדרך הנכונה ביותר לבצע אותה וממשכים את השיחה עד שההורים או האחים מתייאשים ועושים הכול בעצמם. בבית הספר הילדים האלה קולטים בקלות את הסברי המורה, אך לפעמים נתקלים בקשיים חברתיים בגלל השאיפה המוגזמת להיות במרכז העניינים.

ילדים בעלי קלט ויזואלי או ילדי הראיה מביאים הרבה גאווה לאמהות. הם מסודרים, מסורקים ומאורגנים. הם לא ילבשו בגד מלוכלך ולא ייצאו מהבית בלי להסתרק. הם לא אוהבים להיות במרכז העניינים ולא מפגינים את רגשותיהם. הורים שמספרים על עקשניות קטנות שמסרבות לצאת מהבית אם צבע הנעליים לא תואם את גוון החולצה הם בדרך כלל הורים של ילדי הראיה. בנות כאלה אוהבות לשחק בבובות, להחליף להן שמלות ולסדר את הבית הקטן שלהן. מאידך, אם ילד אחר יהרוס את הסדר המופתי של הצעצועים שלהם, המריבה הממושכת היא בלתי נמנעת. ילדים כאלה אוהבים גם לצייר, לפסל ולשחק במשחקי קופסה. הם מצטיינים במוטוריקה העדינה ולומדים בקלות קרוא וכתוב. בבית הספר הם מעדיפים לקרוא את הספרים וללמוד מטבלאות ומגרפים ולא מהסברי המורים. הם טובים במשימות שדורשות מהם לצבוע, להקיף ולסמן. מבחינתם זו הדרך הטובה ביותר ללמוד את החומר.

במקרים רבים הילד לא משתייך בצורה מובהקת לאחת הקטגוריות, אלא משלב תכונות של שתי הקטגוריות. בכל מקרה חשוב מאוד להבחין מה ערוץ הקלט המפותח ביותר אצל הילד ומה הערוץ החלש ביותר. בשעות לימוד מומלץ לנצל את הערוץ החזק כדי לעזור לילד ללמוד את החומר. בשעות הפנאי מומלץ כמובן לפתח את דווקא הערוץ החלש ביותר ע"י המשחקים שיאלצו אותו להשתמש בעיקר בחוש החלש. למשל, "פרה עיוורת" הוא משחק מעולה לילדים שמסתמכים בעיקר על ראייתם וערוצי השמיעה והמישוש אצלם חלשים יותר.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית