בטן או גב? מהי התנוחה הכי טובה לשינה בריאה

כשאנחנו עייפים נראה לנו שאין דבר טוב יותר משינה. לא משנה איפה ולא משנה איך, העיקר לישון כמה שעות ולנוח. אך לתנוחה שלנו במהלך השינה יש דווקא השפעה רבה על איכות השינה והמצב הבריאותי.

דינה פלר | כיכר השבת |

בילדותנו הסבירו לנו כמה לא יפה לקנא, אך אין דבר בעולם שימנע מרבים מאתנו לקנא מדי פעם בדובים. היצורים החצופים האלה שמרשים לעצמם לישון חודשים ארוכים, בשקט ובנחת... וכל זה בזמן ששכניהם לכדור הארץ נאלצים להוציא את עצמם מהמיטה בן 6 ל-7 בבוקר בממוצע.

לצערנו, אין ביכולתנו לתקן את חוסר ההגינות הזאת, אך אנחנו יכולים לדאוג לפחות ששנתנו הקצרה תהיה בריאה ומרעננת.

הסקרים מצביעים על כך שרוב האנשים מעדיפים לישון על הצד. התנוחה הזאת נחשבת לתנוחה הטבעית ביותר, לכן שמה גם "תנוחת העובר". זו התנוחה הנוחה ביותר לאנשים שסובלים מכאבי גב תחתון. ודווקא במקרה של כאבים באזור הצוואר והכתפיים מומלץ לבחור בתנוחה אחרת כי שינה על הצד עלולה להחמיר את הכאבים האלה. התנוחה הזאת מומלצת גם במקרה של נחירות היות והיא מקלה על הנשימה. מי שסובל מלחץ דם גבוה ומתעקש לישון על הצד צריך לעשות זאת על צד ימין כי שינה על צד שמאל יוצרת עומס על הלב.

מי שמתקשה להירדם לעיתים מוצא את עצמו ישן על הבטן. השכיבה על הבטן מאפשרת לנו להרגיש מוגנים ובטוחים, וזאת כנראה הסיבה לכך שהתנוחה הזאת נחשבת לתנוחה הכי טובה להירדמות. גם מי שסובל מכאבי בטן בדרך כלל מגלה שהתנוחה הזאת מקלה על ההרגשה הלא נעימה בבטן.

אך למרות ששכיבה על הבטן יוצרת אצל רוב האנשים תחושה נעימה ומרגיעה הרופאים דווקא לא ממליצים עליה כעל תנוחה עדיפה לשינה בריאה. כשאנו ישנים על הבטן אנו יוצרים עומס על האיברים הפנימיים וביניהם הריאות. ככל שמשקל הגוף גדול יותר כך הפגיעה בזרימת הדם ובנשימה חמורה יותר.

בניגוד למיתוסים רבים אין סכנה בשינה על הבטן לנשים בהיריון. בחודשי ההיריון המתקדמים תנוחה כזאת היא לרוב בלתי אפשרית, אך בתחילת ההיריון לא נשקפת שום סכנה לעובר ואי אפשר "למחוץ אותו בטעות", כפי שרבים סבורים.

אז מהי התנוחה העדיפה לדעתם של הרופאים? דווקא השינה על הגב. התנוחה הזאת מיטבה עם שרירי הגב ולכן מומלצת מאוד לסובלים מכאבי גב כרוניים. כשאנו שוכבים על הגב אנחנו גם לא מעמיסים על הלב והריאות ומאפשרים את תפקודם התקין. נשים רבות מעדיפות לישון על הגב כי זו גם התנוחה הבריאה ביותר לעור הפנים.

שינה על הצד או על הבטן נחשבת בקרב הקוסמטיקאיות לגורם סיכון להופעה או החמרה של הקמטים. בשכיבה על הגב אנו מונעים מגע בין עור הפנים לכרית, ומגנות בכך על עור הפנים העדין. השינה על הגב מונעת לא רק קמטים, אלא גם נפיחות בעיניים. מאידך, ידוע שהשינה על הגב מחמירה מאוד את בעיית הנחירות.

ומה קורה עם אלה שכל הלילה נמצאים בתנועה כל כמה דקות משנים את תנוחתם? לאנשים האלה הרופאים ממליצים להקפיד מאוד על כרית איכותית שתבטיח זרימה תקינה של הדם דרך הצוואר אל המוח. כי זה בעצם מה שמבטיח לנו שינה טובה ובריאה. גם אם היא קצרה מדי ונקטעת באכזריות על ידי צלצול השעון המעורר.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית