אמא, כואב לי: הכל על כאבי ראש אצל ילדים

עד לא מזמן כאב ראש כרוני נחשב ל"פריבילגיה" של המבוגרים. לאחרונה יותר ויותר ילדים מתלוננים על כאבי ראש חוזרים. מה מקור התופעה וכיצד מתמודדים אתה?

דינה פלר | כיכר השבת |

כאבי השיניים הם כנראה המתחרה היחיד של כאבי הראש בכל הקשור ליכולת לשבש לנו את שגרת חיים. כאב ראש מציק ומעצבן, לא נותן להתרכז וגורם לקורבן שלו לחלום רק על כרית רכה וקצת שקט. ומשכך כאבים כמובן.

אבל בזמן שמבוגר המתלונן על כאבי ראש נהנה מתמיכת הסובבים שמכירים היטב את ההרגשה הנוראית הזאת, ילד שמתלונן על כאבים כאלה נתקל לעיתים בטענות כי הוא "מפונק" ו"מחפש תירוצים". עדיין רווחת הטענה כי כאבי ראש אופייניים למבוגרים בלבד. רופאי הילדים כבר מזמן יודעים שלא כך הם פני הדברים.

כ-10% מהילדים סובלים מכאבי ראש כרוניים. ילדים רבים סובלים מכאבי ראש במשך שבועות ואפילו חודשים כשכל הבדיקות הרגילות לא מגלות שום בעיה רפואית. וזה הזמן להדגיש שכאבי ראש כרוניים הם כאבי ראש שלא מלווים בתסמינים אחרים, כמו למשל חום, כאבי בטן או בחילות. כשיש תסמינים נוספים מדובר ככל הנראה באחת המחלות שמלוות בכאבי ראש. במקרה הזה הכאבים חולפים כשהילד מחלים.

במקרה של כאבי ראש כרוניים הרופאים בדרך כלל לא מצליחים למצוא סיבה חד-משמעית להופעתם. במקרים מסוימים, לרוב כשאחד ההורים סובל ממיגרנות, גם הילד מאובחן כסובל ממיגרנה. כשהילד מאובחן כסובל ממיגרנות רצוי לבקש מרופא הילדים תרופה שמיועדת לטיפול במיגרנות ולא משככי כאבים רגילים. במקרה של מיגרנה משככי כאבים רגילים, במיוחד אלה שמיועדים לילדים, לא יעילים במיוחד.

כשגם המיגרנה נשללת כסיבה אפשרית לכאבי ראש כרוניים הרופאים נוטים להסביר את הסבל המתמשך בסיבות פסיכולוגיות. מחד, היום אנחנו מספיק מודעים לקשיים של הילדים והמתבגרים כדי להגיד שגם חייהם לא קלים ומלווים במצבי לחץ ומתח רבים. ואם למבוגרים הישיבות עם הבוס המאיים גורמים לא פעם לכאבי ראש, ניתן לומר גם שפרצופה של המורה הקשוחה עשוי לגרום לכאב ראש מעיק לא פחות.

ילדים ובני נוער ללא ניסיון חיים גם לא תמיד יכולים לקחת בפרופורציות את הקשיים היום-יומיים, לכן אירועים לא נעימים נראים לרגישים שביניהם כאסונות של ממש. ומצוקה נפשית בכל גיל נוטה לבוא לידי ביטוי בכאבי ראש.

לצערנו הרב, לכאבי ראש כרוניים שמקורם בלחץ נפשי קשה מאוד למצוא פתרון רפואי. במקרים חמורים מאוד הרופאים ממליצים על נטילה ממושכת של משככי כאבים או אפילו תכשירים נוגדי דיכאון. בגיל צעיר נטילה ממושכת של תכשירים כאלה היא פתרון בעייתי ומלווה בסיכונים רבים. במקרים קלים יותר הרופאים מפנים את הילד למטפלים אלטרנטיביים. הפתרונות הפופולאריים ביותר של הרפואה האלטרנטיבית לכאבי ראש הם דיקור סיני ועיסוי, בעיקר של אזור הצוואר והכתפיים. ישנם גם פתרונות אקזוטיים יותר כמו למשל טיפול בעלוקות רפואיות או שבוע של שכיבה מוחלטת במיטה.

בין אם הוחלט לפנות לטיפול מסודר כלשהו ובין אם לא, אסור להתעלם מכאבי ראש אצל ילדים. ראשית, כאבי ראש יכולים להיות תסמין ראשון של מחלות קשות רבות וחשוב שרופא ילדים ישלול את כל הסיבות הרפואיות לכאבים.

שנית, כאבי ראש הם גם תסמין ראשון לתסביכים פסיכולוגיים רבים. ובדיוק כמו במחלות הגוף, גם במקרה של כאבי נפש אסור להזניח את הבעיה. כמו שלא היינו מכריחים ילד עם כאבי גב ללכת לחוג ספורט, מגוחך לדרוש מילד שסובל כאבי ראש פסיכולוגיים להמשיך להתמודד עם הלחץ הנפשי ללא כל עזרה מצדנו. לעיתים עצם המוכנות של ההורים לתמוך בילד, לעזור לו ולהקל עליו כבר מורידה את סף הלחץ ועוזרת לנער להתמודד עם הקשיים שלו. וכשהלחץ הנפשי פוחת ונעלם אתו נעלמים גם כאבי ראש "בלתי מוסברים".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית