נהוג לחשוף את הילדים לטעמים ולמאכלים מגוונים, כבר בהיותם בני כמה חודשים. תינוקות רבים מגיבים בשמחה לטעמים החדשים של האגס, הבננה והתפוח, ומודים בדרכם שלהם על הגיוון המבורך במנת האוכל היומית שלהם. אך ישנם גם תינוקות שמרמזים לנו אלו מזונות הם פחות אוהבים. יתכן ותהיה לכך השפעה על הרגלי האכילה שלהם בעתיד.

קפיצה "קלה" של כמה שנים, ואותו הילד לא מוכן להכניס לפה שום דבר העונה להגדרה "פירות". לא תפוח, לא בננה, לא ולא ולא. מה עושים?

המלחמה של הילדים עם ההורים על תפריט האוכל יכולה להיות קשה ומייאשת. אבל אם תנהלי אותה ביצירתיות, תוכלי להפוך אותה לחוויה מתקנת של טעמים, צבעים וריחות נפלאים.

למרות שפירות ניחנו בתכונות שנועדו למשוך את העין, כמו צבעם, צורתם, ריחם וטעמם, ילדים רבים יעדיפו לאכול ממתק עטוף באריזה צבעונית, חטיף עתיר מלח ותבלינים, סוכריות למיניהן ומיצים מתוקים עשירים בסוכרים וחומרים לא בריאים במיוחד.

למען ההגינות, ראוי גם להזכיר שישנן משפחות רבות שהמזווה שלהן לא מכיל אף לא אחד מכל מה שציינתי, וילדיהם נהנים לאכול פירות כחלק משגרת יומם. מה שמלמד, שגם במקרה זה, לחינוך יש תפקיד מרכזי. ניתן לשפר ולתקן את המצב וליצור עבור הילדים אפשרויות רבות יותר להגיע אל מדף הפירות במקרר, מאשר למדף העליון בארון, בו מצויים הממתקים.

אל תוותרי לילדים כל כך מהר! זה ימנע מהם מרכיבים חשובים שיסייעו לבריאותם, כמו גם את ההנאה מטעמים רעננים של פירות.

איך עושה פרי?

קרוב לודאי שניסיתם כבר לעניין את הילדים בתפוח ירוק או אדום. הצעתם להם רבעי אגסים, פרוסות בננה ופלחי תפוז, והילדים סירבו.

מה דעתכם על מיץ תפוחים טבעי? לא כזה שקונים בסופר, אלא כזה שמכינים בבית במסחטת מיצים.

מומלץ לעשות זאת עם הילדים, ובכך להכיר להם את הפרי. מפגש שנוצר ממקום של שיתוף פעולה, ולא ממקום של דרישה או בקשה לאכול פרי. חותכים את הפרי יחד וצופים בתהליך המופלא, שבו תפוח עגול הופך למיץ עסיסי וטעים. פעולה פשוטה שאכן מניבה פירות.

עוד הצעה טעימה במיוחד, שעשויה בהחלט לתרום למטרת העל, היא להכין מילקשייק פירות בטעמים שונים. התהליך מהיר והטעם משובח. כל מה שצריך הוא בלנדר, קרח (לא חייב), מעט סוכר, חלב (או בסיס נוזלי אחר) והדובדבן שבקצפת- פירות (אפשר גם דובדבנים וקצפת, אגב).

התחילו בלהציע לילדים להכין בעצמם מילקשייק, או גלידה. תנו להם לבחור את שילוב הטעמים האהוב עליהם, בדיוק כמו זה שהם מבקשים ממוכר הגלידות: תות בננה, מנגו, ושלל שילובים טעימים. תוכלו לקרוץ להם גם בעזרת הוספת מעט שוקולד. ושוב, כדאי לשתף אותם בתהליך ההכנה, הוספת החומרים וערבובם. התוצאה תהיה טעימה ללא ספק.

ניסתם גם את האפשרויות האלה ועדיין הילדים לא מגלים שום עניין בפירות?

ארטיקים ביתיים מפירות טריים

דרך נוספת נפלאה וקלה לשבות את ליבם של הילדים, היא הכנת ארטיקים ומעדנים תוצרת בית.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

מי לא אוהב ארטיקים ומעדני חלב? ילדים שמחים לקבל ארטיק בטעמי פירות ולאכול מעדנים בטעמי פירות. הם לא מייחסים חשיבות לעובדה, שהמוצרים הללו מכילים תמצית פרי במקרה הטוב, או חומרי טעם וריח במקרה הרע.

אז מה טוב יותר מאשר מלהכין אותם בבית? להכין אותם יחד עם הילדים. הילד שלכם בטוח ישמח להצעה מפתה בנוסח: "אתה רוצה שנכין יחד ארטיקים לכבוד שבת? או לארוחת הערב?"

מה צריך לשם כך? לבחור עם הילדים טעמים אהובים. לבחור את הפירות. לחתוך ולהוסיף יוגורט או גבינה. אפשר להוסיף מעט סוכר, פצפוצי שוקולד ושברי אגוזים. לאחר מכן, שופכים מהבלילה לכוסיות קטנות, ומייצבים במרכזן כפית או מקלון, ומקפיאים.
הציפייה של הילדים לשעה המיועדת, בה הארטיקים יהיו מוכנים, בתוספת העבודה שהם עמלו על הכנתם, תעורר בהם תיאבון ורצון עז לזלול את הארטיקים הביתיים.

יש לכם הצעות ורעיונות נוספים? אל תהססו לשתף.

הילד שלכם גם לא אוהב ירקות? כל הפתרונות בכתבת ההמשך.