תיעוד: ניחום בני משפחת השליח שהוכה ונפטר

אלפי מנחמים מכל גווני הקשת זרמו בימים אחרונים לנחם את בני משפחת דייטש אחרי פטירת אביהם, אחיהם, הק' הרה"ח ר' מנחם מנדל מרדכי בן הרב יוסף אליהו הי"ד • תיעוד (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
בבא ברוך בניחום (באדיבות המצלם)

מנחמים מכל גווני הקשת נהרו בשבוע האחרון לרחוב יוסף גבאי 7 בירושלים, לנחם את האחים הגדולים לבית דייטש, ואת הבנים הצעירים המשמשים כשלוחים, תלמידי חכמים ועסקני ציבור ולהשתתף בצערם, עם פטירתו של הרב מענדל דייטש, מחשובי חסידי חב"ד שהותקף ע"י בריונים באוקראינה.

אחד המנחמים סיפר על משפחתו העניפה שגדלה לתפארת, ורק בזכות שהרב דייטש דחק בהוריו, מהגרים לצרפת, לפני כארבעה עשורים, להוציא את ארבעת ילדיו מבית הספר של הנוכרים ולהכניסם במוסדות שניאור שבהנהלתו, ללא כל תמורה, כיום כל הילדים דמויות רבניות.

השני תיאר את החיכוכים המתמשכים בינו לבין הוריו שלא ראו בעין יפה את חזרתו בתשובה. עד... שפגשו ברב דייטש. הרב מענדל דייטש לא ניסה לשכנע אותם במאומה, הוא רק הקסים אותם באישיותו. זה הספיק. "אם ילדיי יהיו דומים לרב דייטש אנו תומכים בחזרתם בתשובה", היו מכאן ואילך דבריהם.

יהודי אחר סיפר כיצד מצא את עצמו בפריז בלא קורת גג, הרב דייטש קיבל אותו לביתו. "שלושה חודשים שהיתי באש"ל מלא בביתו. מצידם היה נראה כי גם אם אשאר שנתיים יעזרו לי". ואכן היו יהודים שלא זזו מביתם, והם הרב והרבנית דייטש אירחו את כולם בסבר פנים יפות.

קבוצות גדלות מגיעים ממגדל העמק ומתארים את השפעתו העמוקה במקום. אוטובוס מקסריה עוצר בסמוך לבית, עשרות יהודים מקומיים עושים את דרכם לבית. אחד אחד בהגדרת מלח הארץ. ניגשים מורידים דמעות, משתתפים בתפילות. כבקיאים בשבילי היהדות – הרב והרבנית דייטש גילו לנו את היהדות במיטבה, היהדות היפה, של אהבת ישראל, של האמונה ושל הנשמה היהודית.

כולם עומדים מעורבים, מתחככים זה בזה, תלמידים, עמך ישראל, לצד רבנים, מקובלים ואישי ציבור, מרותקים ולכולם תיאורים דומים – הרב דייטש הקרין טוב לב, מידת החסד שרכש מהוריו כמו ננסכה בדמו וזרמה בוורידיו. את כל כולו יתן, ולו עבור איזה חיוך, איזה הנאה ואיזשהו נחת שיגרום ליהודי שני, גם אם איננו מכירו.

"הרב דייטש היה אדם של עשיה בלתי פוסקת קירב מאות ליהדות, שליח מקושר בלב ונפש למשלח, הרבי מליובאוויטש. אצל הרב דייטש לא קיים חיסול חשבונות, אין מילות גנאי, כולם בסדר, כולם מיוחדים. הוא רואה בכולם, מהאוהב, ועד אלו שעמדו בדרכו, יהודים במיטבם, עם נפש אחת, נפש אלוקית", ספדו המנחמים.

בין המנחמים הרבים הגיעו אדמו"רים, רבני ערים, חברי בית דין רבני חב"ד, שלוחים, שרים וחברי כנסת.

רשימת חלקית: הגר"ד לאו הרב ראשי לישראל, הגרי"ד גרוסמן רבה הראשי של מגדל העמק, רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ, אב"ד ירושלים הרב יהודה רבינוביץ, הרב דרוקמן רבה הראשי של קרית מוצקין, הרב צבי אלון רבה של קסריה, הרב הבלין רבה הראשי של קרית גת וחבר בית דין רבני חב"ד, שליח הראשי של תאיילנד הרב קנטור. הרב בידרמן שליח הראשי באוסטריה, הרב גלוכבסקי מזכיר הבית דין, הרב גוראריה רבה הראשי של חולון, הרב פנחס אלטהויז, הרב הנדל רב קהילת חב"ד במגדל העמק. הרב מוטי אלון, הרב אברהם מיכאל הלפרין רב של גבעה הצרפתית. וכן שלוחים רבים: יו"ר צא"ח ואגו"ח הרב יוסף יצחק ארהונוב הרב גרעליצקי מתל אביב, הרב משה אוירכמן מהקריות, הרב מנדלסון מערד, הרב נתן אוירכמן מעכו, הרב שמולביץ מאור עקיבא הרב בוטמן מרמת השרון הרב יצחק גולדברג ממגדל העמק ועוד.

וכן אדמו"רים רבים וביניהם: אהדמו"ר ממקאווה, האדמו"ר בנן של קדושים ה"בבא ברוך", אדמו"ר מקופשניץ, האדמו"ר מפינסק קרלין, האדמו"ר מלעלוב ירושלים, האדמו"ר מסטרופקוב, האדמו"ר מבטשן, האדמו"ר משומרי אמונים ועוד.

וכן שרים וחברי כנסת: אריה דרעי יו"ר שס ושר הפנים, ח"כ וסגן שר האוצר יצחק כהן, ח"כ וסגן שר מאיר פורוש, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, ח"כ ישראל אייכלר ועוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר