אב שביקש "למחוק" את האם מחיי הילדים ייפגש עמם רק תחת פיקוח

בית המשפט למשפחה בירושלים קיבל באחרונה את בקשת האם לקבוע שהסדרי הראיה מול האב יתקיימו במרכז קשר. השופט שלמה אלבז עמד על חומרת ההסתה ועל הנזקים הקשים שהיא גורמת לילדים (משפט)

מערכת פסקדין | כיכר השבת |
האב ביקש "למחוק" את האם מחיי הילדים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"יש להצר על הקטינים האומללים, הנתונים להשפעה כה מכריעה והרסנית מצד הורה אשר אינו שם את טובתם לנגד עיניו". כך כתבהשופט הבכיר שלמה אלבז מבית המשפט למשפחה בירושלים בפסק דין שפורסם באחרונה וחשף סיפור כואב של התמודדות אם ושני ילדיה מול אב שביקש למחוק אותה מחייהם.

בני הזוג היו נשואים כ-9 שנים ונולדו להם שני ילדים, כיום כבני 10 ו-11. לפני מספר שנים הם התגרשו ובהתאם להסכם הגירושין המשמורת ניתנה לאם ולאב נקבעו הסדרי ראייה.

בתביעה שהגישה האם לפני כשנתיים וחצי באמצעות עו"ד לאה קליין-אליאב היא ביקשה שהסדרי הראייה מול האב יתבצעו רק תחת פיקוח מרכז קשר.

האם סיפרה שהאב אינו מקפיד על מועדי המפגשים, מגיע לפגוש את הילדים בבית הספר ומחזיר אותם אליה בשעות מאוחרות תוך פגיעה בסדר יומם ובשגרת חייהם.

הטענה המרכזית שהעלתה האם הייתה שהאב מסית את הילדים נגדה ו"משחיר" אותה בעיניהם. לדבריה, האב צייד את הילדים במחברות בהן הורה להם לרשום נקודות שליליות וחיוביות בהתנהגות האם.

האם הביאה דוגמה נוספת בה הילדים צעקו עליה כי לא אפשרה לאפשר לאב לקחת אותם לחתונה עמו. הילדים ניפצו צלחות, שפכו בכל הבית חבילת מלח, רוקנו בקבוקי סבון, שברו מגירה במקרר ואמרו לה שיתמידו בהתנהגותם זו עד ש"תישבר".

היא הוסיפה שכתוצאה מההסתה הילדים משתמשים בשפה קשה מאוד כלפיה ומכנים אותה "האישה הזאת", "מי שקוראת לעצמה אמא" ו"מכשפה" ומאחלים לה למות.

האב, שיוצג על ידי עו"ד ברוך בן יוסף, הכחיש את הטענות והגיש תביעה להעברת המשמורת אליו. לדבריו, האם אלימה כלפי הילדים ומסכנת את בריאותם הנפשית והפיסית.

עוד לדבריו, קיים פער עצום בין יכולתו לטפח את הילדים מבחינה לימודית, לחנכם כראוי ולהפעילם בשעות אחר הצהרים לבין יכולתה הדלה של האם.

ניכור הורי חמור

השופט אלבז דחה את טענות האב בדבר אלימות מצד האם וציין שהילדים מבטאים כלפי האם "התנגדות מדאיגה" המחייבת התערבות של גורמי מקצוע מומחים בתחום הניכור ההורי.

השופט הרחיב על תסמונת הניכור ההורי ועל השפעתה המזיקה על התפתחות הילד בכך שהיא יוצרת אצלו תפיסה חד מימדית של אנשים ושל מערכות יחסים בתוך המשפחה.

השופט כתב שלהתרשמותו האם נמצאת במצוקה קשה בשל ההדרכה "הקלוקלת וההרסנית" שמקבלים הילדים מאביהם לפרוק כל עול ולבקר אותה על כל פעולה. לדבריו, התנהגותו של האב מובילה את הילדים לקונפליקט נאמנות קשה במיוחד, והם בוחרים לעמוד לצדו תוך הפעלת אלימות כלפי האם.

השופט הוסיף שהאב, שמבקש להעביר את המשמורת אליו, "אינו בוחל בהתנהלות אגרסיבית שתכליתה למחוק את האם כגורם מטפל ומחנך עד כדי כך שהילדים מבטאים כלפיה במוצהר משאלת מוות". האב גם פוגע בדמותה של האם כאישה ובכך פוגע בנפשם הרכה של הילדים ובסיכוייהם ליצור קשר עם נשים בהגיעם לבגרות.

בנסיבות אלה קיבל השופט את תביעת האם ודחה את תביעת האב. הוא הורה שהמשמורת הקבועה תיוותר בידי האם והסדרי הראייה בין האב לבין ילדיו יהיו בפיקוח בלבד, במרכז הקשר.

האב חויב בהוצאות של 10,000 שקל שישולמו לסיוע המשפטי שייצג את האם.

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבים: מערכת פסק דין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר