השופט קבע

הכינוי "שמאלני אוהב ערבים" אינו לשון הרע

שופט בית המשפט המחוזי נימק את פסיקתו בכך ש"שמאלניות אינה פסולה בעיני כלל וכלל". עם זאת, האמירה "זבל יהודי שמאחל מוות לחיילים" כן היוותה עילה ראויה לתביעה (משפט)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הפגנת שמאל קיצוני. ארכיון (צילום: Gili Yaari / Flash 90)

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, יצחק כהן, קבע לאחרונה בפסק דין שנתן בערעור בהקשר לתביעת לשון הרע כי כינויו של אדם "שמאלני קיצוני שתומך בערבים", לא מהווה לשון הרע.

את התביעה הגיש אדם בשם מרדכי מרקוס נגד אמיר בוהדנה לאחר שזה הגיב בפייסבוק במלים הללו כלפיו. עוד קודם לכן דחה בית משפט השלום את התביעה של מרקוס בנימוק כי מדובר ב"זוטי דברים", אך הוא החליט לערער על הדחייה וכאמור נדחה שוב בפסק דין עקרוני.

רק תגובה אחרת של בוהדנה כלפיו - "זבל יהודי שמאחל מוות לחיילים שלנו" -זיכתה את מרקוס בפיצוי בסך 10,000 שקלים ועוד 20 אלף ש"ח בגין הוצאות משפט.

הרקע לדברים, כפי שפורסם בעיתון 'גלובס', הוא שבמהלך מבצע 'צוק איתן לפני כ-3 שנים התנהל דיון בדף הפייסבוק ששמו 'חרם על חדשות ערוץ 2 וחדשות ערוץ 10', בהקשר למאמר פרובוקטיבי של העיתונאי גדעון לוי מ'הארץ'.

גדעון לוי (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)

אחד הגולשים שהשתתף בדיון היה בוהדנה שכאמור כתב על מרקוס שהגן על גדעון לוי "זבל יהודי שמאחל מוות לחיילים" ו"שמאלן אוהב ערבים" - מה שהוביל את מרקוס לתבוע אותו על כך בבית המשפט בגין "לשון הרע".

בנימוקי פסק הדין כותב השופט: "בפרסום בפייסבוק תייג הנתבע את התובע כ'שמאלני קיצוני התומך בערבים', ומוכן אני להניח שתיוג שכזה אינו משפיל ומבזה. עוד אניח, שיהיו רבים שאם יתוייגו כך, הדבר רק יעלה את מפלס גאוותם. היותו של אדם בעל דעתו 'שמאלניות' אינו פגם בעיני ואף תמיכה באנשים ממוצא ערבי, אינה פסולה בעיני כלל וכלל. בשני דברים אלה אין משום ביזוי המערער או השפלתו, גם אם אינו שמאלני או אינו תומך בערבים".

"מתקשה אני קושי רב מאוד להשלים עם הדברים האחרים שנכתבו בתגובית", מוסיף השופט. "בסיפא של התגובית, כינה המשיב את המערער 'זבל יהודי שמאחל מוות לחיילים שלנו'. עצם כינויו של אדם כ'זבל' מעיד על כך, שהמפרסם התכוון להשפיל את הנפגע, להעליבו ולבזותו. מלבד זאת, לא ברור מהיכן שאב המשיב את העובדה, שהמערער איחל מוות לחיילי צה"ל. במדינה בה 'כל העם צבא', אמרה שכזו היא אמרה פוגענית, המסמנת את נשוא הפרסום כבוגד, ובעת מבצע צבאי, פגיעה זו קשה שבעתיים".

עו"ד רון לוינטל שייצג את מרדכי מרקוס, אומר ל"כיכר השבת" כי "בבית המשפט מבינים כיום שאי אפשר להתייחס לפייסבוק כאל מקום חסין שהחוקים לא חלים בו. גם תגובה בפייסבוק יכולה להיחשב כלשון הרע, ואין הבדל בין תגובה בפייסבוק לבין פקס, יונת דואר, מכתב או גלויה. המדיום השתנה אבל לא המהות, התוכן. לא חשוב איפה כותבים אלא מה כותבים. אם היה החפץ חיים עימנו היום, היה ודאי מכיר בתגובות בפייסבוק כלשון הרע, במידה והן משמיצות. בית המשפט מיישר קו עם העקרונות של החפץ חיים ושל החוק, שהוא אמנם לא מעודכן, כי הוא משנת 1965, אבל המהות שלו לא אמורה להשתנות רק בגלל שמדובר בתגובת פייסבוק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר