עדיף מים וחלב

שותים משקאות דיאט? כדאי שתקראו את המחקר הזה

מחקר חדש שנערך בבוסטון בהשתתפות 4,000 מבוגרים ופורסם בשבוע האחרון, העלה כי לצרכני משקאות דיאט יש סיכוי גבוה יותר לעבור שבץ מוחי או לחלות בדמנציה - ביחס לצרכני משקאות מתוקים (בריאות)

שושי מילר | כיכר השבת |
משקה דיאט? ותרו עליו (צילום: Shutterstock)

מחקר חדש שנערך בבוסטון בהשתתפות 4,000 מבוגרים ופורסם בשבוע האחרון, העלה כי לצרכני משקאות דיאט יש סיכוי גבוה יותר לעבור שבץ מוחי או לחלות בדמנציה, בהשוואה לצרכני משקאות מתוקים.

לפי המחקר, מבוגר שצורך משקה דיאט אחד ביום, הסיכון שלו לפתח דמנציה גבוה ב-2.9 אחוז ופי 3 אחוז ללקות בשבץ מוחי.

אחד החוקרים, מת'יו פאס, אמר כי המחקר מעלה כי יש צורך לבדוק לעומק את התחום מאחר ואנשים רבים נוהגים לצרוך משקאות ממותקים מסוג דיאט. הוא סייג כי החוקרים לא מצאו קשר ישיר בין שבץ ודמנציה לצריכת משקאות מתוקים, אולם אמר כי הדבר בהחלט לא מעיד על כך שצריכתם בריאה.

החוקרים ממליצים כמובן שלא לצרוך משקאות דיאט אלא להעדיף מים וחלב, אך מבהירים כי הם גם לא ממליצים לצרוך משקאות מלאים בסוכר.

מה קורה כשמרתיחים קולה ומשקה ללא סוכר? (מתוך יוטיוב)

ד"ר רוזה סנצ'ו, מי שמנהלת את המחקר על דמנציה ואלצהיימר בבריטניה אמרה כי מאחר שאנשים נחשפים לתוצאות צריכת המשקאות המתוקים - הם עוברים לצרוך משקאות ממותקים באופן מלאכותי (דיאט), "המחקר החדש מראה שיש שיעור גבוה יותר של חולי דמנציה בקרב שותי משקאות מתוקים, אבל זו עדיין לא הוכחה שזו הסיבה".

סערה בכוס דיאט

מנגד, מנכ"ל אגודת המשקאות הבריטית צוטט בתקשורת כאומר כי למרות המחקר החדש, החוקרים מודים כי לא מצאו סיבה ותוצאה ואין באמת ראיות מדעיות שתומכות בתאוריה.

לדברי ד"ר מעין ברנע-זהר ממכון דוידסון, העובדה שהחוקרים לא מצאו קשר חיובי בין שתיית משקאות מתוקים לסכנה ללקות בשבץ או שיטיון ובחלק מהמקרים אף נמצאה ירידה של עשרות אחוזים בסיכון - מעלה תהיות וסותרת מחקרים קודמים ששימשו בסיס למערכות בריאות רבות ברחבי העולם לפעול נגד צריכת משקאות עתירי סוכר.

ברנע-זהר טוענת שעובדה זו מצביעה על כך שהחוקרים בחרו את נבדקי המחקר לפי מאפיינים מסוימים. ואכן, הנתונים ההתחלתיים של המחקר מאששים טענה זו ומראים כי הנבדקים שבחרו משקאות עם ממתיקים מלאכותיים היו שמנים יותר וסבלו מיתר לחץ דם וסוכרת, עוד בטרם צרכו את המשקאות במסגרת המחקר.

בנוסף, אומרת ברנע-זהר כי מחקר שבוחן 4,000 נבדקים הוא מחקר גדול, אך אינו יכול באמת להוות סטטיסטיקה חד משמעית עבור כלל האוכלוסייה. כמו כן, המחקר נערך בעיירה פרמינגהם שבמדינת מסצ'וסטס, ארה"ב - מקום ללא מגוון אתני, הכולל אנשים לבנים בלבד.

במילים אחרות, משתתפי המחקר אינם יכול להוות מדגם מייצג לכלל אזרחי ארצות הברית וקל וחומר כשמדובר על שאר אוכלוסיית העולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר