תרמית מסוכנת

"טיפול מוגבר" במקום "טיפול נמרץ"

הרופאים המתמחים מזהירים מפני טיפול לקוי בחולים הזקוקים למחלקת טיפול נמרץ אך המחסור במיטות מביא אותם ל"טיפול מוגבר" שמסכן את חייהם ופוגע במחלקות כולן (בריאות, בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

המחסור במיטות בבתי החולים יוצר מצבים בעייתים שמסכנים את חיי החולים: ארגון הרופאים המתמחים חושף כי בשל המחסור בתי החולים המציאו מושג חדש - "טיפול מוגבר". לכאורה זה נראה חיובי, החולה מאושפז קרוב לתחנת האחיות, אך לדברי הרופאים המשמעות היא שהוא זקוק לטיפול נמרץ ורק בגלל שאין שם מקום הוא הועבר למחלקה רגילה.

הרופאים מסבירים כי בתי־החולים בארץ מתמודדים עם מחסור חמור במיטות במחלקות הטיפול הנמרץ. בלית ברירה הם מאשפזים חולים בסכנת חיים במחלקות רגילות, מה שעלול לעלות להם בחייהם, להשפיע על העומס במחלקה וכך לפגוע בחולים הרגילים ולהביא את החולים למחלקות בהן את הציוד והידע הנדרש להצלת חייהם.

במחלקה לטיפול נמרץ יש שתי אחיות על כל חולה, במחלקות הרגילות יש אחות על כל 30 חולים, וגם מספר הרופאים קטן בהרבה. הצוות הרפואי במחלקות הרגילות גם נעדר את ההכשרה שיש לצוות בטיפול נמרץ. כך, למשל, במחלקות הרגילות לא רשאים לתת אדרנלין, שהיא תרופה שעשויה להציל חיים במקרה של דום לב ואין את המכשירים מצילי החיים שנמצאים במחלקות לטיפול נמרץ.

המשפחות לא מבינות את הסכנה

"בכל יום אנחנו נאלצים לקבל החלטות גורליות את מי להכניס ואת מי להוציא", חושף ל-ynet, ד"ר שרון, כירורג מתמחה בבית־חולים בשפלה. "משפחות החולים לא מודעות למה שעומד מאחורי ההחלטות. אין להן מושג שיקירם אושפז ב'טיפול מוגבר' בגלל שאין לו מיטה בטיפול נמרץ, ושהטיפול המוגבר יכול לסכן את חייו. הם במצוקה קשה והמערכת מנצלת את זה. יש הרבה בעיות במערכת הבריאות, אבל את בעיית הטיפול הנמרץ חייבים לפתור בהקדם".

"כמעט בכל יום קורה שמגיע מטופל שאמור להיות בטיפול נמרץ ואין לנו מקום בשבילו. תמיד חסרות מיטות", הוא מוסיף. "היה לי מטופל בן 81 עם דימום מוחי וניסינו להעביר אותו לטיפול נמרץ אבל לא היה מקום. פנינו לבתי־חולים סמוכים אבל גם הם היו בתפוסה מלאה. בסוף העלינו אותו למחלקה פנימית כשהוא מורדם ומונשם עם פרוגנוזה אפס (בלי סיכויי החלמה). אילו הוא היה מאושפז בטיפול נמרץ לפחות היה לו סיכוי.

"במקרה אחר הגיעה אלינו אישה בת 75 שקיבלה מדללי דם ונחבלה בראשה. על פי הפרוטוקול הרפואי היא הייתה אמורה להיות בטיפול נמרץ, אבל בהיעדר מקום היא אושפזה ביחידה המוגברת. הבעיה היא שהצוות במחלקה לא יודע לטפל באישה כזו. הם לא בקיאים באיתור תסמינים נוירולוגים והם לא עברו הכשרה ייעודית כמוני. המטופלת הידרדרה והם אפילו לא ידעו זאת. למרבה המזל ביקרתי אותה כל חצי שעה, ולפנות בוקר ראיתי שהיא שוקעת וחייבת ניתוח מיידי. המרחק בינה לבין המוות היה כחוט השערה".

גם ד"ר עמיחי, מתמחה במחלקה פנימית בבית־חולים בצפון, חווה את המצוקה מדי יום. "לפני כשבועיים הגיע אלינו גבר כבן 46 במצב של שוק בגלל בעיות לב. אם לא מטפלים בבעיה הזו באופן מיידי, הסיכוי של המטופל לשרוד נמוך מאוד. בגלל שלא נמצא לו מקום בטיפול נמרץ הוא הועבר אלינו לפנימית. הבעיה היא שחולה כזה חייב לקבל ניטור כל הזמן, לקבל תרופות שאסור לנו לתת, ולעשות אקו לב שאין לנו זמן ואפשרות לעשות.

"כשראיתי את החולה הזה החוורתי. הוא כמו פצצה מתקתקת. רק אחרי שעות ארוכות והתעקשות מצידי נמצא לו מקום בטיפול נמרץ, וגם זה רק כי הוציאו חולה אחרת. בסופו של דבר המטופל הזה יצא מכלל סכנה, אבל זה היה עניין של מזל. אם לא הייתי מתעקש סביר להניח שהבחור הזה כבר לא היה בחיים".

ד"ר יפעת, רופאה כירורגית מתמחה בבית־חולים גדול במרכז, מגלה את מה שכולם בקהילה הרפואית יודעים: "אם מגיע אדם מבוגר, מעל גיל 80, עם מחלות רקע, הסיכוי שהוא יאושפז בטיפול נמרץ קלוש. אומרים לנו לא לבזבז עליו מיטה. אנחנו יודעים שהוא צריך טיפול נמרץ, אבל אנחנו מבינים שצריך לתעדף — וברוב המקרים אומרים לנו לוותר על מי שיש לו סיכוי נמוך יותר להחלים. אנחנו לא אנשים רעים, אבל אין לנו ברירה".

לא לפי הסטנדרט המערבי

"חולים במצב קריטי מגיעים מדי יום לטיפול בבית־החולים שהתפקיד שלו אחד — להציל את החיים שלהם", אומרים בארגון "מרשם", ארגון המתמחים לרפואה בישראל. "לצערנו המשמעות של המחסור המתמשך בכוח אדם ובמיטות היא שלא כל החולים מקבלים את הטיפול הראוי. המחסור הקשה במיטות ובצוות רפואי חמור כפליים במחלקות הטיפול הנמרץ, מה שבלית ברירה הוביל חלק מבתי־החולים להסתדר עם המיטות במחלקות שאינן טיפול נמרץ ופשוט לקרוא להן מיטות 'טיפול מוגבר'. אלו אינן מיטות טיפול נמרץ כפי שהסטנדרט המערבי מחייב".

לדברי יו"ר "מרשם", ד"ר אראל בוצ'ינסקי, ארגון המתמחים לרפואה לקח על עצמו לזעוק את זעקת החולים ומשפחותיהם. "למערכת הבריאות בישראל יצא שם כאחת המתקדמות בעולם, אבל מספר הרופאים, האחיות והמיטות שמוקצב כאן לכל נפש מותאם לישראל של לפני 40 שנה. לאזרחים אין מיליונים לשלם ללוביסטים ואין מי שיילחם עבורם. אנחנו, המתמחים שנמצאים בשטח יום ולילה, נזעק את זעקתם עד שמקבלי ההחלטות יתעוררו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מיטות טיפול נמרץ הן מיטות המיועדות לטיפול האינטנסיבי והמנוטר ביותר במטופלים הזקוקים לכך, הן ביחידות טיפול נמרץ כלליות והן בספציפיות (לב, נשימתי, נוירו־כירורגי וכד'). יחד עם זאת, ישנן מיטות נוספות המעניקות טיפול מוגבר דיו ומותאם למטופלים, כגון במחלקות התאוששות, ביחידות ביניים ובטיפול מוגבר. בכל האתרים שצוינו הצוותים הרפואיים מיומנים למשימה זו. בתוכנית המיטות של 2016-2011 כרבע מהמיטות הוקצו לנושא טיפול נמרץ. בימים אלו נבנית תוכנית מיטות לשנים 2022-2017, ובמסגרת זו מתוכננות להיפתח מיטות טיפול נמרץ נוספות שילוו בתוספת תקנים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר