מרגיז ומקומם

קניתם רכב? ככה המדינה מרוויחה עליכם

יותר מחצי ממחיר הרכב החדש שלכם נועד לממן את המסים הרבים שהמדינה גובה מכם. אל דאגה זה לא יסתיים ברכישה וימשיך גם לאחר מכן עם האגרות מהגבוהות בעולם (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
רכבים חדשים בנמל אילת (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

קניתם רכב חדש? כמעט חצי ממחירו זה רק המסים שהמדינה גובה בדרכים שונות החל במס קנייה, מע"מ ואגרות שונות שממשיכות גם לאחר מכן במחיר הדלק שחלק גדול ממנו הוא מס הבלו ובאגרות הרישיון והטסט הגבוהות.

למרות המחירים הגבוהים מידי שנה עולה מספר המכוניות החדשות בכבישי ישראל בגלל תנאי המימון הנוחים. רק בשנה שעברה עלו על הכבישים בארץ כ-300 אלף מכוניות חדשות. ינואר 2017 היה החודש החזק ביותר אי פעם - 45,210 מכוניות חדשות נמסרו- 1,674 מכוניות בכל יום - 140 בכל שעת עבודה.

כשתבינו את פירוט המסים תתקשו להישאר שלווים לנוכח ההבנה שכשרכשתם רכב הפכתם למכונה לחליבת מסים. על פי התחקיר של עמליה דואק ב'חדשות 2' התחנה הראשונה מתחילה כבר בנמל. כשהרכב מגיע לארץ, מחיר הבסיס הוא רק כ-55 אלף שקלים. אבל כדי שהרכב יצא מהשער של הנמל היבואן ישלם מס קניה של יותר מ-40 אלף שקלים. אתם תשלמו עוד מע"מ של כ-20 אלף שקלים והמחיר, לכם הצרכנים, לאחר תוספת הרווח ליבואן של 24 אלף שקלים מתנפח ל-139,900 שקלים.

לאחר הוצאת הרכב מהנמל, צריך להעביר אותו במכון הרישוי וכמובן לשלם כהוגן. האגרות בישראל גבוהות במאות אחוזים מהעולם. מבדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מתברר שהאגרה הממוצעת לכלי רכב פרטי בישראל היא 984 שקלים בהשוואה לממוצע של 240 שקלים במדינות האחרות - 310% יותר.

בזמן שאנחנו משלמים כמעט אלף שקלים, בניו יורק משלמים אגרה של 51 שקלים בלבד. בספרד 99, ובבריטניה 232 שקלים. ההכנסות של המדינה מאגרות מגיעות לסך עתק של 4 מיליארד שקלים בשנה.

אחרי המס על הקניה והאגרות, מתחילות ההוצאות השוטפות. המחיר הבסיסי של הדלק נמוך יחסית - 1.45 שקלים לליטר בנזין. אבל שוב המסים מקפיצים את מחירו. מס על הבלו - 3 שקלים ו-2 אגורות לכל ליטר ומע"מ של עוד 87 אגורות. וכך מחיר ליטר בנזין מגיע ל5.96 אגורות, והמסים מהווים 65.2% אחוזים מהמחיר.

כשהמחיר אצלנו כל כך גבוה, נוצר פער גדול במחירי המכוניות בארץ לעומת אירופה וארצות הברית. ממחקר של ארגון ה-OECD עולה שמסי הקניה על רכב בישראל הם מהגבוהים בעולם. ביפן המס עומד על 3% בלבד, בקוריאה עד 5%, באירלנד עד 36% ובפינלנד עד 50%. בישראל המס מגיע עד 83%.

רבים שנוסעים לחו"ל מתפעלים מדגמי הרכבים החדשים והמפוארים על הכבישים, הסיבה לכך היא שוב רמת המחירים המטורפת בישראל. במחיר שבו תקנו בארץ טויטה קורולה - 125,900 שקלים - תוכלו לקנות בארה"ב מרצדס CLA, ב.מ.וו קופה ואפילו יגואר סדאן. במחיר ממוצע של מאזדה 3 בארץ - כ-132 אלף שקלים - תוכלו לקנות באנגליה לנדרובר דיסקאברי, או יגואר XE. בארה"ב תקנו באותו מחיר BMW X1.

לנוכח רווחי הענק של המדינה מרכישת הרכבים החדשים ישנו סיכוי נמוך שהמסים ירדו, אבל היי הורדנו לכם 300 שקל במחיר הסמארטפונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר