לקראת יום הזיכרון

עלייה לקברים, טקסים בבני ברק וערבי עיון: אירועי הזיכרון במגזר החרדי

שורת אירועי זכרון בריכוזים החרדיים - עליה לקברי חיילים בודדים וכאלה שמשפחתם לא עולה לקברם בבני ברק ובירושלים, טקס תפילה ואשכבה בהר הזכרון בבני ברק, סיורים בעקבות הלוחמים בבית יד לבנים בבני ברק וערב עיון בסימן "מתחברים לזכרם" (חדשות)

משה פריגן | כיכר השבת |
יום הזכרון בבני ברק, בשנה שעברה (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

בשנים האחרונות נראה כי יותר ויותר מבני הציבור החרדי משתתפים באירועי זיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה המותאמים לאופיים ולאורח חייהם. השנה, מציינים בריכוזים החרדיים את יום הזכרון בשורה הולכת ומתארכת של אירועים.

בבני ברק: "זוכרים בהר" טקס יום הזכרון ב"הר הזכרון" ברחוב מימון - הטקס הוותיק והגדול ביותר בשורת הטקסים. הטקס בהשתתפות רבני ואנשי העיר ובני משפחותיהם של 372 חללי בני ברק.

הטקס בבני ברק, בשנה שעברה (צילום: ישראל כהן)

מדי שנה הולכים ופוחתים מספרי המשתתפים בטקס עקב הזדקנותם ועזיבתם את העיר של בני המשפחות. בשנים האחרונות התארגנה קבוצת חרדים צעירים ופרסמה תחת הכותרת "זוכרים בהר - מוקירים טובה" קריאה נרגשת לתושבי העיר החרדים לבוא ולכבד את בני המשפחות וזכרם של חללי בני ברק.

גם השנה קוראת הקבוצה להגיע לטקס ולכבד את המשפחות. הטקס יתקיים ביום ראשון בערב - ליל יום הזכרון בשעה 19:45 בהר הזכרון ברחוב מימון בבני ברק.

מעמד תפילה ואשכבה בבית החיים נציבי פוניבז' - תנועת הליכוד והמטה החרדי בליכוד בראשות יעקב וידר מקיימת מדי שנה מעמד תפילה וזכרון לחיילים החרדים הקבורים בבית החיים פוניבז'. המעמד יתקיים השנה בהשתתפות השר איוב קרא, רבנים ואנשי ציבור.

ההזמנה לאירוע בבני ברק (סריקה)

בירושלים: עולים לציונו של החייל האלמוני - בערב תשעה באב תש"ח נפל החייל פנחס סולובייצ'יק הי"ד, בחור ישיבה בודד ששירת באצ"ל ונהרג בפריצת החומה ליד הר ציון במלחמת השחרור. הוא נטמן בבית העלמין שערי צדק הישן. חייל אלמוני שאיש לא בא לציונו.

"ביום שני בשעה 11, יום הזכרון לחללי צה"ל, נתייצב יחד עם מתנדבי זק"א ליד ציונו, נתייחד עם זכרו בהדלקת נר נשמה, אמירת תהילים, קדיש וקל מלא רחמים. הכניסה היא משד' בן צבי" נכתב בהזמנה.

פנחס סולובייצ'יק בן יעקב וחנה. מספר אישי 0173732 נולד ביום כ"ב במרחשון תרפ"ז (30 באוקטובר 1926) בירושלים. פנחס ז"ל למד בתלמוד תורה. אחד הצעירים האמיצים שלחמו את מלחמת העיר העתיקה. היה שומר דת ונזהר במצווה קלה כבחמורה גם בימי שירותו. היה חבר מחתרת אצ"ל וקנאי לערכים הלאומיים. בחייו האזרחיים היה עובד בבית חרושת למוצרי חשמל ולפי עדות הממונים עליו היה אחד העובדים המוכשרים במקצועו ששחרורו נדרש משלטונות הצבא ככוח חיוני חשוב ביותר במוסד. פנחס נהרג בפריצת החומה ליד הר ציון ביום ח' אב תש"ח (13.8.1948), שעות מעטות לפני שחרורו. בן 22 היה בנפלו, נקבר בחצר בית החולים "שערי צדק" בירושלים.

החייל האלמוני

לא ידוע כיום על שום בן משפחה שנשאר למנוח, ולכן החליטו מתנדבי ארגון זק"א בשיתוף הרב ישראל גליס ויהודה משי זהב לעשות מעשה ולעלות לקברו ביום הזכרון.

"מתחברים לזכרם" - כמאה מאנשי קבוצת הפייסבוק The Torah Hub, התכנסו ביום רביעי האחרון במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים וקיימו ערב לימוד ועיון בנושא זיכרון הנופלים. את המשא המרכזי מסר הרב דוד בלוך שדיבר על חובת הכרת הטוב.

הרב דוד בלוך באירוע בשבוע שעבר (באדיבות המצלם)

דוברים נוספים היו: האלוף עוזי דיין שדיבר על חוויותיו כאדם שאיבד אב, העיתונאי אליעזר היון שסקר את התפתחותה של החרדיות הישראלית, איש יחידת הקבורה הצבאית והחזן שלום סלמון שסיפר על חוויית ההתמודדות עם הטיפול בהרוגי המלחמות, ומשורר חרדי שקרא משיריו העוסקים במשמעות החיים, השכול והזכרון. סיכמה במילים נרגשות את הערב מארגנת האירוע ויו"ר ארגון "לא תשתוק" הגברת אביגיל קרלינסקי שגם הודתה לנואמים ולמתכנסים.

מכירים אירוע שאנחנו לא? עדכנו בתגובות לכתבה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר