אאא

רוצים להיות ערניים גם בלי לשתות קפה, חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה שבארצות הברית, מצאו כי עשר דקות של טיפוס וירידה במדרגות יעילות יותר להגברת הערנות מאשר צריכת 50 מ"ג קפאין. בכוס עם כפית אחת של קפה נמס לשם ההשוואה יש כ-75 מ"ג של קפאין.

המחקר, שפורסם בכתב העת Physiology and Behavior טוען כי טיפוס וירידה במדרגות בקצב אחיד, גם בהליכה איטית, מסייעים להגברת האנרגיה ולשיפור הערנות במידה ניכרת.

במחקר השתתפו סטודנטיות בין הגילאים 18 עד 23, שדיווחו כי הן סובלות ממחסור בשעות שינה. כולן סיפרו שהן ישנות פחות משש שעות וחצי בלילה. הנבדקות חולקו לשלוש קבוצות – האחת צרכה כדורי קפאין, השנייה נדרשה לעלות ולרדת במדרגות, והשלישית קיבלה כדורי פלסבו (כדור ללא חומר כלל). לאחר מכן, הן נבדקו במשימות שונות כדי לבחון את מידת הערנות שלהן, היכולות הקוגניטיביות, הריכוז והזיכרון.

"בקרב הנבדקות שצרכו קפאין או פלסבו, לא ראינו הבדל ניכר בתחושת הערנות", טוען פטריק אוקונור, מומחה לקינסיולוגיה, שהוביל את המחקר. "עם זאת, ניכר כי אלו שעלו וירדו במדרגות הרגישו אנרגטיות ונמרצות יותר מיד אחרי הפעילות הגופנית".

לדברי עורכי המחקר מדובר בפתרון יעיל לנושא הערנות ולמחסור בפעילות גופנית, "עובדים יכולים לצאת להליכה בחוץ כדי לשפר את הכושר, אבל זה לא תמיד אפשרי – בגלל מזג האוויר או אילוצים אחרים", אומר אוקונור. "להרבה אנשים שעובדים בבנייני משרדים יש גישה לחדר המדרגות, מה שהופך את העלייה והירידה בהם לדרך מצוינת לשמור על הבריאות".

הוא מדגיש כי דרושים מחקרים נוספים כדי להבין בדיוק עד כמה הטיפוס במדרגות תורם לתחושת הערנות ולשיפור היכולות הקוגניטיביות. בעוד שזהו מחקר ראשון בלבד שמצביע על היתרון הזה, ישנם מחקרים נוספים שמעלים יתרונות בריאותיים נוספים של הטיפוס במדרגות.