ההשקפה החרדית • מיוחד

ח"כ משה גפני בשיחה על החרדים, מדינת ישראל והשבת

ממקומו המשפיע כיו"ר ועדת הכספים - ח"כ משה גפני לא מתיימר להשפיע על צביון יום העצמאות הישראלי או על ה'אנטי-דתיים' אבל כן יילחם למען המסורתיים והחרדים במדינה • מרתק (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

יו"ר ועדת הכספים, יו"ר 'דגל התורה', חבר-הכנסת משה גפני ניצל את יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל כדי להרביץ מוסר והשקפה מתובלים בפוליטיקה עכשווית והיסטורית, בפני "חרדים-עובדים" בקהילת "בית אבא" בפתח תקווה.

בדרכו לפתח תקווה, התלווה אליו כתב "כיכר השבת", ישראל כהן, ששוחח עמו על התהליכים שעוברים על הציבור החרדי מול מדינת ישראל, כאשר הוא שב ומבהיר באופן חד וברור כי הם ילחמו כדי שהשבת תישמר גם בעיר תל אביב למרות פסיקת בג"ץ.

במענה לשאלה האם הציבור החרדי עובר תהליכי ישראליזציה, מתקרב למדינה והופך ליותר ויותר חלק של ממש מהחברה הישראלית, כאשר בחלקו יש מי שאף מציינים את יום העצמאות, אומר גפני כי "תמיד היה בר בי רב דחד יומא...".

"תראה", הוא מוסיף, "אנחנו חיים פה הרבה שנים, אנחנו מאוד משפיעים, אנחנו ברוך השם גם גדלים, מטבע הדברים יש לנו יותר השפעה".

האם בעתיד אולי אפילו נשפיע על צביון יום העצמאות?

גפני: "לא. אין לנו שאיפה כזאת. השאיפה שלנו הינה שהעם יהיה יותר יהודי. לא יום העצמאות. מטבע הדברים ברגע שזה קורה אז יש אצלנו גם השפעה על השוליים".

על מי ההשפעה? על החרדים החדשים?

גפני: "אין כזה מושג. אין חרדים חדשים".

אז על הפלג הירושלמי?

גפני: "אני יודע? יכול מאוד להיות. יש שינוי שאנחנו היום לוקחים שר. אני לא יודע אם הייתי מסכים לקחת אבל זה שינוי".

יום העצמאות תשע"ז. אולי הפכנו - הציבור החרדי - לגדולים מידי ואנחנו כופים על החילונים דברים? למה מעניין אותנו מה הם עושים בשבת בתל אביב?

גפני: "מאוד מעניין אותנו. מאוד מעניין. רוב הציבור הוא מסורתי. אם היו רק הציבור החרדי ושומר המצוות ומנגד ציבור אנטי דתי אז באמת לא מעניין אותנו. אבל זה ממש לא נכון. יש את רוב הציבור שהוא מסורתי ואיך שהמדינה תיראה ואיך שהפעילות תהיה בה כך הוא יתנהג. אם תהיה חס וחלילה פתיחה של מרכולים בשבת וזה יהיה הכל מוסדר עם החלטה של בג"ץ ושל העירייה זה יפגע באופן אנוש בציבור המסורתי שמטבעו רוצה לשמור שבת. אז בטח זה עסק שלנו. למה עסק של מי זה?".

ההרצאה של גפני ב'בית אבא'

אז אנחנו כן מבקשים לקבוע איך מדינת ישראל תיראה?

גפני: "מה זה צביון? כדי שאדם יוכל לשמור שבת ולא יצטרך להתחרות עם שכן שלו שיש לו מרכול והוא פותח בשבת. יש עשרה אחוז חרדים ויש חמישה אחוזים של ציבור אנטי דתי שעושים הרבה רעש ושולטים על המערכות השונות במדינה. אם זה היה המצב, לא מעניין אותי. אפשר להפריד דת ממדינה. על האנטי דתיים אני לא מנסה להשפיע, בלאו הכי זה לא יעזור.

"מה שכן קורה זה שאנחנו לא לבד במדינה הזאת. בתווך יש כמעט 80 אחוז מסורתיים בדרגות שונות שהם מאוד מעניינים אותי. גם בחילונים יש דרגות. יש כאלו שעושים ליל הסדר כהלכתו. יש כאלו שצמים ביום כיפור. יש כאלו שרוצים לשמור שבת. בהגדה של פסח אנחנו לא מנהלים דין ודברים עם הרשע. אנחנו עונים רק לשאינו יודע לשאול.

"הנושא של שבת במדינת ישראל הוא סטטוס קוו. זה היה צריך להיות גם בזמן לפיד שלצערי אז היה שלטון רע וזה צריך להיות עכשיו אבל לצערי יש בג"ץ רע והממשלה על פי ההסכם הקואליציוני צריכה לתקן את הסטטוס קוו, להחזיר אותו לקדמותו".

אתה חושב שזה יקרה?

"אני מקווה שבעזרת השם זה יקרה".

דגל התורה, יהדות התורה, יתעקשו גם על תל אביב?

גפני: "חד וחלק".

עד הסוף? גם במחיר של פרישה מהקואליציה?

גפני: "לא יודע מה זה פרישה מהקואליציה נלך עם זה עד הסוף. צריך לתקן את החוק גם על תל אביב".

איך תצליחו לשנות אם כחלון וליברמן מצהירים שהם לא יתמכו בחוק עוקף בג"ץ?

גפני: "בדיוק לכן הגשתי את החוק בנושא, זה לא חוק שעוקף בג"ץ, ממש לא. כחלון אמר שהוא נגד פסיקת ההתגברות אבל בעד הסטטוס קוו, בחוק שלי אין את פסיקת ההתגברות. ליברמן השמיע התנגדות רפה. היתה לי שיחה עם ראש הממשלה נתניהו, הבהרתי לו את העניין והוא הבין שצריך לפעול בהתאם להסכם הקואליציוני".

נתניהו אתכם בנושא הזה? קיבלתם איזו הבטחה ממנו?

גפני: "התשובה היא: כן, נתניהו איתנו. השאלה מה זה איתנו...".

בהמשך, בנאומו של גפני בפני חברי הקהילה, ובהשתתפות פרנסי ועסקני העיר ביניהם הרב אליהו ברוכי, יו"ר 'דגל התורה' בעיר וחבר מועצת העיר, הרב מנחם שוורץ, מבכירי עסקני 'דגל', עו"ד משה מורגנשטרן וחבר מועצת העיר ישראל פרידמן, התייחס גפני להבדלים בין המאבקים של הדור הראשון עם הקמת המדינה, הדור השני וכיום הדור השלישי.

גפני סיפר כי אמנם יש כאלו כיום שמשתמשים בכך נגדו אולם בזמנו הוא עצמו נשכב תחת גלגלי האוטובוס באופקים כאשר החילונים ביקשו לקחת ילדים ממשפחות מסורתיות תוך חילול שבת.

גפני הצהיר כי מרן הרב שך לא הרשה לדבר על ענייני בני הישיבות משום שהעדיף שדברים ייפתרו מאחורי הקלעים. "היום היו כותבים עלי בפשקוויל שקרוי עיתון (הפלס. י"כ) שהתקלקלתי אולם אני העברתי את מה שמרן הרב שך הורה לי".

"צריך לדעת שהדרך לא השתנתה והדרך הינה אותה דרך בדיוק", פירט גפני, "גם אצל מרן הרב שך זצ"ל היו דברים שהורה להתפשר והיו נושאים שהורה להתעקש עליהם בכל מחיר. גם אצל מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל היו עניינים שהוביל לפשרה ואילו במקרים אחרים הורה שלא להתפשר על קוצו של יוד וכך גם אצל מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שייבדל לחיים, שלא מרגיש טוב אבל הראש עובד ברוך השם, שיש דברים שצריך להתפשר ויש נושאים עליהם לא נוותר".

"כמו למשל עכשיו, לא לוותר בנושא של תל אביב, אנחנו לא נפקיר את תל אביב", הצהיר גפני בנחרצות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר