ביקור טראמפ

הנשיא דונלד טראמפ יבקר ביד ושם ובכותל וינאם במצדה

הנשיא האמריקאי יגיע לביקור בעוד כשבועיים וההכנות בירושלים כבר בעיצומן. עם הנשיא תגיע פמליה ענקית של כאלף איש והוא ילווה באשתו ובבתו איוונקה ובעלה ג'ראד קושנר (פוליטי מדיני)

(צילום: הבית הלבן)

אחרי שאתמול אושר רשמית שהנשיא דונלד טראמפ יגיע לישראל ב-22 במאי יום קודם ליום ירושלים מתחילים להתברר כבר פרטי הביקור המיוחד וההכנות כבר בשיאן.

טראמפ יגיע לישראל דרך סעודיה, שם יתחיל את המסע המדיני הבינלאומי הראשון שלו כנשיא. במהלך הביקור בארץ ייפגש טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ראובן ריבלין. הוא צפוי לבקר ביד ושם, ובין האפשרויות שנבחנות כרגע הן שהוא ינאם במצדה, יבקר בכותל ובהר הרצל.

מישראל ימשיך טראמפ לפגישה עם האפיפיור, ובכך ישלים מסע אצל שלוש מדינות המזוהות עם שלוש הדתות - יהדות, איסלאם ונצרות.

בניגוד לקודמו בתפקיד ברק אובמה, שהחל את מסעו הראשון במזרח התיכון במצרים שם נשא את נאום קהיר שנועד לקרוץ לעולם הערבי, טראמפ יטוס תחילה לסעודיה שם הוא יפנה לעולם הערבי ויש בכך אמירה בנוגע לתפקידה של סעודיה מול הממשל שלו. בניגוד לאובמה, שלא המשיך ממצרים לישראל ויחסיו עם ממשל נתניהו היו רעועים, ירושלים תהיה התחנה השנייה של טראמפ כשהוא מדלג בינתיים על קהיר.

טראמפ יגיע לארוחת ערב חגיגית במעון ראש הממשלה בירושלים, ולמחרת צפוי להמשיך לרשות הפלסטינית, לפגישה עם אבו מאזן בבית לחם. האמריקנים טרם החליטו היכן טראמפ ילון ויצטרכו לבחור בין הסוויטה הנשיאותית במלון המלך דוד והסוויטה הנשיאותית של מלון וולדורף אסטוריה.

נשיא ארצות הברית יגיע לארץ מלווה בפמליה ענקית של אלף איש, שתשתלט על רוב בתי המלון במערב ירושלים. רעייתו מלניה צפויה להתלוות אליו וכן בתו איוונקה, חתנו ג'ארד קושנר, מזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס ומזכיר המדינה רקס טילרסון.

על פי הדיווחים שלא אומתו, טראמפ עשוי להכריז בביקורו שארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל, אך לא יודיע על העברת השגרירות האמריקנית – וזאת לצד תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית. בכירים ישראלים אומרים כי טראמפ חושב שיש לו הזדמנות נדירה לפעול במישור הישראלי-פלסטיני, ורוצה לפעול כמה שיותר מהר כדי "לא לאבד מומנטום".

עם הודעתו כי תחנתו הראשונה במסע הבכורה שלו מחוץ לארצות הברית תהיה סעודיה, אמר טראמפ הוא מתכנן לערוך מפגש של מנהיגים מרחבי העולם המוסלמי בבירה ריאד. הוא הוסיף כי בכוונתו לנצל את המפגש כדי להקים "בסיס חדש של שיתוף פעולה ותמיכה עם בעלי בריתנו המוסלמים כדי להילחם בקיצוניות, בטרור ובאלימות וכדי לאמץ עתיד צודק ומלא תקווה עבור הצעירים המוסלמים בארצותיהם".

"המשימה שלנו היא לא להכתיב לאחרים איך לחיות", אמר טראמפ, "אלא לבנות קואליציה של חברים ושותפים החולקים את אותה מטרה של לחימה בטרור והבאת ביטחון, הזדמנות ויציבות למזרח התיכון".

בניגוד לקודמו, טראמפ לא מיהר לצאת מגבולות ארצות הברית. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי לשם השוואה, באותה נקודת זמן אובמה כבר יצא בכהונתו הראשונה לשלושה מסעות מעבר לים בתשע מדינות.

גם הבחירה של טראמפ בישראל ובסעודיה מהווה שינוי מהמסורת הנשיאותית של ביקור בקנדה או במכסיקו תחילה. ייתכן שהסיבה לכך היא היחסים המתוחים בין ארצות הברית לשתי המדינות על רקע השיח המחודש בהסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה שייפגע בהן כלכלית.

ביקורו של טראמפ עלול להקשות משמעותית על ארגון אירועי יום ירושלים בבירה, אירועים שהשנה יהיו גדולים יותר לציון 50 שנה לשחרורה של ירושלים מהשלטון הירדני. הכבישים שיחסמו עבור הפמליה הענקית של הנשיא וסידורי האבטחה יקשו על העברת הציוד לאירועים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר