סערה בעיראק

קטאר ניסתה להעביר מאות מיליונים לטרור?

26 חטופים קטארים שוחררו מיד שוביהם במסגרת עסקה חליפית שמעוררת סערה גדולה בעיראק לאחר שמאות מיליוני דולרים במזוודות הוחרמו מידי הקטארים (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
קבלת הפנים ל-26 החטופים (צילום: מתוך ynet)

עסקת כופר ששלשלה מאות מיליוני דולרים מקטאר לארגוני הטרור תמורת שחרורם של 26 חטופים ממשפחת בני השלטון הקטארי מעוררת ביקורת נוקבת בעיראק, על פי הדיווח ב-ynet.

החטופים שנלקחו בשבי לפני כשנה וחצי בעיראק ועד עתה לא יודעים מי בדיוק היו החוטפים, שוחררו במסגרת עסקה אזורית בתיווך של גדודי חיזבאללה - מיליציה שיעית - בעיראק. בסוריה כללה העסקה יציאה של אלפי שיעים מכפרים שמתנגדי משטר אסד צרו עליהם לעיר חלב, שנמצאת בידי אסד.

אך כאמור העיראקים רחוקים מלהיות מרוצים מקיום העסקה. ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, גילה שבמסגרת המאמצים לשחרור החטופים הכניסה משלחת קטארית שהגיעה לעיראק מאות מיליוני דולרים שלא כחוק, והשלטונות החליטו להחרים את הכסף.

"אני לא רוצה להאשים מישהו, אבל הכנסת כסף בצורה הזו היא תקלה ונחשבת להלבנת כספים", אמר אל-עבאדי שראה בכך גם מעין פגיעה בכבודה וריבונותה של עיראק. "תתארו לעצמכם מצב שבו מאות מיליוני דולרים מגיעים לארגונים חמושים. מה היה קורה במדינה? זה מתקבל על הדעת?".

למרות הכעס על התקרית המביכה אמר אל-עבאדי כי הם מעוניינים להגיע להבנות עם הנסיכות המפרצית העשירה - אך שם לא נותרו חייבים. שר החוץ הקטארי, מוחמד בן א-רחמן אל תאני, השיב אש עם גרסה משלו.

"קטאר רצתה להעניק את הסיוע הזה לממשלת עיראק כדי לשחרר את החטופים. אם ממשלת עיראק לא זקוקה לסיוע הזה אז הכספים האלה יחזרו לקטאר", אמר לאל-ג'זירה.

השלטונות בעיראק שללו את גרסתו של השר הקטארי. במשרד החוץ העיראקי הבהירו בהודעה כי הכספים נכנסו בצורה לא חוקית והוחרמו כדי להיאבק בתופעת החטיפות וסחיטת הכספים מצד החוטפים.

הניסיון להעביר את הכסף לידי הטרוריסטים גרם למבוכה רבה עבור קטאר שמתנגדיה רואים במקרה הזה הוכחה לכך שהיא תומכת בטרור במזרח התיכון, ושהיא חושבת שבכסף אפשר לקנות השפעה. "אמיר קטאר שלח מזוודות עמוסות במיליוני דולרים לחמושים בעיראק", נכתב בעיתון המצרי אל-יום א-סאבע. בין קטאר למשטר המצרי יש נתק על רקע תמיכתה בארגון האחים המוסלמים.

עדיין לא ברור מה יקרה לאותם מאות מיליוני דולרים שהוחרמו על ידי השלטונות העיראקיים וכעת קטאר רוצה אותם בחזרה. מה שכן ברור הוא שבשנים האחרונות קטאר השתמשה לא אחת בכספה כדי לסייע לשחרור חטופים באזור ובייחוד בסוריה.

בספטמבר 2014 שילמה הנסיכות 25 מיליון דולר לג'בהת א-נוסרה, הגלגול הקודם של שלוחת אל-קאעידה בסוריה, כדי לשחרר עשרות פקחי או"ם מפיג'י שנחטפו בגולן על ידי אנשי הארגון.

בדצמבר 2015 שיחקה קטאר תפקיד מכריע בעסקת חילופי שבויים בין השלטונות בלבנון לג'בהת א-נוסרה, שבמסגרתה שוחררו 16 חיילים ושוטרים לבנונים שנלקחו בשבי בקיץ 2014 בגבול סוריה לבנון. בתמורה שוחררו 13 אסירים איסלאמיסטים מהכלא הלבנוני וגם גרושתו של מנהיג דאעש, סוג'אי א-דוליימי, שנעצרה עם ילדיה בעת שניסתה להגיע ללבנון דרך סוריה. גם בעסקה הזו סביר מאד להניח שהיה מעורב כסף קטארי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר