התחשמלות? הכשת נחש? שומרים על הילדים בקיץ

הקיץ מגיע אל ארצנו, והוא נושא עמו ילדים סקרנים בבית ובחוץ. מהן הסכנות העיקריות ומה ההורים יכולים לעשות רגע לפני המיון? ראיון עם ד"ר גיורא וייזר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ילדים בשערי צדק (בריאות, שיווקי)

לשמור על הילדים בקיץ. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

תופעה שכיחה בקיץ שכנראה כל הורה מכיר היא מגפה של מחלות שלשולים, וירוסים שמגיעים לילדים בעיקר. כתוצאה מאותם שלשולים, הילד עלול להתייבש ולאבד נוזלים. גם לאחר פעילות גופנית של משחקים בחוץ והזעה מרובה, הילד יכול להתייבש. הסימפטומים הכללים הם שפתיים יבשות, עיניים שקועות והיעדר דמעות בזמן בכי, וגם עור יבש. אצל קטנים אפשר לבדוק לפי טיטולים יבשים או פחות מתן שתן מהרגיל, כמו גם ירידה במשקל עקב איבוד נוזלים.

התייבשות ומכות חום

כאשר הורה מבחין שיכול להיות שהילד התייבש, צריכים להביא לילד נוזלים אבל לא בכמות רצינית כדי שהוא לא יקיא. הדרך הטובה ביותר היא להתחיל במנות קטנות, שלוקים, ועדיפות לא רק מים אלא גם שיכיל מרכיב של מלח או סוכר בתוך הנוזלים. ישנן מיני אבקות שניתן לרכוש שמוסיפים אותן לנוזלים עבור אלו שסובלים מהתייבשות.

מתי מפנים למיון? כאשר ישנם סימני התייבשות ושאין אפשרות של החזרת נוזלים מספקת דרך הפה. גם אם הילד מקיא את הנוזלים או שמסרב לאכול או לשתות לאחר סימני ההתייבשות - דבר שמראה שהוא חלש מדי עקב ההתייבשות. דרך הטיפול במיון העדיפה היא לכניסה מאוזנת של נוזלים דרך הפה, ולילדים יותר מיובשים מוחדרים הנוזלים דרך הווריד. אבל, כאמור, ההעדפה במיון היא בהחדרת נוזלים דרך הפה, כולל מתן תרופות מסוימות להפסקת הקאות לפי הצורך.

בקיץ החם, מעבר להתייבשות ניתן לקבל גם מכת חום גם תוך כדי שתייה. אמנם שתייה עשויה למנוע מכת חום כי היא מקררת, אבל במקום חם מספיק, אם אתה לא מתקרר או שותה מספיק - אתה עלול לקבל מכת חום. המשמעות היא פשוטה: הגוף מתחמם ולא מצטנן. דוגמא מצערת וטרגית על כך היא השארת ילדים במכוניות. חימום יתר של הגוף במשך שעות. אם ברגע האחרון גילינו ילד שנשאר באוטו, עד שיגיע הטיפול הרפואי יש לקררו כמה ובמה שאפשר: מקלחת קרה, אם ליד סופר לשים בפריזר. דרך פשוטה היא להרטיב ולהדליק מזגן או מאוורר, ולתת נוזלים אם הוא בהכרה.

התייבשות ומכות חום. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

כמובן שהתייבשות ומכות חום הן רק חלק מהמקרים השכיחים של מיון ילדים בכלל ובעונת הקיץ בפרט. בכל חופשה ישנה עלייה מאד גדולה בעיקר בפציעות, חתכים, שברים שנגרמים מתאונות דרכים או תאונות אופניים. חשוב מאד לשים לב בדגש רב מאד על חבישת קסדה בזמן הנסיעה: "אין שום סיבה בעולם שילד ירכב על אופניים בלי קסדה", אומר ד"ר וייזר, "לא משנה מה הגיל ולא משנה מה מרחק הנסיעה".

ילדים מחוץ לבית: אופניים, נחשים ונפילות

הורים רבים לא מודעים לסכנות האורבות לילדים בלא קסדה שמונעת חבלות ראש חמורות ביותר. כל שנה ישנם 3-5 ילדים שמגיעים עם דימום מוחי שדורש ניתוח, הרדמה כללית, הנשמה וטיפול נמרץ ועוד ועוד ועוד - כל זאת בגלל נפילות באופניים. מקרים שהיו יכולים להסתיים בשריטה קלה בפנים ויד שבורה מקסימום. הנזק לטווח ארוך יכול להיות מאד משמעותי.

נחשים, עקרבים ועכבישים

גורם נוסף שעלול להזיק לילד במשחקים בחוץ הוא הכשת נחש, עקרב או עכביש. אמנם בצמוד למקומות מגורים אנחנו חושבים שלא נמצא את זה, אבל גם בעיר יש נחשים וישנן הכשות כל שנה.

איך נזהה עם ילד הוכש ומה עושים? הדבר הראשוני שנשים לב זה אם הילד צועק פתאום בלי סיבה. אבל לפעמים אם לא רואים את המזיק אז אי אפשר לדעת. לעתים רואים סימני הכשה של שתי השיניים באיזור, או שן אחת אם הייתה זו הכשה חלקית. חשוב מאד לנסות לזהות את הנחש עצמו: לא לנסות לתפוס את הנחש, בשום אופן, אלא לשים לב לצורה ולזהות של סוג הנחש. כך במיון, במידה והרופאים יצליחו להבין מהו הנחש הם יוכלו לטפל באופן מיטיבי. אפילו לצלם אותו לפני שהוא בורח.

אם הילד לא צעק, עדיין תוכלו לזהות את האפקט המקומי של ההכשה: נפיחות, אודם, או רגישות יתר באיזור ההכשה. בכל הכשת נחש יש במיידי לרוץ במיון. חשוב מאד: לא למצוץ את הפצע ולא לשים חוסם עורקים. אפשר לקרר קצת את האיזור ולהרגיע את הילד, ולפנות אותו לבית חולים.

בכל הקשור לעקרבים, נשיכה מהצהובים יותר משמעותית משחורים, אבל שניהם בעייתיים. העכביש הבעייתי נקרא שושן חום. בכל נשיכה כזו תתכן תגובה מקומית משמעותית ויש לפנות למיון במיידי.

נפילות

כאשר מטיילים בחוץ יש לשמור היטב על הילדים שסקרנים מאד ואוהבים לראות מה קורה למטה בצוק. כאשר ישנה נפילה מגובה לילדים אין שום שליטה, להבדיל ממבוגרים שאולי יצליחו ברגע האחרון לתפוס את עצמם. לילדים אין האינסטינקט הזה.

בכלל בנפילות ראש, ההורים צריכים לדעת מתי המקרה הוא רגע קצר של כאב ובכי ומתי יש לבדוק. נפילה שדורשת פנייה לבדיקת רופא מייד היא בנפילת ראש של תינוקות מתחת לגיל שנה - כל חבלה בראש צריכה בדיקה. בכלל הגילאים, אם בעקבות הנפילה יש אובדן הכרה לאחר החבלה, הקאות מרובות, כאבי ראש עזים או שינוי התנהגותי אחר - יש לבדוק.

אין שום סיבה בעולם לרכב בלי קסדה. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

בתוך הבית: זהירות מהתחשמלות והרעלות אלכוהול

האם שתייה חריפה מסוכנת לילדים? ההוראה הפשוטה היא שלילדים אסור לשתות משקאות המכילים אלכוהול. כמו כל דבר בחיים צריך במידה. יותר מדי שתייה חריפה יכולה להוביל להרעלת אלכוהול שמשפיעה על מערכת העצבים המרכזית שגורמת לערפול הכרה או איבוד הכרה לחלוטין, וכן פגיעה בדרכי הנשימה. כמובן שאם הילד שתה "שלוק" קטן, לא יקרה יותר מדי - הילד פשוט ישתכר. ההרעלה מתחילה כאשר הוא שתה מספיק והוא מתחיל להיות מערפל הכרה, מפסיק להגיב, לא נושם נכון, מקיא או נחנק וכדומה.

עד לטיפול הרפואי המיידי צריך להרחיק את האלכוהול מהילד. לפעמים לא שמים לב והילד בלי שרואים ממשיך לשתות עוד. בנוסף: אלכוהול הוא נדיף, וכמו במקרה של בליעת נפט, אם הוא נשפך על הבגדים יש להחליפם כי אחרת הוא ממשיך להשפיע. אם הילדים שיכורים במידה קלה, אפשר להביא להם לשתות מים או נוזלים, שמסייעים לפנות את האלכוהול יותר מהר. חשוב מאד לשמור על רמת הנוזלים של הילד שלא יתייבש.

התחשמלות היא מקרה שיכול להיות יותר שכיח כי הילדים מסתובבים הן בחוץ והן בבית. כמובן שלא לטפס על עמודי חשמל ולא לגעת בחוט חשמל חשוף. אולם בתוך הבית, במהלך החופש, הילדים הסקרנים יכולים לקחת מקלות או חוטי מתכת ולבדוק את החורים בשקע.

ברוב הבתים המתח החשמלי הוא נמוך ולכן ההתחשמלות היא חלשה ויכולה לגרום לכיווץ מאד חזק של השרירים בגוף - והילד פשוט "יעוף" עקב הזרם. סביר להניח גם שברוב הבתים הפקק יקפוץ כי הגוף מעביר מתח גבוה.

אולם, אם הפקק לא קפץ, והילד לא התנתק מהמקור החשמלי, חייבים באופן מיידי לגרום להפסקת ההתחשמלות שלו שיכולה להביא עד כדי מוות. איך עוצרים? הדבר הטוב ביותר הוא לנתק את החשמל. עדיף לרוץ לארון חשמל ולנתק את הזרם בבית. חשוב מאד לא לגעת בילד בידיים בניסיון להרחיקו מההתחשמלות כי אז אנחנו בעצמנו נצטרף לזרם ואל נעזור לילד. אם ארון החשמל רחוק, יש לקחת חומר מבודד כמו כסא עץ או פלסטיק ולנסות בכח להזיז את הילד ממקור החשמל ולקל טיפול רפואי מיידי.

אם הילד התחשמל ממתח נמוך ולרגע מועט, והוא מתנהג כרגיל, יש לשים לב אם ישנה כוויה ממקום ההתחשמלות, באצבעות או ברגליים. ניתן לבדוק אצל רופא בקופת החולים אם ישנן הפרעות קצב או פגיעה בשריר שרואים עד 6 שעות מההתחשמלות. בכל מקרה של איבוד הכרה כתוצאה מהתחשמלות יש לפנות מיידית למיון.

שמרו על הילדים, פקחו עיניים ותנו להם ליהנות מקיץ שליו, שקט ובטוח.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר