בעקבות סערת הריקוד בוותיקן

מסמך היסטורי חושף: זה יחס הקהילה היהודית לאפיפיור

יום אחרי ריקוד הרבנים ואנשי העסקים בפני האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן, נחשפת תעודת ההוקרה מהקהילה היהודית לאפיפיור בנדיקטוס הארבעה עשר, בה נכתב עליו - "באין דומה לך" (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
המסמך ההיסטורי והאפיפיור פרנציסקוס (באדיבות המצלם, צילום המכתב: בית המכירות הפומביות ‘קדם’, ירושלים)

יום אחרי הסערה שעורר ביקור הרבנים ואנשי העסקים אצל האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן, בו הם תועדו רוקדים ושרים מולו, מסמך היסטורי מרתק מוצע למכירה במכירה פומבית, המלמד אולי על פנים שונות בהתייחסות העם היהודי אל הוותיקן ואל האפיפיור.

עוד בנושא:

מדובר בתעודת הוקרה שהוענקה לאפיפיור בנידקטוס הארבעה עשר שכיהן בין השנים 1721-1740, על ידי הקהילה היהודית ברומא ומועמדת למכירה בבית המכירות הפומביות ‘קדם’, ירושלים.

תעודת ההוקרה (צילום: בית המכירות הפומביות ‘קדם’, ירושלים)

בתעודה המעוטרת הכתובה גם בעברית וגם בלטינית מופיעה הצהרת פתיחה: "מקהלת העברים אשר ברומא תשואות חן חן לרוממות האפיפיור... המולך בשלווה על כסא מלכותו, ברוך ארבעה עשר, על כי הפליא חסדו עמה בצדקת רב להושיע בזמן שנהר טיברי שטף ועבר על גדותיו מתחילת פיברארו עד שנת שבעה בו שנת א' ת' ש' נ' א'".

לאחר מכן מופיע טקסט ארוך ומפורט יותר, בעברית ולטינית, המשבח ומפאר את האפיפיור בלשון מליצית ולאחר מכן מודה לו על עזרתו: "...ובפרט על הטוב שקבלנו ממך באין דומה לך, יען כי בהיותנו נעים ונדים זעֵר שם זעֵר שם בגלל זרם מים כבירים שוטפים של נהר טיבירי שסבבונו אחר כך על כל צדדינו כמעט היינו עטופים ברעב ובחסר כל למדרך כף רגל לולי עזרתה לנו להחיותנו מתנה ידך הרחבה לִשְׁבֹּר לחם ומזון ולמצֹא חיים לנפשנו...".

בהמשך מופיע נוסח דומה המוקדש גם לחשמן - קרדינל סיליביו וולנטי: "לשר המתנשא מאד נכבד, החשמן סילויו ואלינטי, בעל הסוד מכל מעמד הקהִלה ומרוממות האפיפיור...".

הריקוד מול האפיפיור

הרקע ההיסטורי לתעודה זו הוא שבמשך מאות שנים (עד איחוד איטליה בשנת 1870) שימש האפיפיור, מלבד תפקידו כראש הכנסיה הקתולית, גם כשליטה החילוני של "מדינת האפיפיור". מסיבה זו היה גם בנדיקטוס הארבעה-עשר המכונה כאן בטקסט העברי "ברוך", שליטם הישיר של יהודי רומא ושאר היהודים שבשטח מדינתו. באותם ימים הוגבלו היהודים למגורים רק ברובע שהיה על שפת הנהר טיבר, ועל כן סבלו רבות משטפונות, בעת שהנהר עלה על גדותיו.

במקרה, יום אחרי התיעוד שעורר סערה ציבורית גדולה, מסמך זה העומד להימכר היום, מוכיח לטענת העוסקים בתחום כי היהודים לאורך ההיסטוריה ביטאו הערכה כלפי האפיפיור, כמו המשפט המופיע במסמך - "באין דומה לך", באם הדבר יכול להרבות שלום בין היהודים לנוצרים, ולמנוע שפיכות דמים ואנטישמיות בעולם.

עם זאת, העובדה שהיחס כלפי האפיפיור הוא יחס של כבוד כדי למנוע שפיכות דמים אין בכך כדי להתיר או להכשיר ריקוד בפני האפיפיור והצלב.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', אומר כי "המסמך הזה מוכיח כי גם בעבר היחסים בין היהודים לאפיפיור ידעו עליות ומורדות. לצד זאת הוא מהווה תזכורת לשינוי הכביר שחל במעמדו של העם היהודי ב-70 השנים האחרונות, כאשר גם היחסים הטובים של ישראל ושל העם היהודי עם האפיפיור הינם מעמדה של כח ולא מעמדה של חולשה ותחנונים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר