פייסבוק תחויב למחוק פוסטים של שנאה?

הרשת החברתית הגדולה בעולם חויבה בבית משפט באוסטריה למחוק מכל רחבי הרשת פוסטי שנאה שנכתבו נגד מנהיג מקומי. פייסבוק עדיין לא הגיבה להחלטה (דיגיטל)

בני סולומון | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, עושה ככל העולה על רוחה בכל הנוגע לסינון תוכן אך התפתחותה המטאורית וכמות המשתמשים הגדולה שלה מעלה סוגיות רבות גם לבתי המשפט בעולם שמתחילים להתייחס לפייסבוק בצורה רצינית יותר.

מפלגת "הירוקים" האוסטרית עתרה לבית המשפט בוינה בטענה כי יש לחייב את פייסבוק להסיר פוסטים המכילים הודעות שנאה שפרסמו גולשים נגד מנהיגת המפלגה אווה גלווישניג. לטענת אנשי המפלגה האוסטרית "לאפשרות של פרסום הודעות שנאה בפייסבוק יש השלכות בינלאומיות, לכן יש לחייב את פייסבוק למחוק הודעות שנאה של משתמשים בכל רחבי העולם ולא רק באוסטריה".

במפתיע או שלא, שופטי בית המשפט בוינה קיבלו את העתירה וקבעו כי על פייסבוק למחוק הודעות המכילות מסרים של שנאה או הסתה כלפי אדם מסוים. הם הוסיפו גם כי חסימת פרסומים כאלו באוסטריה בלבד, ללא מחיקה של פוסטים דומים מצד משתמשים במקומות אחרים בעולם, איננה מספקת ולא נותנת את הפתרון הנדרש וקבעו כי פייסבוק חייבת למחוק פרסומי שטנה גם מצד משתמשים ברחבי העולם ולא באוסטריה בלבד.

"יהיה קל לפייסבוק להפוך את ההליך הזה של מחיקת הודעות המכילות מילות שנאה לאוטומטי. עם זאת, לא ניתן גם לצפות מפייסבוק למחוק כל הודעה שמכילה מסרים דומים אך לא זהים לחלוטין לאלו שנמחקו", נכתב בפסיקת בית המשפט. בפייסבוק עדיין לא הגיבו לפסיקה של בית המשפט בוינה ואם נסתכל על ניסיון העבר פייסבוק צפויים להתעלם מהפסיקה התקדימית.

פייסבוק שפועלת מאירלנד המשמשת לה כמקלט מס מתעלמת מבתי המשפט המקומיים במדינות השונות, כולל ישראל ועד שנושא הרשתות החברתיות לא יעוגן בחוקים ברורים סביר להניח שפייסבוק תמשיך לעשות ככל העולה על רוחה בלא מפריע.

העתירה של המפלגה האוסטרית הגיעה לאחר שבחודשים האחרונים פנו מספר פוליטיקאים ואנשי ציבור באירופה לבתי משפט בדרישה לחייב רשתות חברתיות להסיר פרסומים פוגעניים או "חדשות מזויפות" כלפיהם.

ממשלת גרמניה אישרה כבר בחודש שעבר תוכנית במסגרתה ייקנסו רשתות חברתיות בסכום של עד 50 מיליון יורו במידה ולא יסירו פוסטים של שנאה במהירות האפשרית, כאשר גם האיחוד האירופי שוקל לחוקק סדרת חוקים שייגנו על אנשי ציבור מפני פוסטים של שנאה ברשתות החברתיות. רק חוקים כאלו ישנו את התנהלותה של פייסבוק ויחייב אותה לתת דין וחשבון על פעולותיה השונות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר