נתונים מבישים

רוב תלמידי 'אונו' החרדים - נכשלים בבחינות לשכת עוה"ד

מנתוני בחינות לשכת עוה"ד עולה כי רוב התלמידים החרדים בקריה האקדמית אונו נכשלים בבחינות. בלשכת עוה"ד מאשימים את הקריה האקדמית, וב'אונו' את הלשכה: "מפלים אותנו לרעה" (לימודים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
חרדי ב'אונו'. אילוסטרציה (צילום: Uri Lenz/ Flash90)

בשבוע שעבר שוב הגיע "יום כיפור" של בחינות הלשכה להסמכת עורכי דין. התוצאות העגומות מדברות בעד עצמן - אחוזי מעבר נמוכים מאוד.

מהנתונים של המועד האחרון עולה כי 56% מכלל הנבחנים שניגשו השנה לבחינה נכשלו. הציון הממוצע של 44% העוברים עמד על 61.4.

המכללות הקריה האקדמית אונו ושערי משפט, נמצאות גם השנה היו בתחתית הרשימה של אחוזי המעבר, עם ציונים מבישים לצד מכללת כרמל שחותמת את הרשימה. יצוין, כי נתונים אלו נוגעים לכלל המגזרים.

לטובת הקוראים שלא בקיאים בפרטים: לימודים לתואר ראשון במשפטים אינם מזכים בתעודה וברישיון כעורך דין אלא לאחר תקופת התמחות ומעבר של מבחן לשכה המבוצע על ידי לשכת עורכי הדין. בשנים האחרונות ישנה עליה עקבית בנהירה למכללות למשפטים של סטודנטים חרדים, ובמקביל ישנה עליה רבה בכמות עורכי הדין החרדים.

המכללה ללימודי משפטים שיש בה את מספר התלמידים החרדים הכי גדול הינה המכללה האקדמית אונו בה לומדים חרדים רבים.

בשנתיים האחרונות נרשמה עליה ברמת הקושי במבחני הלשכה ועימה ירידה חדה באחוזי המעבר דבר שהביא להגשת תביעות כנגד לשכת עורכי הדין אותן דחה בית המשפט ואף חייב את העותרים בהוצאות משפט.

במועד הבחינות הקודם עברו 16% מהנבחנים במבחני הלשכה שלמדו בקרייה האקדמית אונו - נתון מביך וחריג בהיקפו.

אם נפרט את זה למילים, מתוך אלפי התלמידים שמשלמים כ-70 אלף שקל לתואר ראשון במשפטים בקרייה האקדמית אונו רק מיעוט שבהם הופכים בסופו של דבר לעורכי דין. אמנם ניתן לעשות את הבחינה פעמים נוספות, אך עדיין מדובר בהפסד זמן משמעותי וכספי שפוגע קשות בתלמידים החרדים שבדרך כלל בעלי משפחות וצריכים להביא פרנסה לביתם.

אבי מוגרבי, סטודנט חרדי שעשה את המבחנים בפעם השלישית, חושב שראוי שהמכללה תתן דגש על הכנה ומיקוד לרבות סימולציות למבחני הלשכה כדי למנוע את התוצאות המביכות פעם אחר פעם.

בין היתר עולות טענות של סטודנטים כי ההתנהלות החופשית יחסית למוסדות לימוד אחרים דוגמת האוניברסיטאות בהן יש חובת נוכחות ברורה יותר, פוגעת בסופו של דבר בידע של התלמידים שלא מנצלים נכונה את המורים שניתנו להם ובסופו של תואר ניצבים מול הבחינות של הלשכה ונכשלים בהן.

לאחר המועד הקודם שוחח כתב "כיכר השבת", עם אפי נווה יו"ר לשכת עורכי הדין וביקש ממנו להתייחס לטענות על רמת הקושי של המבחנים והאשים את המכללות בנתונים המבישים. "במכללות ישנם נתוני כניסה נמוכים ופיקוח פחות הדוק על נוכחות מה שגורם לסטודנטים תחושת שאננות וגרוע מכך אי הבנה של המקצוע עצמו".

לשאלה האם יש קשר לכך שהסטודנטים החרדים חסרי מיומנויות למידה אקדמיות? השיב נווה: "חבריי הטובים הינם עורכי דין חרדים מהשורה הראשונה, אני כן מקבל את זה שצריכים להגמיש את נתוני הכניסה אך לא להגמיש את נתוני ההשתתפות וציוני הסיום"

מהקריה האקדמית אונו מסבירים את הכישלון של תלמידיהם בהפניית אצבע מאשימה כלפי לשכת עורכי הדין אשר לטענתם מתנהלת כ"גילדה" ומפלה אותם לרעה. "תוצאות הבחינה מוכיחות שוב", אומרים ב'אונו', "כי כל עוד האחריות על קבלה למקצוע תישאר בידי לשכת עורכי הדין, היא תמשיך להתנהל כגילדה, אשר מסרבת להכניס בשערי המקצוע עורכי דין נוספים, ותמשיך להילחם בכך מלחמת חורמה על גבה של הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל שלא מקבלת ייצוג הולם במערכת המשפט בישראל כיום".

חרדים בוגרי משפטים ב"אונו" - נתקלתם באפליה בלשכה? חושבים שמישהו אחר אשם בכישלון? כתבו למייל האדום (desk@kikar.co.il).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר