העסקנים רותחים מזעם

כך כ-20 משפחות קיבלו שטח ענק בהילולת הרשב"י במירון

ערב הילולת הרשב"י במירון, עסקנים חרדים מבקרים את ההחלטה להמשיך לאפשר לכ-20 משפחות להקים מתחמי אהלים וסוכות בסמוך לציון, זאת בעוד עשרות אלפי העולים סובלים מדוחק רב (בארץ)

בעיגול: מתחם האהלים (צילום אווירי)

מתחם אוהלים הממוקם כל שנה בכפר מירון בסמוך לציון הרשב"י בימי ההילולה, מעלה את זעמם של העולים להשתטח על ציונו של התנא ביום ההילולה בל"ג בעומר. לטענת המבקרים, אין צדק להקצות שטח כה גדול לטובת כמה משפחות בודדות, בעוד מאות אלפי החוגגים מצטופפים בשטח זהה כמעט לזה שמוקצה לטובת האוהלים.

יצויין, כי האוהלים מוקמים במירון כבר עשרות שנים, ובעבר המתחם היה קרוב יותר לציון הרשב"י אך עם השנים הורחקו מקימי האוהלים עד למתחם בו הם נמצאים היום בשל הצפיפות של המבקרים באתר.

"עד לפני כעשרים שנה, כמעט כל ההר היה מלא באוהלים" מספר עולה וותיק לציון, "אך עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה הורה מפקד מחוז צפון במשטרה דאז סנ"צ יואל שדה לפרק את כל האוהלים מסיבה ביטחונית". מאז כאמור, הורתה המשטרה על פירוק כל האוהלים לבד מכמה אוהלי השייכים לאותן משפחות שבידן 'חזקה' על ההקמה, והן הועברו למתחם סמוך שמוכשר לשם כך.

(צילום: פלאש 90)

מקימי המתחם מפקידים מידי שנה שיק ערבות בידי המשטרה בסך של כ-25 אלף שקלים בכדי להבטיח את פירוק האוהלים מיד עם סיום ההילולה.

שאלת האחריות על המתחם אינה ברורה. בראיון למרדכי לביא בקול חי אמש (שני) אמר מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים הרב יוסף שוינגר כי מנהל מקרקעי ישראל אמון על האחריות לשטח וכי הוא זה שמנפיק את האישורים באמצעות המשטרה. לדבריו, למקומות הקדושים אין אפשרות להורות על פינוי המתחם.

עסקנים הפועלים במירון בל"ג בעומר עמם שוחח 'כיכר השבת' טענו כי יתר הכנסות האורחים והאוהלים הממוקמים בעלייה להר נדרשים על ידי המשטרה להציג אישורי מהנדסים ואישורים ממשרד הבריאות על כל חלוקה קטנה של מזון, זאת בעוד מקימי מתחם האוהלים אינם נדרשים לכל זאת. יתרה מכך, הוא אומר, המדינה מעבירה תשתיות של מים ביוב וחשמל לטובת מתחם האוהלים.

ההדלקה בשנה שעברה (צילום: דוד לבייב)

עסקן אחר הפועל במירון אמר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי השנה הוקצה לחסידות ראחמסטריווקא שטח להדלקת המדורה בירכתי המושב. "לא יעלה על הדעת שאלפי חסידים יאלצו לרדת אל הכניסה למושב לצורך ההדלקה בצפיפות נוראה בעוד שכעשרים משפחות נמצאות במתחם אוהלים מרווח בסמוך לציון", אומר העסקן.

גורמים בכירים נוספים עימם שוחח 'כיכר השבת' תהו מדוע משפחות שמבקשות להשתתף בהילולא נאלצות לשלם אלפי שקלים על אירוח ולינה בצימרים במירון, בעוד ש"כמה משפחות מקימות לעצמן אוהלים במרחק של מטרים בודדים מציון הרשב"י ללא כל עלות".

יצוין, כי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים עושה כל שביכולתו למנוע אסונות במתחם האוהלים ומחייב את מקימי האוהלים להמציא אישורי מהנדס, הצבת אמצעי כיבוי, ואוסר שימוש בבלוני גז ובאמצעים העשויים לגרום לשריפה או לפגיעה בחוגגים בהילולה.

ציון הרשב"י (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

כמו כן, הצבת האוהלים במתחם מותנית בהתחייבות בפני המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים ולפיה העברות החשמל והתשתית יבוצעו בצורה תקנית וכי הצבת המבנים הארעיים יאפשרו מעבר תקין של בני אדם ושל כוחות החירום.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "ככלל, מהכניסה למושב מירון ועד מעלה ההר לא תורשה הקמת כל אוהלים. במידה וישנם כאלה, הם יפורקו. לגבי מתחם העליון - המרכז הארצי למקומות הקדושים הם שאחראים על המקום. באשר לנושא הרישוי, מאחר וקיימת קרבה בין חלק מהמבנים/אוהלים לקהל, המשטרה דורשת קבלת אישורי בטיחות בנושאי הגז, החשמל ועוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר