החרדים תמכו

סערה במליאת הכנסת עם אישור "חוק הלאום"

בתום דיון סוער, במהלכו נקרעו דפי החוק וח"כים ערבים הורחקו מהאולם, אישרה הכנסת בקריאה טרומית את "חוק הלאום". המשך החקיקה הושעה, גם בשל דרישת המפלגות החרדיות (פוליטי)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הסערה הגדולה בכנסת (צילום: ערוץ הכנסת)

הצעת 'חוק הלאום' שאושרה בתחילת השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה, עברה היום (רביעי) במליאת הכנסת בקריאה טרומית, בתום דיון מתוח. 48 ח"כים תמכו בחוק, בהם ראש הממשלה נתניהו, ו-41 התנגדו לה.

אף שעל פי סיכום הממשלה ההצעה לא תקודם בחודשיים הקרובים, עד לגיבושה של הצעת החוק הממשלתית בנושא, חברי הכנסת ממרצ ומהרשימה המשותפת זעמו על האישור הטרומי היום, זעקו כי מדובר ב"חוק האפרטהייד" והסעירו את הכנסת.

חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי ועבד אל חכים חאג' יחיא אך הורחקו מאולם הדיונים לאחר הפרעות חוזרות ונשנות ועימות מתמשך עם השר זאב אלקין (ליכוד) שייצג בדיון את עמדת הממשלה בנושא ועם מציע החוק ח"כ אבי דיכטר (ליכוד). זחאלקה אף נקט באקט המוכר של קריעת דפי הצעת החוק.

קורע את החוק לגזרים (צילום: ערוץ הכנסת)

התייחסותן המורכבת של המפלגות החרדיות מחד ושל סיעת 'כולנו' מאידך לחוק רגיש זה, הובילה להודעתה של שרת המשפטים איילת שקד כי הממשלה צפויה להציג בתוך חודשיים נוסח חדש שיהיה מקובל על כל סיעות הקואליציה.

הנוסח שאושר היום קובע, כי "הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי" ומבטל את מעמדה של השפה הערבית בישראל כשפה רשמית ומותיר אותה תחת ההגדרה העמומה: "בעלת מעמד מיוחד".

"זה יום שחור", קרא ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת). "שאלתי את עצמי למה ראש הממשלה מתנהג כמו נער מתבגר שאומר 'אני, אני, אני, הזהות שלי, הזהות שלי'. אתה מתחיל את קמפיין הבחירות שלך ומראה לעולם שאתה זה שכפית שהמדינה הזאת והארץ הזאת תהיה יהודית וגם שם עוד מכשול במקרה שטראמפ או מישהו אחר יביא שלום", אמר גנאים. "עד עכשיו מוכר הוויכוח בזרמים ביהדות שלא מוכר מיהו יהודי. איזו צביעות. איזו חוצפה. אין לכם הגדרה ל'מיהו יהודי'. המטרה ברורה: להדיר את זכותם של הפלסטינים הילידים על הארץ הזאת. טבעי שמי שרוצה לראות בעצמו את אדון הארץ, הוא מפחד מהשפה הערבית משום שהיא אומרת 'האדמה מדברת ערבית'".

החשש של החרדים מפרטי הצעת החוק, הוא בשל העובדה כי הוא חוק יסוד שבכוחו לגבור על חוקים אחרים. ש להם ניסיון מר מול בג"ץ שאיכשהו מצליח תמיד להשתמש בחוקי יסוד באופן המרע את הסטטוס קוו ביחסי דת ומדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר