לשחרר את העגונה

ביקורת נדירה של ביה"ד הרבני על משטרת ישראל

בביה"ד הרבני האזורי בת"א התקבלה לפני שלושה ימים החלטה קצרה אם כי ראוי לתת לה הד, ולא בכדי העתק ממנה נשלח אל השר לבטחון פנים ומפכ"ל המשטרה (משפט)

ביה"ד הרבני בביקורת נדירה למשטרה: שחררו העגונה. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"זה כחודשיים עוסקת מערכת בתי הדין הרבניים באופן אינטנסיבי בפרשת עיגונה המתמשך והאכזרי של [פלונית]", כך פתח אב"ד הרב שלמה שטסמן את החלטתו – אותה קיבל ביחידות – במסגרתה דרש סיוע ממשטרת ישראל באיתורו והבאתו של בעל שהותיר את אשתו ללא גט על אף שכבר שבע שנים השניים לא חיים ביחד.

המקרה עסק בבני זוג שהשתייכו למגזר החרדי-חסידי. הם נישאו בקנדה כדת משה בישראל לפני כחמש עשרה שנה, ומאז נולדו להם שלושה ילדים משותפים. "לפני כשבע שנים החל האיש לרעות בשדות זרים, פרק עול תורה ומצוות ועזב את הבית", תיאר הדיין הדיינים את התפרקותו של ביתם של בני הזוג.

מאז שעזב הבעל את הבית, ואף על פי שהוא מנהל חיי זוגיות עם אישה אחרת שאף ילדה לו בן, הוא עדיין מסרב לתת גט לאשתו. אמנם הצדדים התגרשו אזרחית בארה"ב כבר לפני כשנתיים, אך בכל הקשור להתרת נישואיהם היהודיים, הדיינים המשיכו וציינו כי "האיש עומד במריו ובסרבנותו חסרת הפשר, ולא מוכן להתיר את אשתו מכבלי עגינותה".

אין צורך להרחיב בנזקיהן של עגונות, שנקלעות למצב שבו הן "תקועות במקום", כאילו הזמן קפא, לא יכולות להקים בית חדש ולפתוח בחיים חדשים.

הדיין הוסיף כי במקרה זה, סרבנות הגט אינה הביטוי היחידי לחוסר הנורמטיביות של הבעל. "סרבן הגט אינו בוחל בעיסוקים ובעסקים מפוקפקים עם קבוצת חברים אשר מגבה את סרבנותו בנימוקים אידאולוגיים-דתיים מעוותים. חברים אלה גם מסייעים לסרבן הגט פעם אחר פעם להימלט מצווי הבאה ומעצר שניתנו ע"י בית הדין לשם הבטחת התייצבותו", כתב.

בהקשר זה הדיין הזכיר שאגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים משקיע מאמצים עצומים, ימים ולילות ממש, על מנת לאתר את סרבני גט בעזרת חוקרים פרטיים ותוך שימוש באמצעים טכנולוגיים.

הרב אפרים לוי. צילום: פוטו ספיד

שלא תהפוך ל"עגונת עולם"

הדיין הרב שטסמן הבהיר את הדברים ללא כחל ושרק, כשכתב כי "לצערנו, אנו נאלצים לקבוע כי עד עתה המאמצים לא נשאו פרי בשל חוסר מעש כמו גם מחדלים חמורים של המחוז הצפוני של משטרת ישראל. נציין כי קיים חשש ממשי שאם סרבן הגט לא ייעצר ויצליח, בדרך לא דרך, לצאת את הארץ עלולה האשה להישאר 'עגונת עולם'".

בהקשר זה וכן בהקשר הכללי של הסוגייה שעמדה על הפרק, הדיין הפנה לכך שלפני כשנתיים אחד מחבריו טבע את המושג "עגונה משטרתית" – תואר שבעיניו הולם גם את האישה כאן.

בסיכומו של דבר, הדיין קבע דיון שיתקיים תוך מספר ימים, אליו הורה לזמן את מפקד המחוז הצפוני במשטרת ישראל, או מישהו מטעמו, שיתבקש לתת הסברים על התנהלות המשטרה.

בסיום ההחלטה הדיין הורה כי העתק ממנה יישלח לשר לביטחון פנים, למפכ"ל משטרת ישראל ולמנהל בתי הדין הרבניים.

יש לקוות שהמשטרה, החל מן העומדים בראשה ועד אחרון מפקדי התחנות, תפנים ותכבד את נושא העגונות ותיתן יד למאבק בתופעה, כך שלא יהיה צורך בהחלטות נוספות מסוג זה, ועל מנת שהתואר המפוקפק "עגונה משטרתית" יעבור מן העולם.

  • ב"כ התובעת: טו"ר דבורה בריסק
  • ב"כ הנתבע: לא צוין

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: הרב אפרים לוי, טוען רבני ומגשר עוסק ב- דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר