איך תדע אם לילד שלך יש עקמת? ולמה צריך ללכת זקוף?

האם כל הליכה כפופה היא עיוות בעמוד השדרה? האם אפשר לראות עקמות קטנות? ומה צריך לעשות ששמים לב לשינויים אצל הילד? כל השאלות והתשובות עם ד"ר הראל ארזי, מנהל שירות לבעיות עמוד שדרה בילדים במחלקה האורתופדית בשערי צדק (בריאות, שיווקי)

איך מזהים עקמת אצל ילדים ולמה ללכת זקוף? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

קודם כל יש להפריד בין עקמת לבין יציבה כפופה קדימה. עקמת היא הפרעה תלת ממדית במבנה של עמוד השדרה אבל ההפרעה הנראית אינה כיפוף לפנים, אלא לצדדים. באופן רגיל, אם תסתכל מאחורה על אדם עם עקמת אזי תבחינו שעמוד השדרה נוטה הצידה, בכיוון ימין או שמאל.

רק במיעוט המקרים ניתן לאבחן את הסיבה להופעת עקמת, אם זה בגלל מחלה למשל, אבל ברור המקרים עדיין לא יודעים מה הסיבה.

ילדים שמפתחים עקמת לא נולדים אתה והיא מתפתחת בתקופה שבה העצמות גדלות, במרבית המקרים היא מפסיקה לאחר שהשלד מסיים לגדול. אצל בנות זה בדרך-כלל שנתיים אחרי קבלת המחזור הראשון, ואצל בנים בסביבות גילאי 17-20, אז העקמת בדרך כלל מפסיקה להתקדם.

עקמות קטנות לפעמים לא ניתנות לראות חיצונית אלא רק בבדיקת רופא, ולרוב הן לא מפריעות לתפקוד, לא משפיעות על כאבי גב, אלא הן נתפסות כמגבלה רק מבחינה האסתטית. אבל חשוב לבחון אם לילד יש עקמת כי אפשר למנוע את התקדמות העקמת ולא להגיע למצב שבו העקמת תגדל ותגיע אל מעל 50 מעלות מצב שדורש לעיתים אפילו ניתוח.

מה הסימנים של עקמת? כזכור, עקמת היא נטיית עמוד השדרה לצד, וישנן דרכים להורים לשים לב אם הילד מפתח עקמת. יש לבחון אם ישנו הבדל בגובה של הכתפיים, חלקי החזה נראים שונים (אחד בולט ואחד שקוע). כאשר מסתכלים על הילד מאחורה יש לשים לב אם ישנה גיבנות או גבנון על הגב, אם שכמה אחת יותר בולטת מן השנייה, אם קו המתאר של המותניים לא סימטרי ואחד יותר שקוע או יותר שטוח. לפעמים יש אי סימטריה של האגן וצד אחד נראה יותר גבוה.

תפקיד ההורים הוא חשוב כיוון שבימינו כבר לא עושים בדיקות לעקמת בבתי הספר כבר שנים רבות, והעקמת מתקדמת בגיל ההתבגרות. חשוב לזהות אותה שהיא עוד קטנה כי יכולים למנוע ממנה לגדול, כמו בעזרת מחוך. כאשר לא לשים לב בזמן, יכול להיות שהעקמת תגדל וככה נראה מבוגר עם עקמת גדולה שמצריכה ניתוח.

מאיזה גיל יש לשים לב? עקמות מתחילות להתפתח לרוב בגילאי 8-10 ולפי הסימנים ניתן לבחון אם צריך התייעצות רפואית. כזכור, ברוב המקרים לא ברור למה מתפתחת עקמת. זה פשוט קורה. במיעוט המקרים שיודעים מה הסיבה זה לרוב קשור במחלות קשות כמו שיתוק מוחין, תסמונות גנטיות, בעיות במערכות העצבים והשרירים ועוד.

אמנם אנחנו לא מזהים חיצונית עקמות קטנות, אבל היא יותר שכיחה באוכלוסייה ממה שחושבים: כ-10%. עקמות שמצריכות טיפול נמצאות ב-1% מהאוכלוסייה ושם היא שכיחה פי 10 בבנות יותר מאשר בבנים.

קצת נתונים: עקמת קטנה היא כזו שמתחת ל-50 מעלות, וקטנות ממש הן עד 25 מעלות. בינוניות הן בטווח של 25-50 מעלות. כאשר העקמת מ-50 מעלות ומעלה אלו הגדולות שמצריכות טיפול. העקמות הגדולות, 60-70 מעלות יוצרות הפרעה תפקודית ביציבה, והיא מקשה על התפקוד היום-יומי, ואפילו בישיבה. עקמות מאד גדולות, סביב 80-90 מעלות יכולות גם ליצור הפרעה בתפקוד הלב. זוהי מגבלה שלא מתים ממנה בדרך כלל, ח"ו, אבל עדיין מגבלה.

לכן, המסר להורים הוא ברור: יש לדעת שעקמת לא מושפעת מתהליך גידול הילד, אלא זה פשוט קורה ואין לכך סיבה ברורה. אמנם זו לרוב תופעה משפחתית, ואם למישהו היה עקמת במשפחה, יכול להיות שגם לילד יהיה. אבל בסופו של דבר, למחקר הרפואי עדיין אין תשובה גורם לעקמת. בנוסף, אם מזהים שיש עקמת יש מה לעשות בנידון. זו לא גזירה משמיים. יש להסתכל הילדים, ובעיקר על הילדות, ואם רואים את אחד הסימנים להביא לרופא. אם לא שמים לב לכך, בגיל יותר מאוחר העקמת כבר עלולה לגדול ולהצריך ניתוח. בכל ספק גשו לרופא שיבדוק אם זו עקמת.

בשונה מעקמת, הכיפוף קדימה שכל אמא אוהבת להגיד לילד ללכת זקוף, יכול להיות גם מעיוות במבנה של עמוד השדרה, מה שנקרא קיפוזיס. לקיפוזיס הקשור למבנה עמוד השדרה אין קשר להתנהגות מסויימת או אם הם ישבו הרבה זמן או אם התיק לבית ספר כבד מדי. כמו כל עיוות בעמוד השדרה, כל עוד הוא קטן אפשר לטפל ולעצור את הגידול על יד מחוך (חגורת גב), ואם העיוות כבר גדול אזי ישנו טיפול ניתוחי.

אולם תופעה שכיחה היא הליכה כפופה לא בגלל עיוות בעמוד השדרה , אלא פשוט כתנוחה שצריכה להשתנות. לרוב נראה זאת אצל נערות מתבגרות שההליכה הזו בשלב כלשהו נעלמת כאשר מתבגרים. אצל בנים בישיבה זה פחות עובר מעצמו, ואם הולכים כפוף אפשר לעבור טיפול שישנה את היציבה והכיפוף. לזכור ללכת זקוף, לחזק את הגב ואת חגורת כתפיים על ידי פעילות ספורטיבית.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר