חשש עולמי

האם מחר יתגברו הנזקים ממתקפת הסייבר?

ה'יורופול' שב ומתריע: מחר, עם תום החופשה, ישובו מיליוני עובדים לעבודתם, יפתחו את המחשבים ומחוסר ידע עלולים להפנות את מתקפת הסייבר גם למחשביהם (דיגיטל, ברשת)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
רק מעטים יחסית שילמו את הכופר. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

ארגון המשטרה הכלל-אירופי, ה'יורופול', הודיע בצהריים (ראשון) כי במתקפת הסייבר העולמית נפגעו עד כה יותר מ-100,000 ארגונים בלפחות 150 מדינות.

"יתכן שמספר האנשים שנפלו קורבן למתקפת הכופר והסחיטה באינטרנט יתברר כגבוה בהרבה, משום שסביר להניח שרק מחר, עם תחילת שבוע העבודה ברחבי העולם, יגלו רבים מחשבים נוספים שהותקפו. יש חשש שכשהם יפתחו את המחשבים תהיה התפרצות נוספת של הווירוס", הסביר אן אופ גן אורת', דובר הארגון.

לדבריו, "מוקדם עדיין לקבוע מי עומד מאחורי המתקפה ומה המניע שלו. האתגר המרכזי שאיתו התקשו גורמי אבטחת המחשבים להתמודד היה המהירות שבה התפשטה התוכנה הזדונית. ככל הידוע ל'יורופול', די קטן מספרם של האנשים שהסכימו לשלם כופר לאחראים למתקפה כדי שמחשביהם הנעולים ייפתחו לשימוש".

כפי שדווח, מתקפת הסייבר שנחשבת למתקפת הכופר הגדולה בהיסטוריה, החלה כבר ביום חמישי האחרון. היא פגעה בכ-16 בתי חולים בבריטניה, בהן היא גרמה לביטול ניתוחים ולחסימת הגישה לתיקים רפואיים של מטופלים.

ראיון עם ראש מטה הסייבר (צילום: ניצן דרור, ynet / דובר צה"ל)

גם חברת המשלוחים האמריקנית 'פדקס', יצרנית הרכב הצרפתית 'רנו' ומערכת הבנקאות ברוסיה, הן בין גופי הענק שנפגעו מהמתקפה חסרת התקדים.

חוקר אבטחת מידע בריטי בן 22, הפך לגיבור עולמי משום שהצליח לרסן את המתקפה ולהאט את תפוצת הווירוס, על ידי שגילה באקראי את כתובת השרת החריגה ששיתוף או פתיחה שלה מובילה לתקיפתם של אלו שעשו זאת. הצעיר חי עם הוריו בדרום אנגליה ורק מעט ידוע עליו, כי ביקש להישאר בעילום שם.

כזכור, התוכנה הזדונית נועלת את מחשבו של המשתמש ומאלצת אותו לשלם דמי כופר, כ-300 דולר, בתמורה לביטול החסימה. את הכופר נדרש המשתמש לשלם במטבע הווירטואלי ביטקוין. אם הנסחט אינו משלם את הכופר בפרק הזמן שהוקצב לו – הוא מאבד לנצח את הגישה לקבצים שלו.

בישראל לא פגעה מתקפת סייבר זו, עד כה, בין השאר בשל היערכות מוקדמת של הרשות הלאומית להגנה בסייבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר