המכינה החרדית

מתלמיד ישיבה לרפואה באוניברסיטה העברית - חלום רחוק?

לא רק מנהל עסקים ועבודה סוציאלית, המגזר החרדי הולך על כל הקופה. אז איך לומדים רפואה או משפטים באוניברסיטה העברית בלי ידע מוקדם, פסיכומטרי או תעודת בגרות? תכירו את המכינה החרדית שתיקח אתכם עד לתואר היוקרתי (לימודים, שיווקי)

תלמידי המכינה החרדית לאוניברסיטה העברית. (באדיבות המצלם)

המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית חוגגת ארבע שנים. אם פעם לימודים באוניברסיטה היו נחלת התיכונים, והציבור החרדי מצא את דרכו לתואר רק דרך המכללות, היום הפתרון נמצא קרוב מתמיד.

בראיון לכיכר השבת, מספר הרב נחמיה שטיינברגר, מנהל המכינה החרדית בשלוש השנים האחרונות, על הסיפוק הרב וההצלחה לראות סטודנטים חרדים באוניברסיטה היוקרתית מכל.

לימודים במוסד האיכותי ביותר

הרב נחמיה שטיינברגר רב בית הכנסת "אהל יצחק" בירושלים מביא את דרכו החינוכית לתוך המכינה החרדית. הוא עצמו בוגר תואר ראשון ושני בחינוך, ובדרך לתואר שני גם במחשבת ישראל, עם ניסיון של שנתיים כמנהל החינוכי בישיבת חכמי לב.

הביקוש למכינה החרדית באוניברסיטה העברית הוא גדול, ולא בכדי. האוניברסיטה היוקרתית מדורגת באופן קבוע בין המקומות ה-50-60 בעולם. כל שנה פונים אל המכינה 200-300 מתעניינים, אך רק 40 מתקבלים בשנה. עם ההצלחה, מקווים במכינה החרדית להגדיל את המכסה ל-50 תלמידים לשנה"ל הבאה שתיפתח בקרוב.

כמו בכל מכינה קדם אקדמית רוב התלמידים מגיעים ללא רקע מוקדם במקצועות החובה: מתמטיקה, עברית ואנגלית, בלי תעודת בגרות ובלי פסיכומטרי. אלו שמגיעים למכינה החרדית של האוניברסיטה העברית, הם אלו שהחליטו לא לוותר וללכת למקום האיכותי ביותר: "אנשים שפיתחו טעם טוב".

אוניברסיטה זה לא ביזנס

הרב נחמיה שטיינברגר מבחין בלימודים בין המוסדות השונים: "במכללה אתה לומד תכ'לס מה שצריך, באוניברסיטה לומדים את הסוגיות, אוהבים ללמוד עם סקרנות לעומק". בשונה מהמכללות שמתנהלות כעסק לכל דבר, "אוניברסיטה זה לא ביזנס. פה רוצים את הראש שלך, את היכולות שלך".

במכינה החרדית של האוניברסיטה העברית יודעים שבוגרי החינוך החרדי מגיעים עם פערי ידע ביחס לאוכלוסייה הכללית שלמדה בתיכונים וניגשה לבחינות הבגרות. לכן הם עורכים סמסטר קדם למכינה כדי לסגור את הפערים.

מה הרעיון שעומד מאחורי המכינה? ככלל, המכינות הקדם אקדמיות התחילו מבקשת המדינה לאפשר קבלה למוסדות להשכלה גבוהה גם לבוגרי תיכונים שלא סיימו בגרות ובעיקר עבור בוגרי הצבא שהתקשו להשלים את הפערים דרך בחינות הבגרות: "המדינה פנתה למוסדות הלימוד להשכלה גבוהה, ושאלו מה הן רוצות מהמועמדים ומה אפשר לעשות למענם". ככה בעצם קמו המכינות. ככל שהמוסד הקדמי יותר איכותי, כך המכינה הצמודה אליו תהיה יותר רצינית. ישנן מכללות שהדרישות שלהן נמוכות מאוד. באוניברסיטה העברית המכינה היא איכותית וברמה גבוהה. בשל כך תעודת מכינה של האוניברסיטה העברית קבילה גם במכללות, ונותנת יתרון רב לתלמידים כתעודה שפותחת להם דלתות למוסדות רבים.

הלימודים במכינה אינם קלים כלל. מסלול הלימודים במכינה החרדית שווה לגמרי למסלול של המכינה "הרגילה" באוניברסיטה, והחרדים נדרשים לעמוד באותו הסטנדרט. הלימודים מתקיימים כל יום בשבוע במשך שבע שעות ובסך הכול 35 שעות שבועיות. התלמידים במכינה החרדית לומדים מתמטיקה, אנגלית ועברית עם מקצוע בחירה לפי התלוי בסוג התואר אליו הסטודנט שואף להתקבל. במסלול המוביל למדעי הטבע מקצוע הבחירה הוא פיזיקה. במסלול מדעי הרוח והחברה ניתן קורס אקדמי תקני בתחום מדעי המדינה..

הדרך להגשים את החלום

הקבלה למכינה האוניברסיטאית מותנית במבחן פסיכומטרי אותו עוברים התלמידים בסיום קדם המכינה. במקביל לקורס קדם מכינה מתקיים קורס פסיכומטרי המותאם לתלמידים חרדים חסרי רקע באנגלית ובמתמטיקה. תתפלאו או לא אבל הממוצע של הפסיכומטרי בתום שלושה חדשי לימוד בקדם המכינה שווה לממוצע הארצי (550 !) והרוב המוחלט של תלמידי המכינה (97%) עובר אותו בהצלחה.

מה הסיבה לכך? הרב נחמיה שטיינברגר תולה זאת בסוג התלמידים המגיעים למכינה החרדית: "הפרופיל של מי שבחר ללכת למכינה באוניברסיטה העברית הוא של תלמידים מוכשרים ומשקיעים". עם כל הפוטנציאל, המכינה היאא הדרך שלהם להגשים חלום.

אותם בחורים שבוחרים ללמוד במכינה החרדית יודעים שעומדת בפניהם שנה לא פשוטה, והיא בעצם "לרציניים בלבד". לכן בעוד אחוז הנשירה בשאר המכינות החרדיות עומד על 40%, במכינה החרדית של האוניברסיטה העברית הוא עומד על 6% בלבד: "זו הטירונות של האקדמיה", אומר הרב נחמיה, "אבל אחרי שנה אתה סוגר את הפער לגמרי ומוכן כמו כל סטודנט לאוניברסיטה".

סטודנטים לרפואה חרדים בעברית. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
הגדלה

סטודנטים לרפואה חרדים - תחילתה של מהפיכה?

עם פתיחת המחזור החמישי כבר אפשר לראות ניצנים של הבוגרים הראשונים, במדעי המחשב, במשפטים ואפילו בתארים ארוכי טווח כמו רפואה ורפואת שיניים . כן, 2 בוגרים מהמכינה החרדית התקבלו לרפואה באוניברסיטה העברית - אחד המקצועות המבוקשים בישראל והקשים ביותר להתקבל אליו. בנוסף, מי שחשקה נפשו ברפואה אבל לא העמיד רף ציונים גבוה מספיק יכול לפנות לפרויקט צמר"ת, עתודה רפואית דרך הצבא, כאשר הלימודים הם על חשבון הצבא ותוך כדי הלימודים עוברים קורס קצינים. רף הקבלה דרך פרויקט זה נמוך במקצת מהרף הרגיל.

המרצים במכינה החרדית מגיעים מהאוניברסיטה העברית, כאשר כל תלמיד שמגיע מקבל את האופציה לליווי של חונך אישי מהאוניברסיטה שילווה אותו לאורך כל הדרך. המכינה מכווינה את הסטודנטים לתארים ומתאימה להם את סוג החוגים והפקולטות שמתאימים להם - ו היתרון המשמעותי בלימודים באוניברסיטה הוא היכולת לבחור בין עשרות אפשרויות שונות לתואר ראשון. יחד עם ליווי אישי מצוות המכינה עצמה: "הגודל מאפשר לנו יחס צמוד ואישי".

שכר הלימוד באוניברסיטה זולים משמעותית משכר הלימוד במכללות והוא כפוף לפיקוח ממשלתי. רוב התלמידים החרדים (85%) זכאים למלגת שכר לימוד מליאה עבור שנת המכינה (בכפוף לקריטריונים) רצונה של האוניברסיטה העברית לקדם בחורים מוכשרים מהגזר החרדי מביאה מלגות רבות. בהן קרן ידידות טורונטו המציעה מלגות קיום לזכאים ע"ס 12,000 ש"ח לשנת המכינה.

בחורים מוכשרים שעובדים קשה

בסופו של דבר, היתרון של המכינה על פני תעודת בגרות הוא רב. על מנת לסיים תעודת בגרות באופן שיאפשר קבלה לאוניברסיטה יש צורך במסלול לימודים באורך שנתיים, המכינה החרדית אורכת שנה.

כחלק מהניסיון של האוניברסיטה העברית להנגיש את לימודיה למגזר החרדי ניתנים במכינה החרדית בונוסים ייחודיים בקבלה לאוניברסיטה, לתעודת המכינה יתרונות רבים הן באחוזי קבלה, והן בבונוסים על יחידות נוספות. תלמידי המכינה החרדית שאינם מגיעים לסף הקבלה בחוגים השונים רשאים לגשת לוועדת חריגים, וישנה הצלחה רבה (90%) באישורי קבלה חריגים לתלמידים החרדים בוגרי המכינה.

אז התשובה לשאלה איך מתקבלים לאונבירסיטה היוקרתית בלי תעודת בגרות, היא פשוטה: אם אתם בחורים מוכשרים, רציניים שיודעים שהטופ נמצא בין בוגרי העברית ומוכנים לעבוד קשה למען ההצלחה - כדאי שתמהרי להירשם למכינה החרדית.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר