דו"ח המבקר • ראיון בלעדי

מנכ"ל הרבנות הראשית: לא נגבה משגיחי כשרות ששיקרו

ממצאי הדו"ח המטלטל של מבקר המדינה על מערך הכשרות בישראל לא הפתיעו את מנכ"ל הרבנות הראשית משה דגן שמסביר בראיון בלעדי את כל דרכי הפעולה שינקטו לתיקון הליקויים • צפו (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
משה דגן, מנכ"ל הרבנות הראשית בראיון (צילום: כיכר השבת)

לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה החמור על מערך הכשרות בישראל, פגשנו את מנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן, לראיון בלעדי, בו הוא מדבר על הכל. דגן, לא מוכן לגבות את המשגיחים שהצהירו על שעות עבודה פיקטיביות, מספר על הדו"ח שהרבנות הכינה כבר לפני שנה - הרבה לפני דו"ח המבקר - שם יש המלצות שייכנסו לתוקף בשנת 2018 וימנעו את כל המחדלים עליהם דיבר המבקר.

יודגש כי מבקר המדינה מרכז את הביקורת שלו על המועצות הדתיות, והמנכ"ל משה דגן שפעל לצד הגר"ד לאו להביא דו"ח שיסדיר את הנתונים אינו מוזכר בדו"ח מבקר המדינה.

"לא הופתענו מהממצאים של המבקר, אנחנו נערכים לתיקון של הליקויים הללו", אומר דגן בפתח הראיון. "כידוע, הרב הראשי הגר"ד לאו, כבר לפני שנה וחצי, הקים ועדה מייעצת שתטפל בכל נושא הכשרות. הגענו לכלל מסקנה אחרי ישיבות רבות, הגענו להמלצות, הגשנו אותם בפני הרב הראשי שאימץ את המסקנות הללו וגם הביא אותם בפני מועצת הרבנות שאישרה אותם".

על המשגיחים שהצהירו על שעות עבודה לא רלוונטיות, ביניהם משגיחים שעבדו למעלה מ-24 שעות ביממה, אומר דגן כי "אנחנו לא ניתן גיבוי לתופעות כאלו, אלו תופעות פסולות. התופעות הללו התאפשרו בעקבות זה שהמערכת לא הייתה מסודרת. בתפקידי הקודם כסמנכ"ל במשרד הדתות אפיינתי מערכת כשרות שתעשה סדר בכל הדברים הללו. כשהמערכת הזו תיושם היא תדרוש מהמשגיחים לדווח על נוכחות, אפליקציה בה ידווחו על הנוכחות".

דגן מתייחס לעובדה שמשגיחים אחראים על מספר עסקים במקביל ואומר כי "לא יהיה מצב שמשגיח יעבוד וייתן השגחה בכמה עסקים במקביל, המציאות הזו היא פסולה, המערכת הזו לא תאפשר למשגיח להיות אחראי על כמה עסקים במקביל".

"כמובן", מדגיש מנכ"ל הרבנות, "שמי שמדווח על שעות פיקטיביות - אנחנו לא ניתן לזה גיבוי, זה פסול לחלוטין. זה מוציא את דיבת המשגיחים רעה".

משה דגן בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

נתון מדהים ומדאיג בדו"ח המבקר, רוב המשגיחים בישראל לא מוסמכים לתפקיד

דגן: "תעודות ההסמכה הללו ניתנות על ידי הרבנות הראשית. בעקבות דו"ח המבקר, הוצאתי מיד קול קורא לכל הרשויות המקומיות בכדי שהמשגיחים יעברו קורס הסמכה. הדרך עוד נכונה לנו לראות באמת את התוצאות".

משה דגן מבקש להדגיש: "אין כיום שום חקיקה שמחייבת את זה, זה נוהל פנימי, הרב המקומי הוא זה שמוסמך לקבל את משגיח הכשרות. אנחנו בעד ההסדרה של הנושא".

סעיף נוסח של דו"ח המבקר מדבר על מצב בו המפקח משמש גם כמשגיח, מפקח של עצמו

"אם תופעה כזו קיימת זה פסול, תופעה לא תקינה, המצב הזה ייפסק", אומר דגן ומדגיש כי הוועדה המייעצת טיפלה גם בנושא הזה, וכי התפקיד יפוצל.

סיכום דו"ח מבקר המדינה

באשר למצב בו קרובי משפחה של בכירים במועצות הדתיות ממונים לתפקיד משגיחי כשרות, אומר דגן: "כשאנחנו מדברים על הסדרת ניגוד עניינים, הנושא הזה יקבל ביטוי ותהיה הסדרה. כמובן שיש פה ניגוד עניינים, לדעתי זו לא תופעה, יש פה את האחריות של יו"ר המועצה הדתית והרב המקומי".

צפו בראיון המלא עם מנכ"ל הרבנות הראשית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר