מתווה הכותל, חוק הכותל, רפורמים ובג"צ - כבתבנו הפוליטי עושה סדר

רצונם של הרפורמים לנעוץ את רגליהם בכותל המערבי, הופך למשבר מתגלגל ופגישות של הנציגים החרדים בענין - אחת מהן התקיימה הערב. כתבנו הפוליטי עושה סדר בנושא הסבוך. צפו (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ב באייר תשע"ז | 18.05.17
ליצמן, דרעי וגפני לצד הכותל המערבי ואחד ממכתבי דרישותיהם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בתום פגישה שהתקיימה הערב (חמישי) בין ראשי המפלגות החרדיות לבין הרבנים הראשיים, עדכנו הראשונים כי המתווה אותו הם מציעים כעת כולל את הגדלת שטחה של רחבת "הכותל הרפורמי", שמדרום לכותל, ובכך לומר לבג"ץ שכעת רחבה זו ראויה ומתאימה ואין צורך להעניק לרפורמים משהו מעבר לכך.

כמו כן, כפי שדווח ב"כיכר השבת", השרים ליצמן ודרעי וח"כ גפני מציעים לבטל את המועצה הציבורית שעלולה לתת הכרה לרפורמים, מאחר ובה אמורה להיות להם נציגות.

הנציגים החרדים אף חזרו בפני הגאון רבי דוד לאו והראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף על הבטחתם לבטל - בהחלטת ממשלה - את המתווה הקודם שלדבריהם אושר שלא על דעתם.

בישיבה הערב אף עדכנו הפוליטיקאים כי 'חוק הכותל' החדש ישמש רק כאיום אם בג"ץ יקבל החלטה נגד החרדים או שהממשלה תתנגד לבטל את מתווה הכותל הקודם. - מה שאומר שכעת בש"ס לא מתכוונים לקדם את הצעת החוק המדוברת.

מתווה הכותל, הרפורמים, חוק הכותל, בג"ץ - אלו רק חלק מהביטויים שחוזרים על עצמם בכל התקופה האחרונה. אז בואו נעשה קצת סדר

בחודש ינואר, 2016, אישרה הממשלה את "מתווה הכותל" שנועד להכשיר רחבת תפילה לרפורמים, רחבת תפילה מעורבת לגברים ונשים, זאת בתמיכה שקטה של המפלגות החרדיות. התקשורת החרדית, בהובלת "כיכר השבת", מתחה ביקורת חריפה, ראשי המפלגות החרדיות נלחצו ונעמדו על הרגליים בכדי לבטל את המתווה הבעייתי.

ההתנגדות החרדית הובילה לעצירת מימוש המתווה בפועל, ארגונים שונים עתרו לבג"ץ בדרישה שיחייב את הממשלה ליישם את מתווה הכותל.

במקביל, ביקשו הרבנים מראשי המפלגות להוביל להחלטת ממשלה חדשה בנושא ותנועת ש"ס דרשה לחוקק את "חוק הכותל", שבינתיים נגנז אך כעת המפלכות החרדיות מנסים שוב לקדמו.

מהו חוק הכותל? בחודש חשוון, חשפנו ב"כיכר השבת", את החוק. מדובר בחוק שיזם השר אריה דרעי, שביקש להסדיר את רחבת הכותל, שתהיה אורתודוקסית, זאת באמצעות הסדרת מעמדו של רב הכותל.

כשבועיים לאחר מכן, הונחה הצעת החוק על שולחן הכנסת. דרעי הצהיר והבטיח כי החוק יעבור בכל מחיר, אך מאז, העניינים נתקעו ובש"ס לא קידמו את הצעת החוק.

בינתיים, בתחילת חודש בשבט, נפגשו ראשי המפלגות החרדיות עם הרבנים הראשיים לישראל. בפגישה, ביקשו הרבנים שלא להסתפק בתיקון המתווה אלא להעביר החלטת ממשלה שהמתווה שאושר בתחילת 2016 - מבוטל. השרים החרדים התחייבו ואכן עוד באותו היום הם פנו בדרישה לראש הממשלה לבטל את המתווה.

ומה קרה? המתווה לא בוטל. והחרדים? לא לוחצים שהוא יבוטל. "ראש הממשלה יודע מתי יש דרישה לצאת ידי חובה ומתי מתעקשים, כנראה שלא התעקשו", הסביר גורם בלשכת נתניהו.

בחזרה לחוק הכותל. החודשים חולפים והחוק עדיין לא מקודם. בש"ס טענו בתחילה כי החוק מתעכב בשל חילוקי דעות עם היועץ המשפטי לממשלה, אך לאחר מחכו הודיעו כי החוק לא יקודם עד להחלטת בג"צ.

בשבוע האחרון, שלף אריה דרעי את הצעת החוק ממרתפי הכנסת וביקש שוב לקדמו. הוא נפגש עם ראשי הסיעות החרדיות בעניין והיום דן בנושא עם הרבנים הראשיים.

האם יש סיכוי שחוק הכותל יעבור? התשובה היא: 'ישראל ביתנו' של ליברמן ו'כולנו' של כחלון - מתנגדים לחוק, הם הודיעו שיצביעו נגד, בעקבות כך לחרדים אין רוב להעביר את החוק. במקביל, בג"צ צפוי לפרסם בקרוב את ההחלטה שלו בעתירות שהוגשו על מתווה הכותל. במצב כזה, החוק הופך להיות "חוק עוקף בג"ץ".

עכשיו תחליטו אתם האם יש לכך סיכוי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר