"זה יום מדהים"

נקודת מפנה ביחסים: ארה"ב וסעודיה חתמו על עסקת ענק

ארה"ב וסעודיה סגרו עסקת נשק היסטורית בשווי 350 מיליארד דולר. "נקודת מפנה בין ארצות הברית לעולם הערבי" אמר שר החוץ הסעודי. טראמפ: "זה יום מדהים". ביום שני יגיע לישראל (עולם, מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
טראמפ בסעודיה. היום (צילום: הבית הלבן)

בחודשים האחרונים, מאז נבחר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונקט שורת צעדים נגד פליטים מוסלמים מהמזרח התיכון, כמעט לא היה מי שהאמין שדווקא הוא יהיה זה שיביא לדף חדש ליחסים בין ארה"ב והעולם הערבי. אבל בסוף השבוע האחרון נפתח ביקורו של טראמפ בסעודיה - והדברים נראים אחרת לחלוטין.

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר, אמר כי הביקור של טראמפ במדינה ועסקת הנשק הענקית שחתמו שתי המדינות מהווים "תחילתה של נקודת מפנה בין ארצות הברית לעולם הערבי האיסלאמי". רקס טירלסון, מזכיר המדינה האמריקני, אמר במסיבת העיתונאים שהתקיימה בריאד כי העסקאות שנחתמו בין המדינות מגיעות לשווי של 350 מיליארד דולר.

(הבית הלבן)

על פי הדיווחים, סעודיה תרכוש מיידית מארה"ב נשק בשווי של 110 מיליארד דולרים. שאר העסקה ימומש במהלך העשור הקרוב. עסקת הענק כוללת בין השאר טנקים, ספינות מלחמה, מכ"מים, טכנולוגיות סייבר ומערכות הגנה אוויריות.

עאדל אל-ג'ובייר, שר החוץ של סעודיה, אמר כי שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני על חשיבות כינון השלום בין ישראל והפלסטינים, הוא הוסיף כי מלך סעודיה הביע אופטימיות בנוגע לדרכו ונחישותו של טראמפ בנושא הישראלי-פלסטיני.

טראמפ סיכם את יומו הראשון בסעודיה ואמר כי מדובר ב"יום מדהים". הוא הוסיף: "השקעות מדהימות בארצות הברית. הקהילה הצבאית שלנו מאוד שמחה. מאות מיליארדי דולרים של השקעות בארצות הברית ומשרות, משרות, משרות. אז אני רוצה להודות לכל הסעודים".

במהלך הפגישה שקיימו טראמפ ומלך סעודיה, לחש המלך לטראמפ בנוגע למלחמות בסוריה: "סוריה הייתה פעם אחת המדינות המתקדמות ביותר. הפרופסורים שלנו הגיעו מסוריה. הם שירתו את הממלכה. לצערנו, גם הם הביאו חורבן על מדינתם. אתה יכול להרוס מדינה בשניות".

ביקורו של טראמפ במזרח התיכון, במהלכו יגיע גם לישראל, נערך בצל ההסתבכויות האחרונות של טראמפ עם התקשורת בארה"ב. ב"ניו יורק טיימס" דווח בסוף השבוע כי טטראמפ אמר לגורמים רוסים כי "פיטרתי את קומי המשוגע, הוסר ממני לחץ גדול". במקביל, רשת CNN דיווחה כי בבית הלבן החלו להיערך לאפשרות של הדחת הנשיא טראמפ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר