מי אחראי למדינת עולם שלישי?

הבעיה אינה במירון, אלא במניעת חינוך הולם, חינוך שיאפשר לבוגרי המגזר לבחור בדרך של פרנסה בכבוד למי שזקוק לכך. הכרה שיש יהודים מחוץ לחומות ואנו מצווים לקבלם (דעות)

אריאלה פישר | כיכר השבת |
אריאלה פישר (צילום: אסתי דוד )

בשבוע שעבר, בעקבות תקלות לוגיסטיות ותחבורתיות במירון, השר ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני דרשו מרוה"מ להקים צוות שיקבע ניהול ותקצוב ארוך טווח של אתר ציון הרשב"י. עוד מנגנון שולי וקל לסחיטת כספים בטענה של הזנחת אתר התיירות השני בגודלו בישראל, על פי דברי גפני. מדובר בתקיפות מוגזמת ביחס לאירוע חד שנתי, כשעולי מרון עולים מרצונם ומודעים לעומסים, גפני בעצם הדרישה הזו מגלה כמה הוא מזניח את כלל ישראל בשאר השנה.

הזנחה שהשלכותיה הרות אסון במובנים הלאומיים, רוחניים ופיזיים. נושאים בוערים הרבה יותר מקצת עומס בלג בעומר.
ישנה הבחנה חדה בין גישת הדתיים הלאומיים לבין החרדים באופן הם תופסים את כלל ישראל. הדתיים הלאומיים רואים עצמם חלק מעם ישראל והם שוקלים את דרכם בתורה לאור זה. לעומתם, החרדים רואים עצמם כיישות נפרדת ולכן אדישה כלפי רווחתם של הלא חרדים, בין ברוחניות ובין בגשמיות.

כאשר ל"ג בעומר נופל במוצ"ש אחת ההשלכות היא חילול שבת המוני, בזמן שכוחות הביטחון וההצלה נערכים לאירוע ההמוני. וכן יהודים נוספים שאינם שומרי שבת שידליקו מדורות בעוד השבת בעיצומה. לכן, משרד החינוך בהמלצת הרבנים מהציונות הדתית ביקשה לדחות את המדורות ליום ראשון. חז"ל היו הרבה יותר רדיקלים כאשר הם ביטלו את תקיעת השופר כשראש השנה יוצא בשבת, למנוע ספק חילול שבת. על אחת כמה וכמה, מדורה שאינה מצווה ואשר תגרום לחילול שבת ודאי. אך כל הסיטואציה הזאת זכתה להתעלמות מצד המגזר החרדי. הסיבה העיקרית, כי אף אחד מהמגזר החרדי לא יחלל שבת, אז למה שישנו את התוכניות שלהם למען הלא חרדים?

דוגמא נוספת, המדינה פועלת לחקיקה משמעותית להחלת ריבונות על מעלה אדומים. לחוק זה השלכות לאומיות גדולות ולמעשה זו התחלת תהליך החלת הריבונות על חלקים מיהודה ושומרון. ההשלכות הפוליטיות של צעד היסטורי חד צדדי זה, הן עצומות ויש לנו חלון צר לביצוע העניין. ישנם דעות לכאן ולכאן של בעד ונגד החקיקה אבל אין ספק בחשיבות הנושא. והנה יש לנו את ח"כ משה גפני וסיעתו שההשלכות הלאומיות ממש לא מעניינות אותו. העניין היותר בוער אצלו מאוד צר ונקודתי. בית ספר חרדי במעלה אדומים, שראש העיר מנסה להעביר לירושלים. ראש העיר במעלה אדומים מנסה להגביל נוכחות חרדים במעלה אדומים. בשל כך, מגיע מצידו של גפני וסיעתו כי יצביעו נגד חוק הריבונות על מעלה אדומים. אין לו שום בעיה שכל עתיד יהודה ושומרון יהיה תלוי בפרט שולי צר שקשור למגזר החרדי, הגם שבזה יכול להמיט אסון על עתיד כולנו.

אין זה מצדיק את פועלו של ראש העיר הנ"ל. אם ישנה קהילה חרדית במעלה אדומים אז ודאי עליו לדאוג להם לחינוך הולם. אך מאבק זה צריך להתקיים בזירה אחרת, לא על גב ובמחיר כבד של שאר עם ישראל ובפרט של יהודי יהודה ושומרון שרובם, איך לומר, לא חרדים. מפתיע? לא ממש.

זה לא הכל. אין כל בעיה עם המאבק שלו עבור בית ספר חרדי במעלה אדומים. זה לגיטימי בהחלט. אך הצביעות מרחיקת לכת, כאשר ישיבה חרדית תיכונית (חכמי לב) קיבלה הצעה למגרש בשכונות מעורבות בירושלים אך צעדיהם נהדפו על ידי עסקנים ותושבים. גפני לא יצא להגנתם, מכיוון שהוא מתנגד למוסד. זאת ועוד, איפה ניתן למצוא קהילה חרדית סובלנית לקהילות לא חרדיות שבאות ורוצות להשתמש במקורותיה? האם ביתר, קרית ספר ומודיעין עילית, מקבלות דתיים לאומיים וחילונים ומממנות את מוסדות החינוך שלהם? אין ספק שלחרדים במעלה אדומים מגיע מוסד משלהם, אך בד בבד מצופה מגפני שיסייע בהתאם לעקרון הזה, גם לקהילות לא חרדיות המבקשות להתמסד באזורים חרדים מובהקים, זעקות הקוזק הנגזל כאן מצביעות על מוסר כפול, וחוסר הגינות יסודי.

גפני, התייחסת להיותנו מדינת עולם שלישי, אכן צעד ראשון, ההכרה בכך שיש בעיה. אך הבעיה אינה במירון, אלא במניעת חינוך הולם למגזר, חינוך שיאפשר לבוגרי המגזר לבחור בדרך של פרנסה בכבוד למי שזקוק לכך. מניעת הכשרה מקצועית מהמגזר היא הדרך שלכם להשאיר את המגזר קטן חלש ותחת שליטה אליטיסטית. בדיוק כאותן מדינות עולם שלישי המאופיינות בהומוגניות בכפייה, שבטיות ותרבות בידול. הגיע הזמן כמגזר, שנכיר בכך שאנחנו חלק ממערכת גדולה ומסועפת. הכרה שיש יהודים מחוץ לחומות ואנו מצווים לקבלם. שירותי דת, בטחון, חינוך ובריאות, לא מופיעים יש מאין, משום מקום, לך ובקר בכל מדינת עולם שלישי. חובה עלינו לתמוך ולחזק את המערכות המדיניות שלנו, כדי שנוכל להמשיך את קיומנו כאן. הראיה שלנו צריכה להיות כלל מערכתית. גפני, כנציג ציבור בכנסת ישראל אתה מראה שההשלכות הלאומיות אינן רלוונטיות. כל מה שרלוונטי זה בית ספר קטן אי שם במעלה אדומים. הרי לכם תרבות בידול.

אריאלה פישר, פעילה חברתית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר