אאא

בעבר המליץ משרד הבריאות למתן את צריכת מוצרי הסויה מאחר ואלו עלולים להזיק לבריאות, אך בחוות דעת רשמית מהחודש הוא כותב: "צריכת סויה הינה בטוחה" ואך משפרת את הבריאות.

בנייר עמדה רשמי של עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל ומשרד הבריאות נכתב, כי בטיחותה של צריכת הסויה נכונה "בכל שלבי החיים - לרבות ינקות, ילדות והתבגרות הן בקרב גברים והן בקרב נשים". היא אף עשויה לספק יתרונות במצבים בריאותיים שונים.

העומד מאחורי שינוי העמדה הדרמטי, הוא מחקר המפריך את הטענות שהוצגו עד כה לגבי הסויה, ביניהן שהיא גורמת להתפתחות מואצת כיוון שפולי הסויה מכילים תכונות הדומות להורמון האסטרוגן, וכן שהיא גורמת לעיכוב בגדילה אצל פגים (עד 1,800 גרם).

במחקרי עבר שנערכו בארצות הברית אף נטען, כי צריכת מוצרי הסויה בגיל הינקות עשויה לפגוע גם בתפקוד הכבד.

כאמור, לפי הפרסום בעיתון themarker, כל הממצאים הללו הופרכו בבדיקה האחרונה שהסיקה כי לא נמצא כל קשר בין צריכת סויה לבין התפתחות מוקדמת, שיתכן כי אכילת סויה בגילאי הגדילה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן בגיל בגרות וכי אין בעיה לצרוך אותה אפילו בתקופת היריון והנקה.

זאת ועוד, בגיל המעבר יש ביכולתם לסייע בהפחתת תדירות גלי החום, כי אף ביכולת הסויה לסייע במיני מחלות כגון סרטן ומחלות דם - כך על פי נייר העמדה החדש שנסמך על חוות הדעת של אגודת הסרטן האמריקאית.

יתרה מכך, נכתב, נמצא כי צריכת סויה עשויה לסייע במניעת סרטן הנשים, וקשורה בסיכון מופחת לתמותה ולהישנות הגידול בקרב חולות ושורדות סרטן.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

בהקשר למחלות לב ולכלי דם נכתב: "לצריכת סויה עשויה להיות השפעה מיטיבה על רמות שומני הדם, יחד עם זאת מחקרים לא העלו ממצאים חד משמעיים באשר לקשר בין צריכת סויה לבין הפחתת תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם".

את המפנה השרמטי בעמדת משרד הבריאות מסכמת רונית אנדוולט מנהלת אגף התזונה במשרד: "ב-2005 עשו סקירה שהיתה מעודכנת לאותה תקופה שאמרה כי כדאי להגביל את צריכת כמות המוצרים שמכילים סויה, ונכון להיום אנחנו חושבים שאין חשש".

"ב-12 השנים שחלפו מאז פרסום הנייר הקודם הצטברו מחקרים רבים ומקיפים בנושא ההשפעות הבריאותיות של הסויה. נייר העמדה מהווה סקירה מעמיקה ונרחבת של קרוב ל-200 מחקרים. הנייר נכתב במטרה לגבש עמדה עדכנית לגבי בטיחותה של צריכת סויה מצד אחד, ותועלותיה הבריאותיות האפשריות מצד שני".

עם זאת, מציינים במשרד, יש לשים לב כי רבים מתחליפי חלב הסויה מעדני הסויה עתירים בסוכר וההמלצה היא לחפש דווקא את אלו בטעם הטבעי וללא תוספות הסוכר, וכן להעדיף לצרוך סויה בצורתה הטבעית או בעיבוד מינימאלי: טופו, אדממה, משקה סויה ללא תוספת סוכר, פולי סויה יבשים וטמפה.