פני הרוע

"התפלל ברחוב בקולי קולות": סלמן עבדי, המחבל ממנצ'סטר - פרופיל מלא

העובדה שהצעיר המוסלמי הילך חופשי, כשכל הסימנים הראו על היותו מפגע פוטנציאלי, היא כישלון מהדהד של ה-MI5, המקבילה הבריטית לשב"כ. כך היו חייו, לפני שרצח 22 בני אדם במנצ'סטר (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
המחבל המתאבד, סלמן עבדי (צילום: מתוך הרשתות החברתיות, ynet)

המשטרה הבריטית פרסמה את זהותו של המחבל המתאבד מפיגוע התופת בהופעה במנצ'סטר שלשום בו נרצחו 22 בני אדם. מדובר בסלמן עבדי (22), יליד בריטניה ממוצא לובי.

בבדיקת שירותי הביטחון הבריטיים עלה, כי עבדי היה מוכר להם כאדם עם פוטנציאל מסוכנות, לאחר יציאותיו לארצות ערב כמו לוב וסוריה, מהראשונה הוא חזר ממש לפני מספר ימים מאחד מביקוריו.

רובין סימקוקס, פרשן בריטי לענייני טרור וביטחון לאומי, אמר ששירותי הביטחון הבריטיים יודעים על מאות צעירים בריטים שמהווים איום פוטנציאלי על הממלכה. לדבריו, "עבדי נחשד בטרור בבריטניה. ב-MI5 (המקבילה הבריטית לשב"כ) הכירו אותו. הם ידעו שהוא מהווה איום פוטנציאלי, אבל לא חשבו שהוא מהווה איום מיידי".

מסתבר כי את שנות ילדותו העביר המחבל בעיר בה ביצע השבוע את הרצח ההמוני, מנצ'סטר, בשכונה שבה חיה קהילה לובית גדולה, ולאחרונה הוא החל ללבוש גלבייה ולהתפלל במסגד מקומי שבעבר הואשם שמשמש חממה לגידול ג'יהאדיסטים, כחלק מתהליך הקצנה דתית אותו עבר.

צווחות אימה וניסיונות בריחה נואשים מזירת הפיגוע (צילום: מתוך Kyia Zaremba ו-@SorinHadarau בטוויטר)

סלמן נולד ב-1994 להורים שברחו מלוב של קדאפי כפליטים והשתקעו בבריטניה. בתחילה התגוררה משפחתו בלונדון, אך בהמשך עברה לאזור מנצ'סטר. עבדי למד בבית ספר מקומי ולפני 3 שנים התחיל ללמוד מנהל עסקים באוניברסיטת סאלפורד, אך בשלב מסוים הפסיק את לימודיו. "הוא לא הגיע לשיעורים ולא התחבר כל כך טוב עם הסטודנטים", דיווח דובר האוניברסיטה.

האימאם של המסגד, מוחמד סעיד אל-סאעטי, מספר כעת שסלמן לא אהב לשמוע את אזהרותיו מהסכנות הטמונות בארגון דאע"ש. "עבדי היה קיצוני מסוכן. הוא הראה לי את פני השנאה אחרי שדיברתי איתו על דאעש. הרגשתי שהאיש הזה לא אוהב אותי. זה לא מפתיע אותי", אמר האימאם.

לדבריו, "כשהוא עבר לידי, אנחנו המוסלמים מברכים זה את זה ויכולת לראות שהוא לא אוהב אותי משום שהוא לא בירך אותי. עבדי פקד את המסגד פעמים רבות, אבל הוא לא היה חבר שלי, לא היה קרוב אליי. הבנתי שהוא לא מחבב אותי משום שנלחמתי בדאעש בתפילות יום השישי".

כזכור, בדאעש נטלו אמש אחריות לטבח המחריד במנצ'סטר, ובהודעה רשמית של ארגון הטרור נמסר: "אחד מחיילי החליפות הניח מטעני נפץ בתוך ריכוזי הצלבנים בעיר מנצ'סטר. מה שיבוא בעתיד יהיה קשה ונורא יותר עבור עבדי הצלב". דאעש מסר שהפיגוע "נועד לנקום עבור דתו של אללה, להפחיד את עובדי האלילים ולהגיב על ההתקפות שלהם נגד אדמות המוסלמים". שרת הפנים הבריטית אמרה שעבדי היה מוכר לשירותי הביטחון הבריטיים ושהיא כלל לא הופתעה שדאעש נטל אחריות לפיגוע.

שכנים של משפחת עבדי בדרך אלסמור במנצ'סטר מתארים שסלמן הלך ונעשה לאחרונה יותר ויותר אדוק. "הם משפחה לובית והם התנהגות בצורה מוזרה. לפני כמה חודשים סלמן התחיל להתפלל תפילה מוסלמית ברחוב בקולי קולות. הוא זימר בערבית", סיפרה השכנה לינה אחמד. חבר של משפחת עבדי סיפר שהמשפחה הייתה "מאוד דתית" והוסיף שרובה חזרה ללוב והותירה בבריטניה את סלמן ואחיו הבכור איסמעיל. לשניים שני אחים נוספים. רשת "סקיי" בשפה הערבית פרסמה הלילה מסמך שלפיו אביו של המחבל ממנצ'סטר היה ברשימות של מנגנוני הביטחון הלוביים עוד בתקופת שלטונו של קדאפי כנראה והוגר כפעיל של ארגון הטרור אל קאעידה.

תושבי השכונה מסכמים, כי הם הופתעו לגלות שהצעיר שהתגורר בסמוך אליהם הוא האיש שפוצץ את עצמו בתום ההופעה המוזיקלית, רצח 22 בני אדם ופצע עוד כ-60, בהם ילדים רבים, בטבח שזעזע את אירופה בכלל ואת בריטניה בפרט - בה עלתה היום הכוננות הביטחונית לדרגה הגבוהה ביותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר