יום ירושלים

נשק ממלחמת ששת הימים התגלה בעפר הר הבית. צפו

ממצאים רבים שנחשפו לאחרונה בעפר שסונן מהר הבית מספרים את סיפור שחרורה של ירושלים במלחמת ששת הימים. מדובר במקלע כבד, מחסניות נשק וקליעי רובה. צפו (מענין)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
קליעי 9 מ"מ ששימשו לתת מקלע עוזי (צילום: טל רוגובסקי, מתוך Sifting Project ביוטיוב)

כל כלי הנשק שנמצאו, עם תיעוד מרתק מימי המלחמה. צפו (צילום: טל רוגובסקי, מתוך Sifting Project ביוטיוב)

לפני כמעט 20 שנה הוציא הוואקף המוסלמי מהר הבית, בחפירה בלתי מבוקרת, כמות של כ-400 משאיות עפר, שנשפך בנחל קדרון. בפרויקט סינון העפר, התגלו לאחרונה פריטי תחמושת רבים שהיו שם מימי מלחמת ששת הימים.

בממצאים שעלו בסינון ישנם עשרות פריטים המעידים על הקרבות סביב חומות העיר העתיקה ועל כניסת צה"ל להר הבית במלחמה זו. להלן רשימה חלקית:

מחסנית של תת-מקלע עוזי ששימש באותה עת כנשקם האישי של הצנחנים ושל מפקדי צה"ל; מספר קליעים בקוטר 9 מ"מ ששימשו כתחמושת לעוזי; מספר תרמילי קליעים המתאימים לתחמושת זו, על אחד מהם שיובא מחו"ל מסומנת שנת הייצור "1956" ועל תרמיל 9 מ"מ נוסף, משנת ייצור 1952, מופיעות האותיות העבריות "מ.י.ת." – מדינת ישראל, תע"ש.

כדור חסר קליע, תחמיש בקוטר 7.62 מ"מ משנת ייצור 1957 שיכל לשמש לצורך ירי רימונים נגד טנקים מרומה רימונים (ררנ"ט) שהיה מורכב על גבי קנה רובה FAL או FN מתוצרת בלגיה שהיה בשימוש נפוץ בצה"ל בתקופה זו.

2 קליעי 0.5 ממקלע כבד מסוג בראונינג (צילום: טל רוגובסקי, מתוך Sifting Project ביוטיוב)

התגלו גם 2 קליעים בקוטר 0.5 אינץ' שנורו ממקלע כבד מתוצרת בראונינג, והמומחים מציינים כי מצב הקליעים מעיד שהם נורו במהלך הקרבות ופגעו בקירות של מבני אבן, מה שגרם לעיוות חוד הקליע. יתכן כי קליעים אלו הגיעו מהאש שהשיבו כח הסיירת והשריון אל עמדות הלגיון בחומת הר הבית המזרחית בקרב בגשר הקדרון.

מפעל הסינון שנוסד בשנת 2004 מנוהל על ידי ד"ר גבריאל ברקאי ויצחק דבירה (צויג), בחסותה של אוניברסיטת בר אילן. הסינון שפסק לפני כשישה שבועות התבצע בסיוע רשות הטבע והגנים ועמותת אל עיר דוד (אלע"ד). מימון המחקר של הממצאים מתבצע כעת מכספי תורמים פרטיים באמצעות הקרן לקידום הארכיאולוגיה בישראל.

מנהלי הפרויקט השיקו לפני כחודש וחצי קמפיין מימון המונים עבור המשך פעילות המחקר לשנה זו באתר של קבוצת הד סטארט, ולפני כשבועיים מומש יעד זה. כעת מנהלי הפרויקט ממשיכים לפנות אל הציבור הרחב בבקשה להרחיב את הסיוע כך שיאפשר את הרחבת היקף תחומי המחקר.

היום, ביום ירושלים, לכבוד שנת ה-50 לאיחוד ירושלים, תערך בכיכר המרכזית ברובע היהודי תצוגה פתוחה לציבור של כלי הנשק והירי הקדומים והחדשים שנתגלו בסינון העפר מהר הבית, החל מימי הבית הראשון ועד לימינו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר