פרויקט שבועות

תורה על גלגלים: ראיון עם מגיד השיעור בקו 402

"כמעט בכל יום אנשים חוזרים בתשובה בשיעור שלי" מספר הרב בנימין קירשנבוים, שמוסר מזה כ-16 שנה שיעור תורני בקו 402. ומה הוא עושה עם נוסעים שמתנגדים לשיעור (שבועות)

הרב בשיעור באוטובוס (צילום: באדיבות המצלם )

"כמעט בכל יום אנשים חוזרים בתשובה בשיעור שלי", נפתחת השיחה שלי עם הרב בנימין קירשנבוים, מוסר השיעור הקבוע בדף היומי באוטובוס קו 402. "היום התחלתי את השיעור כמו בכל יום, בחיזוק בענייני השבת, ובאמצע הנסיעה עלה חייל חילוני. הצעתי לו לחבוש כיפה ולהקשיב לשיעור, הוא שמע כמה סיפורים על האדמו"ר מקאליב ואנשים שראו ישועות בזכות שמירת שבת ואמר לי בתום הנסיעה: 'אני רוצה להתחיל לשמור שבת'. הענקתי לו ספר על הלכות שבת, ובעזרת השם אני מקווה שהוא יתחיל בשמירת השבת".

זה קורה בכל יום. אין כמעט אדם חרדי הנוסע בקווי התחבורה הציבורית 402 ו-422 בין הבירה ירושלים לעיר התורה בני ברק שאינו מכיר את היהודי עם הרמקול שמשמש בדרך כלל מדריכי טיולים, שעולה על האוטובוס ומוסר שיעור בדף היומי לעשרות הנוסעים. קוראים לו הרב בנימין קירשנבוים. הוא נמצא בסוף העשור השישי לחייו, מכהן כגבאי של האדמו"ר מקאליב ומתפעל את השיעור הנייד באוטובוס.

המשתתפים בשיעור אינם קבועים. כל מי שעולה לאוטובוס משתתף בשיעור, פסיבי או אקטיבי - אבל הוא בפנים. השיעור מתובל בסיפורי צדיקים, מעט הלכה ובעיקר דף יומי, שעה אחת של דברי תורה בדרך לעבודה, ללימודים או לבית.

את השיעור ייסד הרב קירשנבוים לפני 16 שנה, בעקבות מעברו של האדמו"ר מקאליב לירושלים. "אני צריך לנסוע אל הרב'ה כל יום, ובהמלצת הרב'ה פתחנו "בר בי רב" על גלגלים". הוא מספר כי: "כל יום, לפחות כ-110 אנשים זוכים לקבל דברי תורה. אבל זה לא הכל, הרבה אנשים 'חיקו' אותי וייסדו גם כן שיעורים דומים בנסיעה מאשדוד ומקריית גת. אני שמח על כל שיעור כזה שנוסד" אומר הרב קירשנבוים.

לשאלתנו אם הוא נתקל מידי פעם בהתנגדויות של נוסעים, מספר הרב קירשנבוים כי בעבר "הנהלת אגד הוציאה מכתב לנהגים, בו נאמר כי אין לאפשר לקיים שיעורים באוטובוסים. לדבריו, "מספר רב של נהגים אמרו כי הם מסכימים לקבל קנסות העיקר שיהיה שיעור תורה בנסיעה". עם זאת הוא מציין כי "יש מידי פעם גם נוסעים שמתנגדים בחריפות לשיעור שאני מוסר, אבל תמיד אני שואל את הנוסעים אם הם מעוניינים לשמוע שיעור, ואם יש רוב של הנוסעים - אני מוסר". ויש לרב קירשנבוים הצדקה לכך: "מרן הרב קנייבסקי אמר פעם שאם רוב הציבור מעוניין לשמוע שיעור תורה, אז לא חייבים להקשיב למי שלא מעוניין בשיעור".

עם זאת, מציין הרב קירשנבוים כי לא אחת הוא נאלץ לרדת מהאוטובוס בעקבות השיעור. "לפני כמה חודשים התחלתי למסור שיעור ברכבת הקלה בירושלים, והנהג אמר ברמקול שהוא עוצר את הרכבת אם אני לא מפסיק את השיעור. אז ירדתי והמשכתי את השיעור ברכבת הבאה". מקרים דומים חווה מגיד השיעור גם באוטובוסים, "היו פעמים שהחלפתי אוטובוס כמה פעמים ברצף כי הנהגים התנגדו לשיעור. הכלל אצלי פשוט - אני לא נוסע באוטובוס סתם בלי לזכות את הציבור בשיעור תורה".

לסיום, אנו מבקשים ממגיד השיעור סיפור פיקנטי שריגש אותו במיוחד. "לפני כחודש אני הולך ברחוב, ואדם אחד מניח לי יד על כתפי ומראה לי בטלפון תמונה של תינוק. 'הילד הזה בזכותך' אומר לי האיש ומספר, 'אני נהג באגד, פעם אחת אמרת שיעור אצלי באוטובוס ובסיום השיעור אמרת 'מי שברך' לכל מי שהבטיח להקפיד על שמירת שבת, אני הצטרפתי והבטחתי להקפיד על שמירת שבת. לאחר תשעה חודשים נולד לי נכד, וזה אחרי ארבע שנים בהם בתי לא זכתה לפרי בטן'".

הרב קירשנבוים מפטיר לסיום: "אני לא מתרגש מזה, כל יום רואים נסים אצל מי שקובע עתים לתורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר