בעקבות ההדלפות

דיווח: בריטניה לא תשתף מידע עם ארה"ב

הבריטים זועמים על ההדלפות לתקשורת האמריקאית על הפיגוע במנצ'סטר ומאשימים בכך את גורמי המודיעין האמריקאי. מיי אמורה לפגוש היום את הנשיא טראמפ (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
תרזה מיי בביקורה בבית הלבן (צילום: Official White House Photo by Shealah Craighead)

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, תביע היום (חמישי) את דאגתה בפני נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההדלפות של המודיעין האמריקני של ממצאי זירת פיגוע ההתאבדות במנצ'סטר. עיתון ה"גרדיאן" הבריטי דיווח ששני המנהיגים צפויים להיפגש בפסגת הברית הצבאית נאט"ו בבריסל התחנה האחרונה של טראמפ במסעו זה.

רשת "סקיי" הבריטית דיווחה שממשלת בריטניה "זועמת" על שורה של הדלפות פרטי חקירת הפיצוץ במנצ'סטר ארנה שבו נרצחו 22 בני אדם ועשרות רבות נפצעו. מקור במודיעין הבריטי אמר לעיתון "פייננשל טיימס" שגורמי ביטחון בממלכה שוקלים לא להעביר יותר מידע רגיש לוושינגטון בעקבות שורת ההדלפות האחרונה לתקשורת האמריקנית מחשש לסיכון חיי בריטים.

גם רשת ה-BBC דיווחה מבלי לייחס לגורם מסוים שבריטניה הפסיקה לשתף את ארה"ב במודיעין על חקירת הפיגוע במנצ'סטר.

אמש חשף העיתון "ניו יורק טיימס" תמונות של התרמיל שבו נשא כנראה המחבל סלמן עבדי בן ה-22 את המטען ושל המתג שבו הפעיל את הפצצה. זאת במקביל לפרסומה של ההערכה של סוכנויות המודיעין הבריטיות שהמחבל ממנצ'סטר לא פעל לבדו, אלא היה חלק מרשת טרור שפעיליה עדיין מסתובבים חופשיים - הערכה אשר נשענת בין השאר על הממצאים בזירת הפיגוע. לפי ההערכות, העיתון האמריקני השיג את התמונות מהמודיעין האמריקני - שקיבל את התמונות מהמודיעין הבריטי.

ה"ניו יורק טיימס" פרסם תמונות של התרמיל הכחול שבו נשא המחבל את המטען, של הנפץ שהחזיק כנראה המחבל בידו השמאלית ושל אומים וברגים שהכיל המטען כדי להגדיל את הסיכוי לפגיעה חמורה בקורבנות. העיתון דיווח כי לצד ההנחה שהמחבל נשא את המטען בתיק הכחול קיימת האפשרות שהוא הסתיר אותו באפודה שחורה, אך בהתחשב במקום שאליו נהדפה גופת המחבל – סביר יותר להניח שהמטען היה בתרמיל.

ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי העובדה שרוב גופות 22 ההרוגים נמצאו במעגל כמעט מושלם סביב המקום שבו התפוצץ המחבל מחזקת את ההנחה שמדובר במטען שהורכב בקפידה ושהברגים, האומים והמסמרים ששולבו בו פוזרו בו באופן שווה ומתוכנן היטב. גם מאפיינים אחרים של המטען מלמדים שהאדם שייצר את הפצצה רצה להפחית את הסיכוי שהתוכנית תיכשל:

בנוסף, החוקרים מצאו בזירה סוללת 12 וולט – סוללה חזקה פי שניים מסוללות שמוצאים בדרך כלל בפצצות המונחות בתרמילים או בחגורות נפץ ככל הנראה כדי למנוע מקרה של כשל

מפקדי המשטרה הבריטית התייחסו הלילה להדלפת המידע מחקירת הפיגוע במנצ'סטר לתקשורת האמריקנית, והזהירו כי מדובר ב"הפרה של האמון בין בריטניה לבין ארה"ב" שעלולה לפגוע בחקירה.

"אנו מעריכים מאוד את היחסים החשובים שיש לנו עם שותפים סביב העולם מתחומי המודיעין, אכיפת החוק והביטחון. היחסים הללו מאפשרים לנו לחבור זה אל זה ולשתף מידע רגיש שמאפשר לנו להילחם בטרור ולהגן על הציבור בארצנו ומחוצה לה", אמר הדובר מטעם מועצת הפיקוד של המשטרה הלאומית (NPCC), על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס. "כשהאמון הזה מופר זה פוגע ביחסים הללו, ופוגע בחקירה שלנו וגם באמון הקורבנות, עדי הראייה ומשפחותיהם. הנזק הזה אפילו גדול יותר כשמעורבת בעניין חשיפה של ראיות פוטנציאליות בעיצומה של חקירת טרור".

כתב רשת BBC הבריטית לענייני ביטחון, גורדון קוררה, אמר שגורמי ממשל בריטיים מאמינים שגורמים באכיפת החוק בארה"ב הם אלה שהדליפו כנראה את התמונות לתקשורת האמריקנית ולאו דווקא הבית הלבן שהואשם לאחרונה בהדלפת פרטי מודיעין לידי הרוסים.

בבריטניה גם זועמים על כך שפרטים רבים על המחבל המתאבד התפרסמו בתקשורת האמריקנית פחות מ-24 שעות לאחר הפיגוע במנצ'סטר. שרת הפנים הבריטית אמבר ראד אמרה שהיא "התעצבנה" מחשיפת פרטים מחקירת הפיגוע ואמרה לממשל האמריקני ש"זה לא צריך לקרות שוב". למרות דבריה של השרה הבריטית, דלפו לאחר מכן תמונות מזירת הפיגוע, בהן חלקי הפצצה, כתמי דם ותיק הגב שאותו נשא המחבל המתאבד סלמן עבדי.

מקור במשרד החוץ הבריטי אמר לרשת BBC שהדלפת הממצאים מזירת הפיגוע גרמו ל"חוסר אמון ותדהמה" בקרב הממשלה בלונדון. לדבריו, הנושא "הועלה בכל רמה אפשרית על ידי הרשויות הבריטיות בפני האמריקנים".

פגישת טראמפ ומיי בפסגת נאט"ו בבריסל תיערך בשעה שמשטרת בריטניה עדיין חוקרת את רשת הטרור שלכאורה סייעה למחבל המתאבד עבדי לבצע את הפיגוע הקטלני. שמונה בני אדם, בהם אחיו הבכור של עבדי ואישה אחת, נעצרו על ידי המשטרה הבריטית בשורה של פשיטות על בתים במנצ'סטר, וויגאן ונאניטון כמו גם מעצרו של אביו של המחבל בלוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר