תכנית מהפכנית

סוף לאלימות המשטרתית? - כל שוטר יצולם

בתום פיילוט ניסיוני רחב היקף, הוחלט במשטרה להצמיד מצלמות גוף לכל שוטר כדי לתעד את התנהגותו - במטרה לשפר את רמת האימון הציבורי בגוף שנתפס כאלים (משטרה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

בעוד כשנה כל שוטרי הסיור והתנועה בישראל ישרתו כשלגופם מוצמדות מצלמות גוף, כך הוחלט לאחרונה במשטרת ישראל בתום ביצוע פיילוט מקיף שנמשך כחצי שנה.

על פי הפרסום בעיתון 'הארץ', אף הוחלט לעשות שימוש בסרטונים שהפיקו המצלמות בבתי המשפט, משום שהסרטונים לכאורה לא משאירים כל מקום לפרשנות של מה שקרה באירועים שבהם הוגשו כתבי אישום נגד חשודים.

השוטר היכה את נהג המשאית

השוטרים שיקרו בעדותם, המפגין החרדי זוכה

המפגין נאחז באדמה, השוטר דורך עליו

בחודשים אוגוסט 2016 עד ינואר 2017 ניהלה המשטרה פיילוט שבחן התקנת מצלמות גוף על שוטרי תנועה וסיור. הדבר נעשה בארבע תחנות: באר שבע (13 שוטרים), פתח תקוה (25 שוטרים), איילון (23 שוטרים) וזבולון (41 שוטרים). גם הזרוע המבצעית של אגף התנועה במרחב נגב, יחידת המקומות הקדושים ומרחב דוד בירושלים השתתפו באופן חלקי בניסוי שכלל בסך הכל 138 שוטרים.

במשטרה הגדירו את הפיילוט "משנה מציאות" במפגש בין אזרחים ושוטרים, וכדבר העשוי להביא לשינוי משמעותי במידת אמון הציבור הנמוך במשטרה. צילום האירועים על ידי השוטרים אמור לתת מענה לתיעודים שעושים אזרחים למפגשים עם משטרת ישראל ושעולים לרשתות החברתיות. לטענת המשטרה, הדבר גיבש בשנים האחרונות דעה שלילית על המשטרה.

אלימות משטרתית קשה (צילום: צוות תיעוד עמונה)

הפיילוט לווה בסקר שעשתה המשטרה בקרב הציבור, כטרום פיילוט, בו התברר כי רק 46 אחוז מהאזרחים מביעים אמון במשטרה המקומית במקום מגוריהם. לאחר תחילת הפיילוט נעשה סקר נוסף בין מקבלי השירות משוטרים עם מצלמה, ולפיו חלה עלייה של 10 אחוז באמון שניתן למשטרה המקומית.

בסיום הפיילוט דיווחו השוטרים שהיתה להם שליטה טובה יותר והבנה טובה יותר של האירוע, ושמשך האירוע התקצר. השוטרים טענו שנזהרו בלשונם ובהתנהגותם, דבר שאומת בצפייה בסרטונים. השוטרים העידו שחשו ביטחון רב במילוי המשימה. מתברר, שהכרזה מקדימה על צילום ותיעוד האירוע משפרת את הטיפול בו. שימוש במצלמת הגוף גם מונע הישנות אירועים באותה כתובת או עם אותו אזרח. לפי הניסוי, כדי להשיג את האפקט המקסימלי של מצלמת הגוף, על השוטרים להודיע מראש לנוכחים באירוע שהוא מתועד.

במשטרה מסכמים, כי ממצאי הניסוי בו הותקנו מצלמות על גופם של השוטרים, כדי לתעד את פעילותם ואת המפגשים בינם לבין אזרחים, הראו כי לנוכחות מצלמה יש השלכות חיוביות על עבודת המשטרה, החל בשיפור בהתנהגותם של השוטרים ועד לשלב הצגת הראיות בבית המשפט. בתחנות שבהן נערך הניסוי היתה ירידה של 25 אחוז בתלונות הציבור נגד שוטרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר