אאא

בעולם המערבי נהוג לעבוד כ-8 או 9 שעות ביום, יש מקומות שבהם נהוג לעבוד אף הרבה יותר שעות בכל יום, אבל שורה של מחקרים מראים כי זו גישה מיושנת ולא יעילה לעבודה. אם רוצים להיות יעילים ככל האפשר, מומלץ לוותר על השיטה הזאת של מספר שעות קצוב ורצוף ולנסות גישה שונה.

יום העבודה של 8 שעות נוצר במהלך המהפכה התעשייתית, וזאת כניסיון לצמצם את מספר שעות העבודה הפיסית שהעובדים נדרשו לסבול במפעלים. פריצת הדרך הייתה אימוץ גישה אנושית יותר לעבודה לפני יותר מ-200 שנים, אולם יש שטוענים כי היא אינה רלוונטית לעולם של היום. לפי טראוויס בראדברי, מומחה לאינטליגנציה רגשית ומייסד החברה TalentSmart, הגישה המיושנת לעבודה לפיה אנחנו נדרשים לעבוד כמו אבות אבותינו שמונה שעות ביום כמעט בלי הפסקות, פוגעת בנו ומעכבת את ההתקדמות שלנו.

מחקר שערכו לאחרונה קבוצת דראוג'יאם (Draugiem Group) התבסס על אפליקציית מחשב כדי לנטר את הרגלי העבודה של העובדים. בעיקר, האפליקציה נועדה למדוד כמה זמן משקיעים אנשים במשימות שונות ולהשוות את רמות פריון העבודה שלהם. במהלך תהליך מדידת הפעילות של העובדים, החוקרים הבחינו בממצא מעניין: לאורך יום העבודה כמעט ולא הייתה חשיבות, אלא האופן שבו בנו את היום הוא שהשפיע. יתרה מכך, התברר כי אנשים שהתעקשו לקחת רק הפסקות קצרות היו הרבה יותר פרודוקטיבים מאשר אלה שעבדו שעות ברצף. היחס המושלם בין עבודה להפסקה עמד על 52 דקות של עבודה ולאחריהם 17 דקות של מנוחה. העובדים שהקפידו על לוח זמנים מסוג זה, רשמו רמה גבוהה במיוחד של ריכוז בעבודה. למשך סביבות שעה בכל פעם, הם הקדישו את כל 100% שלהם למשימה שעמדה לפניהם. הם לא נכנסו לפייסבוק "רק לביקור קצר" ודעתם לא הוסחה ממיילים שנכנסו. כשהרגישו עייפים (כאמור לאחר שעה בערך), הם יצאו להפסקה קצרה, במהלכה הם התנתקו לגמרי מהעבודה. התנהלות כזו סייעה להם לצלול מחדש רעננים יותר לשעה נוספת של עבודה.

אנשים שגילו את יחס הזהב הזה בין עבודה והפסקות, מצליחים להגיע לרמות פרודוקטיביות גבוהות משל שאר העובדים, זאת מכיוון שהם מנצלים צורך בסיסי של המוח האנושי: המוח לרוב פועל בפרץ של אנרגיה גבוהה (במשך בסביבות שעה) ואחריו פרץ של אנרגיה נמוכה (15-20 דקות).

עבור מרביתנו, הגאות והשפל האלה ברמות האנרגיה גורמים לכך שאנחנו נעים בין תקופות של ריכוז ואנרגיה גבוהה ואחריהן תקופות פחות יעילות, כשאנחנו מתעייפים והדעה שלנו מוסחת בקלות. הדרך הטובה ביותר להילחם בעייפות והסחות הדעת היא להקשיב לגוף, כשרמות פריון העבודה מתחילות לרדת פשוט צאו להפסקה.

קל יותר לצאת להפסקות אמיתיות כשמבינים שהן יהפכו את כל יום העבודה ליעיל יותר. לעיתים קרובות אנחנו נותנים לעייפות לנצח, כי אנחנו ממשיכים לעבוד אף על פי שהיא שם (הרבה לאחר שכבר איבדנו אנרגיה וריכוז). בנוסף, ההפסקות שאנחנו בוחרים לקחת הן לא הפסקות אמיתיות – בדיקת מיילים וצפייה בסרטונים ביוטיוב לא מטעינות מצברים באותה צורה כמו הליכה בחוץ.

פירוש הדבר כי יום עבודה של שמונה שעות יכול לעבוד רק אם מחלקים את היום להפסקות אסטרטגיות. ברגע שמתאמים בין האנרגיה הטבעית והמאמצים, העבודה נעשית חלקה יותר. בראדברי ממליץ על 4 דרכים שיכניסו אתכם לקצב הנכון:

1.חלקו את היום לפי שעות: באופן טבעי אנחנו מתכננים מראש מה עלינו לסיים עד סוף היום, השבוע או החודש, אך אנחנו יעילים בהרבה כשאנחנו מתמקדים במה שאפשר להשלים ברגע זה. תכנון היום לפי שעות יעזור להכניס אתכם לקצב הנכון ויפשט משימות מרתיעות, שיחולקו לחלקים ניתנים לניהול. אם אתם רוצים לדבוק במחקרים, תכננו את היום לפי 52 דקות עבודה, אך גם תכנון לפי שעות יעבוד.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

2. כבדו את השעה: האסטרטגיה הזו עובדת רק אם אנחנו משתמשים ברמות השיא של האנרגיה שלנו כדי להגיע לריכוז גבוה לאורך פרק זמן קצר יחסית. אולם, אם תזלזלו בשעת המיקוד שעומדת לרשותכם על ידי שליחת הודעות בטלפון, בדיקת מיילים או כניסה מהירה לפייסבוק, אתם מפספסים את כל המטרה של הגישה הזו.

3. נצלו את ההפסקה למנוחה אמיתית: המחקר של דראוג'יאם מצא שעובדים שיצאו להפסקות תכופות יותר היו פרודוקטיבים יותר מאלה שכלל לא נחו. בדומה, העובדים שיצאו להפסקות מנוחה מכוונות היו במצב טוב יותר מאלה שבזמן ההפסקה התקשו להתנתק מהעבודה. התרחקות מהמחשב, הטלפון ומרשימת המטלות מהותית להעלאת רמות פריון העבודה. ניצול ההפסקות לפעילויות כמו הליכה, קריאה ושיחות היא הדרך היעילה ביותר להטעין מחדש את המצברים כי בצורה כזו מתנתקים מהעבודה. ביום עמוס אולי יהיה זה מפתה לבדוק מיילים או לעשות טלפונים בזמן ההפסקה, אך אל תיכנעו לפיתוי.

4. אל תחכו עד שהגוף יאותת לכם שאתם זקוקים להפסקה: אם תמתינו עד שתהיו עייפים כדי לצאת להפסקה, זה יהיה כבר מאוחר מדי ותפספסו את החלון של פרודוקטיביות שיא. היצמדות ללוח הזמנים מבטיחה שתעבדו כשרמות פריון העבודה שלכם בשיאן, ושתנוחו בתקופות השפל. זכרו, הרבה יותר יעיל לנוח בפרקי זמן קצרים מאשר להמשיך ולעבוד כשעייפים ולא מרוכזים.

חלוקת יום העבודה לתקופות של עבודה ומנוחה בהתאם לרמות האנרגיה הטבעיות היא דרך פעולה מועילה שגורמת ליום העבודה לעבור מהר יותר ומעלה את רמות פריון העבודה.