מיקום רגיש

גרעין אבטיח נשלף מבין מיתרי הקול של ילדה בת 4

לפני שהיא הובאה לבית החולים לא היה נראה כי נשקפת סכנה לחיי בת ה-4, אך לאחר שאושפזה היא התחילה לפתח בעיות נשימתיות שהתבררו כתוצאה מגרעין אבטיח שנקלע למיקום רגיש (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock )

לחדר המיון של המרכז הרפואי לגליל הובאה בסוף השבוע ילדה בת 4 תושבת הצפון. היא הקיאה מספר פעמים, סיפרו בני משפחתה.

לדבריהם, הילדה אכלה לפני מספר ימים גרעיני אבטיח בבית דודתה, אך לא התרחש אירוע של חנק או השתנקות. היא לא סבלה מקשיי נשימה ובדיקתה הגופנית היתה תקינה, אך הצוות בחדר מיון ילדים החליט להשאירה להשגחה במחלקה בשל הסיפור המחשיד.

"בזמן אישפוזה הילדה התחילה לפתח בעיות נשימתיות", מתאר ד"ר מעיין גרובר, מומחה בכיר באף אוזן גרון בילדים, "ולאחר בדיקות נוספות שעברה, הוחלט להכניסה בדחיפות לחדר הניתוח. צוות חדר הניתוח החל בהליך מזורז להכנתה לניתוח דחוף".

בדיקה שנערכה עם הרדמתה הראתה גוף זר שהסתתר מתחת למיתרי הקול בקנה הנשימה הראשי. בצילום אנדוסקופי מתוך קנה הנשימה נראה גרעין אבטיח שהתמקם במקום לא שכיח ויצר תגובה דלקתית ובצקת ניכרת באיזור, המהווה כניסה לקנה הנשימה.

גרעין האבטיח (צילום: המרכז הרפואי לגליל)

ד"ר גרובר: "זהו מצב מסוכן ולמרות שהגרעין בתחילה לא חסם לחלוטין את מעבר האוויר, עצם הימצאותו גרמה לגירוי משמעותי, נפיחות ובצקת דלקתית ובהמשך היצרות משמעותית בדרכי הנשימה העליונות".

הצוות נערך לביצוע הליך מהיר להוצאת הגרעין מאחר ובכל רגע בשל הנשימות הספונטניות, הוא עשוי היה לזוז בין מיתרי הקול ולגרום לחסימה מלאה ולחנק. בעזרת ציוד אנדוסקופי מתקדם הגרעין הוצא באופן מהיר ובטוח ורקמת הדלקת הוצאה גם היא ללא כל נזק למיתרי הקול.

זמן קצר לאחר ההליך הילדה התאוששה ושבה לאיתנה. היא צפויה להשתחרר במהלך היום לביתה במצב טוב, זאת לאחר השגחה שעברה וכללה קבלת טיפול בתרופות נוגדות דלקת במינון גבוה.

"חשוב מאוד לחדד בפני ההורים את החשיבות של מניעת גישה לפיצוחים לילדים מתחת לגיל 5 מאחר ושאיפתם מסוכנת ביותר ואף עשויה לגרום למוות. פריטי המזון המסוכנים ביותר לשאיפה הינם פיצוחים לסוגיהם. אנו נתקלים במקרים שבהם הפיצוחים מונחים במיקום נגיש לילדים ואז הם עשויים להכניסם לפה מתוך מסקרנות וזאת אף ללא שההורים מודעים לכך", מסכם הדוקטור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר