נשיאת אסטוניה בנאום בביהכנ"ס: גאים בתחיית הקהילה היהודית

בטאלין, בירת אסטוניה, נערך אירוע חגיגת העשור להקמת המרכז היהודי ובית הכנסת הראשון במדינה מאז השואה. נשיאת אסטוניה נאמה: "גאה בתחייתה של הקהילה היהודית" (בעולם)

(צילום: ילנה רודי)

ביום חמישי האחרון התקיים בטאלין, בירת אסטוניה, אירוע חגיגת העשור להקמת המרכז היהודי ובית הכנסת הראשון במדינה מאז השואה. את האירוע כיבדה בנוכחותה נשיאת אסטוניה, גב' קרסטי קליולאיד, שנאמה בפני חברי הקהילה בבית הכנסת. הנשיאה אמרה כי "אסטוניה גאה בתחייתה של הקהילה היהודית והפיכתה לקהילה תוססת ופורחת".

"ההיסטוריה של הקהילה שלנו, כמו ההיסטוריה של המדינה שלנו, כוללת גם טרגדיה וגם תחייה מחודשת. החל מימי השואה בהם חווינו טרגדיה וכיבוש ועד לפריחה של השנים האחרונות של אסטוניה עצמאית, חופשייה ודמוקרטית. בעיניי, בית הכנסת של אסטוניה מסמל חירות" אמרה הנשיאה והוסיפה כי "שני העמים שלנו חווה זמנים קשים וזמנים טובים. שני העמים שלנו נאלצו להלחם על הקיום שלהם. בהזדמנות זאת אני רוצה להכיר תודה ל-178 היהודים והיהודיות שלחמו במלחמת העצמאות של אסטוניה. שני העמים שלנו יודעים מהי המשמעות של שמירה על הזהות ועל החופש אל מול איומים של כוחות זרים, ועל שני העמים שלנו להתגאות בהישגיהם".

לצד נשיאת אסטוניה השתתפו גם באירוע: יו"ר הפרלמנט המקומי, מר איקי נסטור, סגן הנשיא הנציבות האירופית ורה"מ לשעבר, מר אנדרוס אנסיפ, הרב הראשי לישראל, הרה"ג דוד לאו, השרה לשוויון חברתי, גב' גילה גמליאל, שגריר מדינת ישראל באסטוניה, מר דב שגב-שטיינברג, רבה הראשי של אסטוניה, הרב שמואל קוט, מנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופי, הרב מנחם מרגולין, איש העסקים והפילנתרופ מר אלכסנדר ברונשטיין, אשר תרם את בניית בית הכנסת לזכרה של אמו, בלה ז"ל, ואורחים רבים מקהילות יהודיות שכנות.

הגר"ד לאו הגיע לאסטוניה עוד לפני האירוע והספיק לבקר בבית הספר היהודי ולחגוג יחד עם התלמידים את יום ירושלים. בנאומו בבית הכנסת סיפר הרב לאו על החגיגות בירושלים ועל איחודה של העיר. לדבריו, חיבור של עם ישראל לירושלים הוא נצחי בדיוק כמו החיבור שלו למסורת היהודית. עוד הוסיף הרב כי הקשר שכל יהודי חש לארץ ישראל יחד עם המסורת מבטיח את ההמשכיות שלנו כעם גם בישראל וגם בתפוצות.

לפני 75 שנה, בוועידת ׳ונזה׳, הידועה לשמצה, אסטוניה הייתה המדינה הראשונה שהוכרזה ״יודען-פריי״ ("חופשייה מיהודים"). כל בתי הכנסת נחרבו בזמן המלחמה ולא נשאר זכר לחיים יהודיים. אחרי המלחמה השלטון הקומניסטי לא נתן לשארית הפליטה לבנות מחדש חיים יהודים, ועד לפני עשור הייתה זו המדינה היחידה באירופה ללא בית-כנסת. לפני עשר שנים, ביום ירושלים ה-40, נפתח לראשונה מאז המלחמה - בית הכנסת והמרכז היהודי החדש. מי שחנך אז בית הכנסת בשם ממשלת ישראל היה השר דאז והנשיא לעתיד, שמעון פרס ז"ל.

בעשור האחרון, הפעילות והחיים היהודים בקהילה פורחים, יהודים רבים שנותקו משרשרת הדורות היהודית חזרו להרגיש ולהזדהות כיהודים. כמו כן, בשנה זו, אסטוניה וישראל מציינות חצי יובל מאז כינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות.

צילום: ילנה רודי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר