כנסו והצביעו

שרים לתורה: בחרו את השיר האהוב עליכם

לכבוד חג מתן תורה, אספנו עבורכם את מיטב שירי אהבת התורה של המוזיקה החסידית והיהודית. הצביעו עכשיו: איזה שיר על התורה ולומדיה הכי מרגש ונוגע בלבכם? (מצעד כיכר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

• אחד משירי אהבת התורה הגדולים והמושרים ביותר הוא "לולי תורתך" של ר' שלמה קרליבך. על פי הסיפור לו כמה גרסאות כאשר נזרק קרליבך מישיבתו של ר' אהרן קוטלר בשל הופעותיו המעורבות ומעשיו השנויים במחלוקת נעמד קרליבך ליד הישיבה והלחין את השיר. על פי גרסה אחרת עזב קרליבך בעצמו את הישיבה לאחר שנמשך לחב"ד ואת השיר הלחין באותה עת. השיר הפך עם השנים לאחד מהמנוני עולם הישיבות שמושר בעיקר בזמן סעודה שלישית.

(לולי תורתך)

• אי אפשר לערוך רשימת שירי תורה בלי "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף" ו"מה אהבתי תורתך" שירים שנחשבים כעממיים ולא הצלחתי למצוא את מקורם והאיש שהלחין אותם. השירים מככב בעיקר בהקפות שמחת תורה, הכנסות ספר תורה וכדומה אך מושרים במלוא ההתלהבות גם בחג השבועות - חג מתן תורה. האזינו לביצוע המחודש של מיכה גמרמן מתוך אלבום שירי החג החביב שלו.

(טוב לי תורת פיך)

• מרדכי בן דוד בחר אף הוא את המילים מתהילים "לולי תורתך" אותם הלחין בעצמו לשיר הנושא מתוך אלבום שנקרא כך. השיר המלווה בסולו הגיטרה המצוין של אבי סינגולדה שהפך לאחד מהסמלים הבולטים של האלבום ואולי לשיר היחיד שזכור ממנו. השיר מושר פעמים רבות כשהוא מחובר למנגינה של הרבי המרקד.

(לולי תורתך)

• 'אשריכם תלמידי חכמים' בלחנו של משה מונה רוזנבלום היה אחד משירי מעמד 'סיום הש"ס' העולמי ומאז הפך להיות אחד משירי התורה המרקידים שמושר באירועים רבים הקשורים לתורה ולומדיה. האזינו לשיר בביצועו של אוהד מושקוביץ.

(אשריכם)

• 'קבעתי' שיר הנושא מאלבומו של אהרן רזאל המצוין הוא אחד השירים היחידים שנכתבו בידי משורר בין זמנינו והפכו להמנון של ממש עבור עולם התורה. רזאל שהפך את מקום הקבע שלו בבית המדרש ומקום העראי על בימת ההופעות כתב והלחין מילים מרגשות במיוחד על השייכות לתורה ולבית המדרש והשיר התקבל באהבה רבה בקרב בני התורה.

(קבעתי)

• 'דעתי עליה' שיר מרגש במיוחד שהלחין אהרן רזאל למילותיו של בעל ה'חכמת אדם' ר' אברהם דנציגר העוסקות בסולם הערכים שלו ובחיבור העמוק ביותר לתורה הקדושה שהוא זה המוביל את חייו והחלטותיו. הלחן המרגש במיוחד מעניק למילים חיות משלהן.

(דעתי עליה)

• 'אדם בלי תורה כדג בלי מים' מתוך שיר הנושא "כוח התורה" מאלבומו המצליח במיוחד של מיכאל שטרייכר, הטנור שבינתיים נטש את עולם המוזיקה החסידית ועבר להתגורר בחו"ל. השיר אותו הלחין מונה רוזנבלום היה במשך שנים ארוכות לאחד משירי התורה המושרים ומושמעים

(אדם בלי תורה)

• 'תגיד לי מה יותר מתוק מדף גמרא', הזמר והיוצר יהודה דים הוציא לפני יותר מעשור את אלבומו "מחשבות" המורכב משיריו של הרב אהרן לוי אותם הלחין בעיבודיו של ג'ף הורביץ. השיר עם הלחן היווני זכה להצלחה רבה והיה ל"שיר קמפים" שהושר בישיבות רבות.

(תגיד לי מה יותר מתוק מדף גמרא)

• 'אשורר שירה' - פיוט התורה שכתב רבי רפאל ברוך טולידנו התקבל בכל תפוצות ישראל ויש אפילו חסידויות בהן הוא מושר מפעם לפעם למרות היותו נחשב כפיוט "מזרחי". מצו"ב בזה ביצוע מלא חיות של הפייטן המוערך ר' חיים לוק.

(אשורר שירה)

• "כד יתבון ישראל ועסקין בשמחת התורה -קודשא בריך הוא אומר לפמליא דיליה - חזו חזו בני חביבי -דמשתכחין בצערא דיליהון ועסקין בחדוותא דיליה", רבים חושבים שמילות השיר הן מהזוהר אך למעשה מדובר במילים המיוחסות לאמרה של הגר"א וככל הנראה נכתבו בישיבת וולוז'ין. הלחן המוכר מיוחס לר' מאיר שפירא מלובלין ויש שמייחסים לו אף את המילים המרגשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר