אאא

שינוי נוסף בירושלים לשיפור נוסף באיכות האוויר שלה. החל מ-2018 תיאסר כניסתם למרכז העיר של רכבים בעלי מנועי דיזל, פרטיים, מסחריים ואוטובוסים, בתקן יורו 3 ומטה. המהלך אושר השבוע בממשלה, לאחר שמהלך דומה בוצע כבר בחיפה, וייצא לפועל אחרי שעיריית ירושלים חויבה לאשר עד סוף 2017 חוק עזר עירוני לנושא.

על פי הודעת המשרד לאיכות הסביבה, מדובר ברכבים מדגמי 2005 ומטה, שפולטים פי עשרה יותר חלקיקים ופי שישה יותר תחמוצות חנקן, הגורמים למחלות של מערכת נשימה ולקיצור תוחלת החיים לעומת רכבי דיזל בתקן יורו 6 הנוכחי.

בדיקות שנערכו בשנים האחרונות באזורים בהם תנועה רבה של אוטובוסים, כמו ברחוב הנביאים, בר-אילן ושמואל הנביא התגלו חריגות משמעותיות מהפליטות המותרות בתקן, בשיעור של עד 40%.

ההגבלה תוטל בשני שלבים. בתחילה תיאסר כניסת רכבי דיזל ישנים לשטח שגבולותיו יהיו רחוב הנביאים מצפון, רחובות שטראוס והמלך ג'ורג' ממערב, רחוב אגרון והצנחנים מדרום ורחוב חיל ההנדסה ממזרח. בהמשך יורחב האזור האסור, כך שיחול על השכונות החרדיות במרכז העיר, ועל חלקים נוספים, ממזרח לאזור הראשוני.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי המדינה תשקיע במהלך 24 מיליון שקל מתקציב המשרד להגנת הסביבה. 10 מיליון יושקעו בסבסוד מסנני חלקיקים לרכבי דיזל ישנים שבעליהם מבקשים להמשיך להיכנס למרכז העיר לאחר כניסת התקנות לתוקף, מתוכם יושקעו 2.2 מיליון שקל בסבסוד מסנני חלקיקים לאוטובוסים. 10 מיליון שקלים נוספים יושקעו בהכנת וביצוע התוכנית בעיר בשני השלבים, כולל בניית עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים. 4 מיליון שקלים יושקעו בסבסוד רכישת עשרה אוטובוסים חשמליים עבור מפעילות התחבורה הציבורית בעיר. עיריית ירושלים תשקיע עוד כ-800 אלף שקל.

"זיהום אוויר מתחבורה מהווה אחת מהסיבות העיקריות לפגיעה הקשה בבריאותם של תושבי מדינת ישראל ולכן המשרד מגבש תוכנית לטיפול ברמה הלאומית", מסר השר להגנת הסביבה זאב אלקין. "ירושלים נבחרה גם בזכות מעמדה הייחודי וגם לאור היותה אחת מהערים המזוהמות ביותר מתחבורה במדינה, להיות בין המקומות הראשונים בהם תיושם התוכנית. מגיע לתושבי עיר הבירה ולמיליוני התיירים המבקרים בה לנשום אויר נקי ברחובותיה של ירושלים".